29. 7. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 7. 2004

AUTOMOBILISMUS

Svoboda chovat se jako debil

Motto:

Přes sedm hodin včera blokovala dálnici D 1 ve směru na Brno řetězová havárie deseti aut, která se stala u Střechova na Benešovsku. Nehoda se stala odpoledne v úseku před částečnou dopravní uzavírkou. Tady do sebe postupně narazily dva nákladní a osm osobních automobilů. Při kolizi bylo zraněno šest lidí, z toho čtyři těžce. Jednu ženu převezl vrtulník do nemocnice v Praze-Motole. Provoz byl obnoven až v pozdních nočních hodinách.

Česká televize, 27.7. 2004

Každý rok ta čísla klesají a každý rok jsou vítána jako triumf. Británie má nyní nejbezpečnější provoz na silnicích v Evropě. Jen 3508 lidí bylo loni usmrceno na britských silnicích a jen 171 z nich byly děti. Jen 33 707 osob bylo vážně zraněno, napsal v úterý v deníku Guardian George Monbiot a pokračoval:

Budu opakovat známá srovnání. Lidé, kteří zahynou každoročně na britských silnicích, byl zaplnili 30 komerčních letadel. Od roku 1945 zahynulo na britských silnicích více lidí, než kolik britských vojáků přišlo o život za druhé světové války. Od března 2003 zahynulo v Iráku 61 britských vojáků. Na britských silnicích zahyne tolik osob každý týden. Každý sedmnáctý Brit zemře nebo bude vážně zraněn v automobilu. V ČR je na počet obyvatel ještě podstatně větší úmrtnost na silnicích než v Británii.

Situaci však lze napravit. Pro tento v podstatě technologický problém existuje technologické řešení.

V minulých dnech zveřejnila britská vláda plán na to, jak odstranit zácpy na britských silnicích. Do deseti let bude vybaven každý automobil komunikačním boxem. Prostřednictví globálního pozičního satelitu bude box vysílat signály přístrojům na vybírání silničních poplatků ohledně toho, kde se automobil nachází a jak daleko jede. Automobilisté pak budou platit podle využívání silnic. Ministerstvo dopravy doufá, že tím, že bude účtovat tím vyšší poplatky, čím vyšší bude na silnici provoz, odradí automobilisty od toho, aby vyvolávali zácpy.

Tentýž systém by však podle Monbiota mohl být použit k tomu, aby snížil počet smrtelných nehod na silnicích až o šedesát procent.

Komunikační box bude obsahovat digitální mapu silniční sítě. Tu lze proměnit v bezpečnostní silniční nástroj, pokud by se do mapy dodala místní silniční omezení rychlostí. Jakmile box zjistí, že došlo na silnici k snížení rychlostního limitu, bude varovat řidiče, zablokuje v automobilu plyn a použije brzdy. Místní čidla budou schopna sdělit digitální mapě, zda je v dané lokalitě špatné počasí a přizpůsobit rychlost vozidla stavu vozovky.

Tento systém vyzkoušel Institut dopravy na Leeds University. Pokud by byl tento systém zaveden povinně a řidič by ho v automobilu nemohl vypnout, vedl by k snížení vážných silničních nehod o 48 procent a úmrtí na silnicích o 59 procent. Osoba, do níž narazí automobil rychlostí 56 km/h, zemře dvakrát pravděpodobněji, než osoba, do níž automobil narazí rychlostí 48 km/h.

Podrobnosti v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       29. 7. 2004
29. 7. 2004 Tom Stoppard: Ve svobodné společnosti musejí mít lidé právo hovořit neodpovědně Jan  Čulík
29. 7. 2004 Čerstvé zprávy o vyjednávání Světové organizace pro obchod Ludmila  Štěrbová
29. 7. 2004 Svoboda chovat se jako debil
29. 7. 2004 Reklama - alarmující zpráva o společenské situaci Bohumil  Kartous
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
28. 7. 2004 Irena Dousková, dětství a normalizační komunismus Jan  Čulík
29. 7. 2004 Stereotypy a osobní zkušenost Štěpán  Kotrba
29. 7. 2004 Znovu s Vojtěchem Jasným Jan  Čulík
29. 7. 2004 Světová obchodní organizace: dočká se vyřešených otazníků? Ludmila  Štěrbová
29. 7. 2004 Bytová politika jako test nové koaliční vlády Jaromír  Císař
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce
29. 7. 2004 Český čtyřlístek Vladimír  Ambros
27. 7. 2004 Lidský život je neustálá konfrontace s měnící se realitou Bohumil  Kartous
27. 7. 2004 Jedna ruka netleská a Velká voda Jan  Čulík
27. 7. 2004 Andrej Zvjagincev: Mlčení nad traumatem pater absconditus Jan  Čulík
27. 7. 2004 Zamyšlení nad filmem Fahrenheit 9/11 Jiří  Jírovec
28. 7. 2004 Záhada Stanislava Grosse Oskar  Krejčí
28. 7. 2004 Zadali si mladí stalinisté v Československu v padesátých letech? Jan  Čulík
28. 7. 2004 Jak si Hurvínek představuje válku... Štěpán  Kotrba
28. 7. 2004 Stanislav Gross: "pražský princ" a virtuální realita
28. 7. 2004 Ještě jednou o Mašínech Milan  Černý
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
1. 7. 2004 Hospodaření OSBL za červen 2004

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
29. 7. 2004 Bytová politika jako test nové koaliční vlády Jaromír  Císař
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   
29. 7. 2004 Touha a Tři přání Jan  Čulík
29. 7. 2004 Irena Dousková: "Humor je způsob obrany proti agresivitě světa" Jan  Čulík
29. 7. 2004 Reklama - alarmující zpráva o společenské situaci Bohumil  Kartous
29. 7. 2004 Český čtyřlístek Vladimír  Ambros
29. 7. 2004 Svoboda chovat se jako debil   
28. 7. 2004 Irena Dousková, dětství a normalizační komunismus Jan  Čulík
28. 7. 2004 Stanislav Gross: "pražský princ" a virtuální realita   
27. 7. 2004 9. thermidor druhého roku první Francouzské republiky Jiří  Nezval
27. 7. 2004 Athény 2004 -- Marathón a jak to vlastně bylo Jiří  Bakala
27. 7. 2004 Zamyšlení nad filmem Fahrenheit 9/11 Jiří  Jírovec
27. 7. 2004 Jedna ruka netleská a Velká voda Jan  Čulík
27. 7. 2004 Lidský život je neustálá konfrontace s měnící se realitou Bohumil  Kartous
27. 7. 2004 Jak obtížné je uniknout z prostředí jediného jazyka Jan  Čulík