6. 6. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
6. 6. 2005

Už to začíná

Jezdit automobilem přestane být právem

Hodně se v poslední době hovoří o tom, zejména v souvislosti s varováním, že v nejbližší době zřejmě dojde ke kulminaci objemu světové těžby ropy, a dále už bude její množství jen klesat, že lidstvo v současné době dosáhlo nejluxusnější fáze svého hmotného rozvoje a od nynějška se bude muset začít stále výrazněji uskrovňovat.

Britský ministr dopravy Alastair Darling vyzval o víkendu veřejnost k debatě o tom, jak v Británii v nadcházejících letech regulovat soukromou automobilovou dopravu. Varuje totiž, že pokud se nic nepodnikne, do dvaceti let dojde k naprostému zahlcení britských dálnic.

Zažil jsem to na vlastní kůži v pátek, kdy jsem jel automobilem ze skotského Glasgow na vzdálenost 600 km po dálnici do anglického Oxfordu. Ve Skotsku se to neděje (země je příliš řídce obydlena), avšak od severní Anglie došlo na několika místech ve všech čtyřech jízdních pruzích dálnice k dlouhodobým, velkým bezdůvodným zácpám. (Děje se to na těchto místech zřejmě pravidelně, neboť jsou tam umístěny trvalé značky, varující před zácpami.) Dálnice prostě byla přeplněna automobily, a tak jsme několikrát - skoro hodinu - stáli. Vede to člověka k tomu, že se uvědomí, že od určité hranice se stává moderní dopravní infrastruktura nesmyslnou. K čemu je osmiproudá dálnice, když ji neomezené množství soukromých automobilů dokáže na několika místech v obou směrech zahltit tak, že je dopravní komunikace zcela nepoužitelná. Nedá se například vůbec předpovědět, kdy člověk konečně dojede do cíle.

Britský ministr dopravy navrhuje, aby automobilisté byli nuceni za užívání dálnic platit, a to podle ujetých kilometrů. Sazba se bude zvyšovat úměrně se silou silničního provozu. Na málo užívaných komunikacích se bude platit cca korunu za kilometr, na silně užívaných dálnicích daleko více - až padesát korun za kilometr. Předpokládá se, že mýtné za jednu cestu automobilem z předměstí Londýna do centra bude cca 500 Kč. Britské ministerstvo dopravy chce vybavit všechny automobily černou skříňkou, napojenou na satelit, která bude registrovat jízdy, které automobil podnikne, a bude za ně řidiči automaticky účtovat poplatky. Dosavadní silniční daň bude snížena. Odborníci se domnívají, že celostátně bude systém zprovozněn tak do roku 2014. Kritikové však varují, že navrhovaný systém bude vážnou ranou mezinárodnímu turismu a tvrdě hospodářsky postihne většinu turistických oblastí ve Velké Británii. Po většině britských dálnic nyní jezdí pětkrát více automobilů, než pro kolik byly postaveny.

Podrobnosti v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       6. 6. 2005
6. 6. 2005 Rebelie kmánů
6. 6. 2005 Pozice mrtvého brouka v časech globalizace Milan  Černý
6. 6. 2005 O tvrdém rasismu mezi mladšími Čechy Jindřich  Kalous
5. 6. 2005 Stráž v táboře Guantánamo kopala do koránu
6. 6. 2005 Jak jsem se pokusil vymezit část prostoru na české vizuální scéně v rámci 2. pražského bienále 2005 Jiří  David
6. 6. 2005 Počítač má známkovat studentské seminární práce
5. 6. 2005 Vzkazuje vám Jeremy Paxman Jan  Čulík
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
6. 6. 2005 Britský komik šokován znesvěcením slovenského hřbitova
6. 6. 2005 Ano, v Ruzyni se krade
6. 6. 2005 Japonci jsou agresivní Marian  Kechlibar
3. 6. 2005 Děti žijící v blízkosti vedení vysokého napětí trpí leukémií
6. 6. 2005 ITÁLIE: Represe proti internetovým stránkám anarchistů
3. 6. 2005 United Islands of Control & Profit podruhé? Petr  Šafařík
3. 6. 2005 Poučení z francouzského a nizozemského NE Michael  Kroh
3. 6. 2005 Británie: Úřady zasahují proti pirátům s farmaceutiky
3. 6. 2005 Vždyť přece létat časem je krásné Tomáš  Koloc
6. 6. 2005 Pánové politologové jistě něco vymyslí Michal  Vimmer
3. 6. 2005 V Litoměřicích se konal 11. Salon kritického myšlení Jan  Čulík
3. 6. 2005 Je útlak plodný? Kvete umění při útlaku jinak? Jan  Čulík
3. 6. 2005 Azyl a království Alex  Koenigsmark
2. 6. 2005 Používáte MS Office? Pak jste dinosauři! Jan  Sýkora
6. 5. 2005 Hospodaření OSBL za duben 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
26. 5. 2005 Autem je to levnější než MHD, vzkazují radní   
20. 5. 2005 Bude luxus jezdit v Praze tramvají ? Zdeněk  Štefek
3. 5. 2005 Aby se špinavé od čistých peněz rozeznaly Štěpán  Kotrba
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
22. 10. 2004 Spoplatňovanie diaľnic v Nemecku od 1. januára 2005   
12. 5. 2004 Město lidem, ne autům!   
9. 4. 2004 Není pravda, že silnice negenerují další automobily/Jak ubohé a smutné Jan  Bláha, Petr Soukup
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
17. 2. 2004 Der Spiegel: Stolpe vypovídá smlouvu s Toll Collect   
15. 8. 2003 Elektronické mýtné v Německu - exportní šlágr nebo Stolpeho noční můra ?   
13. 8. 2003 Peltrám počtvrté - aneb kdo je odborníkem a na co Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
19. 4. 2004 Je automobilismus zhouba společnosti? Petr  Baubín
8. 4. 2004 Polemika s Petrem Kužvartem o dopravě (nejen) v Praze Jan  Bláha
27. 8. 2003 Nehodovost: Policie proti sobeckému a nebezpečnému ježdění nezasahuje   
26. 8. 2003 Čím jsem "úspěšnější", tím víc mrtvých Jan  Čulík
26. 8. 2003 O nehodovosti na českých silnicích Vojtěch  Polák, Jan Čulík
26. 8. 2003 Nehodovost: statistické údaje se dají interpretovat různě   
26. 8. 2003 Nehodovost ještě jinak   
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
8. 8. 2003 Radost bourat   
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba