26. 8. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
26. 8. 2004

Tunel Mrázovka -- špatné řešení za deset miliard

Tisková zpráva

Spojená občanská sdružení SOS Praha odmítají tvrzení vedení města, že tunel Mrázovka zlepší dopravní situaci v Praze a sníží hlukovou zátěž a míru znečištění ovzduší v oblasti Smíchova. Tunel Mrázovka je jen další velmi finančně nákladnou stavbou, která do širšího centra města přivádí novou automobilovou dopravu. Negativní důsledky pocítí zejména obyvatelé Břevnova, desetitisíce aut, které se za minutu a půl dostanou ze Smíchova na Prahu 6, totiž skončí v přeplněných ulicích rezidenční čtvrti.

Město preferuje individuální automobilovou dopravu

Ačkoli hlavní město ve svých programových dokumentech opakovaně deklaruje potřebu omezovat individuální automobilovou dopravu v širším centru města, v praxi činí pravý opak -- investuje miliardy do kapacitních silnic, které mají řidičům nabídnout rychlý a pohodlný průjezd městem.

Po zprovoznění tunelů Mrázovka vznikne mezi Prahou 5 a Prahou 6 atraktivní rychlé silniční spojení. S ohledem na špatné spojení veřejnou hromadnou dopravou (1), je použití auta výrazně výhodnější -- jedná se tedy o jasnou preferenci individuální automobilové dopravy.

Tunely -- spásné řešení?

Také argument, že velká část okruhu je či bude v tunelu, je velmi zavádějící. Emise nezmizí, pouze se zkoncentrují u portálů a výdechů (pozitivní vliv plynulejší dopravy bude negován celkovým nárůstem objemu dopravy). Vznikají nové bariéry na povrchu -- mimoúrovňové křižovatky mají stejně výrazný bariérový efekt jako zatížená komunikace. Tunely s sebou nesou vysoké provozní náklady a nemalá bezpečnostní rizika. A především -- tunely neřeší zatížení okolních ulic -- ty slouží jako přivaděče na městský okruh.

Důsledky velkokapacitního tunelu na přilehlé komunikace lze dobře ukázat na příkladu Severojižní magistrály -- kdyby byla magistrála v tunelu, jak by se zlepšila situace v Ječné, Žitné, Vinohradské, Seifertově, Pobřežní...?

Městský okruh -- nefunkční torzo

Protože je Městský okruh koncipován v dlouhých úsecích jako kapacitní autostráda v tunelech, je nad finanční možnosti města zprovoznit jej v dohledné době jako celek. Vedení města permanentně posouvá termíny zahájení i dokončení plánovaných staveb, neboť nemá potřebné peníze. Pražané jsou tak v zajetí slibů, jejichž plnění však bude trvat několik desítek let! Všechny dosud realizované dopravní stavby se prodražily v průměru o více jak 50 % a jak konstatovala minulý týden Evropská investiční banka, hlavním důvodem je špatný systém zadávání veřejných zakázek.(2).

Poznámky:

(1) Z Vítězného náměstí na Smíchov může cestující využít buď trasu metra A a B s přestupem na Můstku, nebo kvůli kongescím IAD nespolehlivé tramvajové spojení přes Malostranské náměstí a Karmelitskou, popř. vyhlídkovou jízdu autobusem přes Strahov.

(2) Podrobné informace ke korupci v pražské dopravě, ekonomických aspektech výstavby Městského okruhu a dopadech MO na dopravu v širším centru města najdete v souborném materiálu Dopravní alternativa pro Prahu ZDE

.

                 
Obsah vydání       26. 8. 2004
26. 8. 2004 V Praze se zprovozňuje součást zhoubného dopravního řešení Petr  Kužvart
26. 8. 2004 V Nadžafu "dohodnut smír"
26. 8. 2004 Nikdo není dokonalý
26. 8. 2004 Jsou dnes Američané daleko konzervativnější než dříve?
26. 8. 2004 Šiitská mírová mise dospěla do Nadžafu
26. 8. 2004 Západní média budou protestovat proti policejnímu zadržení novinářů v Nadžafu
26. 8. 2004 Súdán: zastrašování, lži a útoky na svobodu slova v Darfúru
26. 8. 2004 Pokrytectví muslimského světa vůči Súdánu
26. 8. 2004 Britská média oslavují Milana Kunderu
26. 8. 2004 Británie: Univerzity budou studovat manipulaci médií za irácké války
26. 8. 2004 Druhá americká zpráva o týrání iráckých vězňů v Abu Ghraib zveřejněna
26. 8. 2004 Ve službách britského ministerského předsedy... Bohumil  Kartous
26. 8. 2004 Kryla jako velkého umělce jsem rozhodně zpochybnit nechtěl... Šmerala ano... Radko  Kubičko, Jiří  Haussmann
26. 8. 2004 Šmeral a naše nynější orientace Miloslav  Ransdorf
26. 8. 2004 Tunel Mrázovka -- špatné řešení za deset miliard
26. 8. 2004 Bloggeři, novináři, citace a právo Štěpán  Kotrba
26. 8. 2004 Bohumínské Léto-kruhy 2004 začaly exkurzem do historie Jaroslav  Hlaváček
25. 8. 2004 Odluka politiky od státu Martin  Gřeš
26. 8. 2004 Naši oligarchové Sergej  Chelemendik
25. 8. 2004 Studenti žádají vypracování řádné koncepce pro správu budov a pozemků ČVUT
25. 8. 2004 Výzvy energetických potřeb pro 21. století František  Hezoučký
25. 8. 2004 Schlesinger: Jde nám o morální zdraví americké armády
25. 8. 2004 Daily Mirror nucen poskytnout propuštěnému šéfredaktorovi odškodné ve výši 1,7 milionů liber
7. 8. 2004 Hospodaření OSBL za červenec 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů