23. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 9. 2005

Pojedeme automobilem i na onen svět?

Elektromobily nemají budoucnost

Rád bych zareagoval několika krátkými poznámkami na článek Josefa Víta z 22.9.2005 pod názvem Budeme jezdit zadarmo", neboť mne jako autor řady dobrých článků v tomto případě zarazil několika nepromyšlenými tvrzeními. Nechce se mi věřit, že je autor myslel plně vážně. Cituji a doplňuji vlastním komentářem, píše Radim Zaňka:

a) "Moje zkušenosti s veřejnou dopravou nejsou dobré. Přesedláním z MHD do vlastního auta jsem se mimo jiné zbavil každoročních chřipek. Ano, to neustálé kýchání nemocných v tramvaji způsobovalo moje pravidelné chřipky. Teď, když nejezdím veřejnou dopravou, nevím, co to chřipka je, už více než dvacet let. Jenom to stojí za to, abych se nevrátil. Ani kdyby to bylo zadarmo celý rok."

--- K tomu snad jen lze dodat, že sám jezdím pouze hromadnou dopravou, chřipky nemám, a když jsem hromadnou dopravou v podtatě nejezdil, chřipky jsem měl. Patrně se autor článku vůbec nesetkává s lidmi, ani v práci, ani po ulici nechodí. Prostě tyto dvě věci spolu souvisí minimálně. Mimo jiné, odolnost organismus se zvyšuje právě při opakovaných setkáních s infekčním agens.

b) "Problémy jsou známé a řešení je nasnadě. Nahradit spalovací motory alternativními zdroji energie. Mně by stačil elektromobil. Jezdil jsem 10 km do práce a 10 km zpět. Někdy pár kilometrů nakoupit nebo do kina. Na to by elektromobil stačil."

--- Nechť si autor uvědomí, že zplodiny v dnešní době nejsou pro člověka ve městě tak zásadním nebezpečím jako spíše vdechovaný smog z obroušeného asfaltu z cest, prachu a částeček pneumatik. Spočítal někdo, kolik gumy a asfaltu (v podstatě dehtu, ten je v cigaretách) člověk za rok vdechne?

Elektromobil není řešení, pouze odsouvá produkci zplodin do elektrárny, alternativní zdroje energie jsou mnohem dražší nebo jich je málo a ropu si za málo také nekoupíme, stejně tak je stále nákladnější získávání uranu z čím dál nedostupnějších míst. Musíme se smířit s tím, že jednou možná budeme jezdit čistěji, ale také méně.

Přicházející energetická a surovinová krize nám v budoucnu těžko dovolí takový komfort, jako je stále "popojíždějí" automobilem, kromě toho pak povedek ke stagnaci a následně recesi ekonomiky v celosvětovém měřítku, zejména Západu (tím myslím i nás), k nižší životní úrovni, než na jakou jsme zvyklí nyní. Během několika desítek let i ke změně společensko-ekonomického systému v nějaký jiný, což je dnes v podstatě jisté.

c) "Přecpaná centra měst také jdou vyřešit. Továrny i úřady umístit na okraje měst a vybavit velkými parkovišti. Potom se centra měst mohou stát oázou klidu, kam budou lidé chodit na procházku a na nákupy."

--- Tak to nepůjde, toto řešení je přímo geniálně neopatrné. Autor článku navrhuje něco, co ve většině měst právě způsobuje problémy se zamořeným ovzduším, hlukem a dopravou, tedy to, že průmyslové zóny a podobná pracoviště jsou často mimo místa, kde lidé bydlí, většinou centra měst. Tedy mimo dosah chůzí, na kole, ale i MHD. Z toho vyplývá, že lidé, aby se vůbec dostali do práce, ucpou jednou místo parkovacích míst v centru totálně ulice při své cestě autem, nehledě na to, že několikanásobně déle trvající cesta a vlečení se dopravní zácpou nepatří zrovna mezi pohodlné způsoby dopravy. A co se týče chození na nákup do centra --- a proč tam tím autem nejet, když s ním musíme jet do práce? Prosím ještě jedno parkoviště místo klidného náměstí!

d) "Až všichni ti ekologové a radní dostanou rozum a začnou pracovat pro lidi a ne proti nim -- potom bude lépe na světě."

--- Ano, až se z ekologů stanou politici nebo ekonomové, potom budeme za dvacet let doufat, že se z ekonomů a politiků stanou ekologové. Ekologie a ekologický aktivismus mají obvykle jednu výbornou vlastnost: dokážou se na svět dívat pohledem, který jej chápe jako jeden funkční celek, nikoli jako lidi a nadstandardní příslušenství.

                 
Obsah vydání       23. 9. 2005
24. 9. 2005 Paroubek: neschválíte-li zákoník práce, nechť se konají předčasné volby
23. 9. 2005 Čin hodný Josepha Goebbelse
23. 9. 2005 13 Indonésanů onemocnělo ptačí chřipkou
23. 9. 2005 Vatikán: Homosexuálové budou mít zakázáno stát se knězem
22. 9. 2005 Cenzura kultury v dnešních Čechách Alex  Koenigsmark
23. 9. 2005 Jak jsme odhalovali revizory
23. 9. 2005 Šátky a pomeranč Dušan  Malíř
31. 10. 2005
23. 9. 2005 Kdo ještě může za Grossovu politickou tragédii Ondřej  Fér
23. 9. 2005 Rifkinova zpráva o zániku jednoho amerického snu Josef  Brož
27. 9. 2005
23. 9. 2005 Vysvětlení, které dovoluje matematice být královnou věd Bohumír  Tichánek
23. 9. 2005 Proč je matematika královnou věd
23. 9. 2005 Francie testuje geneticky upravenou révu Simone  Radačičová
23. 9. 2005 Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy Michal  Brož
23. 9. 2005 Pojedeme automobilem i na onen svět?
23. 9. 2005 INVITATION
23. 9. 2005 Dolejš provádí "plíživou sociáldemokratizaci" komunistů?
22. 9. 2005 Holandská televize plánuje pořad o drogách a sexu
22. 9. 2005 Šéf BSKyB požaduje zrušení evropské televizní regulace
22. 9. 2005 Celebrity v politice Josef  Provazník
22. 9. 2005 Je načase stáhnout západní vojáky z Iráku?
22. 9. 2005 Politické zadání? Jan  Polívka
22. 9. 2005 Já toho Kulhánka stejně miluju! Filip  Sklenář
22. 9. 2005 Václavu Klausovi (dokument doby)
22. 9. 2005 Wiesenthal a komunismus Boris  Cvek
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
23. 9. 2005 Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy Michal  Brož
23. 9. 2005 Pojedeme automobilem i na onen svět?   
22. 9. 2005 Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce František  Schilla
22. 9. 2005 Budeme jezdit zadarmo Josef  Vít
30. 8. 2005 Úvaha o automobilovém světě Martin  Böhm
25. 8. 2005 Nejen piloti jsou pod tlakem Hynek  Hanke
22. 8. 2005 Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den   
24. 6. 2005 Bič na řidiče Tomáš  Vandas
15. 6. 2005 Máme právo na zdravé životní prostředí? Pavel  Juránek
15. 6. 2005 Čím ochočit kamiony Jiří  Kofránek
13. 6. 2005 Britové protestují proti plánům účtovat za jízdu automobilem po kilometru   
13. 6. 2005 Mýtné - jízda automobilem není právo Štěpán  Kotrba
6. 6. 2005 Jezdit automobilem přestane být právem Jan  Čulík
3. 6. 2005 Jak ochočit kamiony Jiří  Kofránek
19. 4. 2004 Je automobilismus zhouba společnosti? Petr  Baubín