20. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
20. 1. 2006

O schopnosti PR maskovat problém pendolino (plýtvání veřejnými financemi)

K dovednostem PR dnes již i "státních firem" typu Ministerstvo dopravy patří schopnost předcházet průšvihům. Zkrátka je nutné zdokonalovat se "v umění" dostat do médií určité vhodné informace dříve, než se o ně začnou novináři zajímat sami. To je osvědčená a opravdu funkční taktika. Přijít se sólokaprem typu "SMLOUVA O VLACÍCH PENDOLINO JE PODEZŘELÁ" poté, co samo ministerstvo o problému informuje, je pro média potupné. Tedy informaci typu "Největší vadou smlouvy je partie o zrušení smluvního vztahu a o penalizacích. Ministr dopravy Milan Šimonovský chce nechat smlouvu a okolnosti jejího sjednání přešetřit." pak vnímáme tak, že vše je v pořádku. Není.

Pendolina a šinkanzeny ano, ale ne za veřejné peníze

Pokud nějaká soukromá firma zjistí, že je v zemi dostatek poslanců, podnikatelů nebo i běžných rodin, které uvítají rychlou a luxusní dopravu vlakem, ať si vytvoří podnikatelský záměr a nabídne dopravní službu po které je poptávka. To by bylo výborné. Veřejná služba České dráhy má však jiný účel -- zajišťovat dopravu do zaměstnání (samozřejmě pouze v prvé řadě), především proto je součástí veřejného rozpočtu. Je to strategická služba. Pokud nefunguje, přestává fungovat i ekonomika země. Místo zážitku z rychlé cesty pro pár cestujících letadlem "ve výšce nula", je moderní povinností Českých drah kultivovat standardní dopravu. Dále zvyšovat ztrátu z této již miliardami dotované veřejné služby bychom neměli dopustit. Nelibí se mi názory, že se ty dvě tři miliardy v rozpočtu nějak ztratí.

Vadné zboží lze vrátit

Jakoby marně a bez odezvy se snažím na BL již opakovaně uvádět číselné řady typu milion - - deset milionů - sto milionů -- miliarda, aby si člověk konečně uvědomil, o jak velké peníze jde. Některé čtenáři se mi kvůli tomu už i posmívají. Jakoby marně se snažím vysvětlovat, že to nejsou cizí peníze, ale peníze vytažené z našich zcela konkrétních kapes. (Naposledy na konci tohoto textu.) A zatímco v obchodě či restauraci si nekoupíte ani párek, když nemáte 20 korun, zde tečou peníze proudem. Přece je nutné pochopit, že bez vytvoření účinných kontrolních mechanizmů, které vycházejí z naprosté transparentnosti, budeme i nadále platit okolo 50 % ceny své práce státu a na pojištění. Jistě by bylo vhodnější snížit toto číslo nejprve na 40 % a později na 30 % a takto ušetřené peníze investovat do své soukromé existence (rodiny).

Kolik dalších smluv obsahuje podobně nevýhodné dodatky?

"Od smlouvy lze odstoupit pouze v případě dosud nedodaných souprav. České dráhy však již odebraly všechny objednané soupravy, a mohou je tudíž pouze reklamovat. Navíc penalizace je podle smlouvy limitována tak, že při opakovaných závadách nelze překročit určitou výši stanovenou ve smlouvě. Kromě toho, důvodem pro penalizaci je teprve pětidenní vyřazení souprav z provozu, uvedl Šimonovský." -- ZDE. Tato zpráva je v přímém rozporu s původní informací ministra dopravy Šimonovského, kdy prohlásil, že nepodaří-li se do týdne vlaky opravit, tak je vrátíme (volná citace). Nejen, že to nebude do týdne, ale bude to až do konce měsíce, ale především je smlouva napsaná zřejmě tak, že po našich kolejích budou muset bez možnosti vrácení jezdit (nebo spíše stát v depech) i vlaky, které budou vadné -- nejde mi teď o kvalitu či nekvalitu vlaků pendolino, ale o kvalitu smlouvy. Kdo je za ni odpovědný? A jaké sankce jsou adekvátní za ztrátu v řádech stamilionů? Odstoupení z funkce?

Obecná náprava alespoň do budoucna -- všechny smlouvy na web

Občané ČR by měli vyžadovat, aby jejich stát veřejně publikoval přímo na webu všechny důležité smlouvy. Snad by se pak našlo dostatek novinářů (nebo by snažila alespoň konkurence), kteří by zavčas upozornili na to, že smlouva je napsána špatně. Tedy musíme změnit obecný úzus, kdy kdesi na ministerstvu nějaký "odborný tým" podepíše kontrakt za miliardy (vzpomínáte na Diag Human?) a pak se jen čeká, až obrovské sumy v tichosti odplynou z ekonomiky pryč... A někdy je smlouva dokonce tajná (!), protože si to vyžádala smluvní strana. A opět další apel: Jak konkrétně -- tedy jakými společenskými mechanismy -- nejrychleji docílit požadované změny výše uvedených nešvarů? Co například ČT nebo ČRo? Toto jsou prvořadá témata, která by měla veřejnoprávní média především zaměstnávat. Budou nyní volby a moderátoři (Moravec) by měli od stran vynutit veřejný příslib, že se tyto věci změní.

Kolik stojí jeden vlak Pendolino, kolik stojí běžné luxusní Intercity

Nenašel jsem nikde na webu informaci, kolik stojí jedna běžná souprava vlaku typu Intercity (Eurocity). Cena vlaků typu pendolino je snad známá -- i když bych i tuto informaci rád viděl přímo na tiskové zprávě ČD. V médiích se uváděla cena kontraktu 4 až 4,5 mld. korun. Souprav se objednalo 7 (někde jsem viděl zprávu, že se objednalo 10 a dodáno bylo 7). Další údaj, který jsem kdesi dohledal, byl, že cena jedné soupravy pendolino je 700 milionů korun, což by přibližně odpovídalo. Pokud jsou na pendolino dodávky i z českých dílů, nemusí to být zcela špatné. Samotná nenávratnost investice (došlo by k ní i při pořízení běžných vlaků) také nemusí být špatná. Důležité je nyní zjistit, o kolik jsou pendolina dražší, než běžné vlaky Intercity (Eurocity). Tedy bez konkrétního srovnání poměru cen pendolino/Intercity si řádnou představu o výhodnosti či nevýhodnosti investice ČD učinit nemůžeme. Je to tedy tip pro novináře nebo i blogaře, aby si tuto informaci vyžádali přímo od tiskové mluvčí Ministerstva dopravy, kterou je nyní Bc. Marcela Žižková , tel.: +420 972 231 573, mobil: +420 724 056 366, e-mail: marcela.zizkova@mdcr.cz . Další informace lze hledat přímo na webu Českých drah: http://www.cd.cz/ .

Vládní koníčkaření za veřejné peníze

Pokud se například dospělý muž nestará o zajištění finančních příjmů své rodiny a místo toho si hraje s vláčky, je to smutné. Zastydlá puberta však postihne pouze jeho rodinu. Pokud si však podobný koníček, avšak nesrovnatelně dražší, vyberou naši zaměstnanci (vláda) a místo šetření a práce utrácejí, pocítí to celá společnost. (Zvykejme si postupně na to, že i ministerstvo dopravy je pouze vysoce kvalifikovaný sluha každého občana, pro něj se vytváří servis. Odvykněme si od ponížené úcty a nevhodného respektu.) Toto plýtvání je nejvíce patrné v chudých regionech, do kterých neteče např. až 100 mld. korun ročně z turistického ruchu tak, jako teče pouze do Prahy -- to je nutné naší "hlavě společnosti" neustále připomínat, protože pak žije odtrženě od jinak všude běžné "venkovské" reality...

Tedy jakési vládní "koníčkaření", kdy přímo na webu vznikají jakési "funkluby" (viz např. projekt http://www.pendolino.cz/ - mimochodem, kdo jej tvoří a proč?) je zapotřebí rázně odmítnout. Nakupovat "vlajkové lodi" zní velice pěkně a hloupý občan ČR se pak cítí hrdě, že i on má ve své vlasti moderní rychlovlak pendolino. Hurá.

                 
Obsah vydání       20. 1. 2006
20. 1. 2006 Bílý dům Googlu: předejte informace o tom, co kdo vyhledává
20. 1. 2006 Skandál se špehováním na amerických universitách
20. 1. 2006 Fabiano Golgo terčem útoků, že prý "prozrazuje důvěrnosti" Jan  Čulík
21. 1. 2006 Za poškození dobrého jména a demokratické pověsti si může ODS sama Štěpán  Kotrba
21. 1. 2006 Server iDnes zrušil diskusi pod článkem o Romech
21. 1. 2006 Policie už zase dělala pravicovým extremistům ochranku Štěpán  Kotrba
20. 1. 2006 Zemře 11 milionů Afričanů hladem? Jan  Klusáček
20. 1. 2006 V iráckých volbách zvítězila šíitská aliance
20. 1. 2006 Politická exkurze do blázince Michal  Vimmer
20. 1. 2006 Chirac zaútočí na teroristické státy jadernými zbraněmi
20. 1. 2006 Jak vznikla velká válka roku 2007 - a jak jí bylo možno zabránit
20. 1. 2006 Obránci lidských práv nemohou spoléhat na pomoc západních vlád Karel  Dolejší
20. 1. 2006 O schopnosti PR maskovat problém pendolino (plýtvání veřejnými financemi) Michal  Rusek
20. 1. 2006 O projektu IZIP Petr  Wagner
20. 1. 2006 Až deset policistů bude zřejmě stíháno za usmrcení de Menezese v londýnském metru
20. 1. 2006 Ať žije demokratická diskuse na Britských listech! Jan  Potůček
20. 1. 2006 Rádio 1 a Reflex: barterově vyměňovaný prostor pro vzájemnou propagaci Štěpán  Kotrba
20. 1. 2006 V Číně rostou veřejné nepokoje
20. 1. 2006 Pojem čistý Naděžda  Plíšková
20. 1. 2006 Proč Anglosasové na světě vedou
20. 1. 2006 O české šlechtě mezi včerejškem a zítřkem Josef  Tomeš
20. 1. 2006 Německé zdravotnictví potřebuje reformu Richard  Seemann
20. 1. 2006 Pětatřicátníci, sociálně cítící a další... Pavel  Urban
19. 1. 2006 "Bin Ladin" varuje před dalšími útoky
20. 1. 2006 Nejasnosti v článku "Dost pohodlí v moderním vlaku" Petr  Nachtmann
20. 1. 2006 Vzkaz pro Viléma Kneborta
19. 1. 2006 Britská vláda: dopravování vězňů do třetích zemí je protizákonné, ale nemluvme o tom
19. 1. 2006 Oficiální americký úřad vykreslil děsivý obraz "nezvládnutelného" Iráku
19. 1. 2006 Evropská unie zanedbává lidská práva
19. 1. 2006 Skončí naše civilizace Lovelockovou apokalypsou? Stanislav  Mihulka
16. 1. 2006 Západním firmám vyhovuje čínský totalitní režim
18. 1. 2006 Láska ke třem (neexistujícím) pomerančům Alex  Koenigsmark
18. 1. 2006 Islámské internetové fatwy proti sexu
6. 1. 2006 Mlčení ministrů Jan  Čulík
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Doprava RSS 2.0      Historie >
20. 1. 2006 Nejasnosti v článku "Dost pohodlí v moderním vlaku" Petr  Nachtmann
20. 1. 2006 O schopnosti PR maskovat problém pendolino (plýtvání veřejnými financemi) Michal  Rusek
14. 1. 2006 Dost pohodlí v moderním vlaku   
13. 1. 2006 Vyplatí se za 4,5 miliardy cesta o 25 minut kratší? Michal  Rusek
13. 1. 2006 Pendolino Jakub  Žytek
14. 10. 2005 Radovan Šteiner: přes zvýšení tarifů se dále zvyšuje zájem o městskou dopravu Jakub  Holas
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
30. 7. 2004 Británie: Velký Bratr posiluje své pravomoci   
10. 9. 2003 České dráhy: za přepážkou jsme si všichni rovni Markéta  Michlová
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
6. 8. 2003 S Českými drahami ve špíně a horku Milan  Krčmář
6. 8. 2003 Příliš lehká hra s fakty Michal  Krsek
6. 8. 2003 Neurážejte Turecko srovnáváním jeho železnice s ČD Luděk  Miklas