5. 6. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 6. 2006

Jak reformovat volební systém?

Cesta z prokletí volebních patů je jednoduchá. Stačilo by zrušit 14 volebních krajů a zavést jedinou kandidátku každé strany pro celou republiku. Toto jednoduché popatření, je podle přiložených propočtů schopné v předcházejících trojích volbách vždy generovat reálnou vládní většinu. Další možnou změnou by bylo snížení volebního kvóra pro postup do skrutinia na dosažení 1 % hlasů, které byly odevzdány v minulých volbách. Takovéto plovoucí kvórum by bylo zřetelné a jasné a jednotlivé strany by přesně věděli, kolik musí získat hlasů, aby mohli počítat s tím, že se dostanou do hry o poslanecká křesla.

To, že současná podoba převodu odevzdaných hlasů na mandáty v Poslanecké sněmovně dlouhodobě negeneruje stabilní vládní většinu je jasné od roku 1998. Na základě opoziční smlouvy se tento stav pokusily již v roce 2000 změnit ODS a ČSSD, ale tehdejší Ústavní soud jejich návrh zamítl. Mimo jiné i proto, že velmi zvýhodňoval velké politické strany. Nakonec z celého návrhu zbyla jen D'hontova metoda pro přepočet výsledků hlasování na mandáty, která byla poprvé ve volbách do PS PČR použita v roce 2002. Tato metoda není sama o sobě tak špatná, jak říkají někteří politici z menších stran. Na její obhajobu je dobré říct, že je to nejpoužívanější metoda převodu výsledků hlasování na mandáty v celé Evropě.

Hlavní pokřiveností našeho volebního systému je podle mého názoru to, že různí voliči volí různý počet poslanců podle toho v jak lidnatém kraji bydlí a podle toho kolik voličů zrovna v tom kterém kraji přijde k volbám. Tak například v právě proběhlých volbách občan volič z Karlovarského kraje mohl rozhodnout o pěti poslancích na rozdíl od voliče z Prahy, který rozhodoval o pětadvaceti poslancích. Pražan měl tady pětkrát silnější volební hlas. Je to vůbec ještě demokratické? Tento rozpor by jednoduše vyřešilo zavedení společné kandidátní listiny pro všechny kraje. Taková změna by si vyžádala jen několik málo škrtů v platném volebním zákoně a cesta z pekel volebních patů by byla otevřená. Nemluvím již o tom, že by tak fakticky zrovnoprávnili všichni voliči, protože by každý měl možnost rozhodnout o osudu všech dvou set poslanců. To, jak by vypadalo rozdělení mandátů uvádí tabulka.

Zavedení celkové kandidátní listiny každé strany pro celou republiku by také pomohlo k lepšímu odhadu počtu možných poslanců ve výzkumech veřejného mínění. Ne, že by to v současném systému nebylo možné, ale bohužel agentury pro výzkum veřejného mínění se to ne a ne naučit. Tento volební systém by jim pomohl a už by nemuseli vydávat tak nepřesné a zavádějící odhady. Když nejde Mohamed k hoře, je nutné, aby šla hora k Mohamedovy. Neděje se to často, ale když oni jsou tak malí a nevědoucní.

Zavedení plovoucího kvóra by zpřehlednilo chumel malých politických stran, které se snaží ve volbách dostat do Sněmovny. Pokud nikdo neví, kolik je nutné získat hlasů, aby strana postoupila do skrutinia, je jednoduché postavit kandidátku a čekat na výsledek voleb. Pokud by ale bylo jasné, kolik hlasů musí strana získat, aby vůbec mohla aspirovat na zisk poslaneckého mandátu a tím pádem i politického vlivu, mnohé strany, které mají mizivou šanci ve volbách uspět, by si jistě rozmyslely, jestli vloží peníze do volební kampaně a do nákladů na tisk volebních lístků. Pro příklad v tabulce uvádím i rozložení mandátů ve Sněmovně, jaké by bylo při zavedení jedné kandidátní listiny pro celou republiku a bylo by ponecháno kvórum pro postup do skrutinia na současných 5 % zisku hlasů. Takové řešení by ale bylo v rozporu s nálezem Ústavního soudu. Ani změna kvóra by si nevyžádala velký zákon do stávajícího volebního zákona.

Poslední věcí, která by se měla změnit, pokud by byla zavedena jedna kandidátní listina pro každou stranu je počet preferenčních hlasů. Tento počet se v současné době pohybuje od minimálně 5,5 % v Praze, při maximálním počtu volby 36 zákonem předpokládaných poslanců do 40 % při faktické volbě v Karlovarském kraji. Pokud bychom vycházeli ze současného počtu, tak by každý občan měl mít k dispozici 40 preferenčních hlasů, tedy 20 % počtu volených kandidátů. Myslím ale ž o tak velký počet preferencí by byl spíše matoucí a občané by se jistě spokojili s polovinou i čtvrtinou takového počtu.

Druhým extrémem a poněkud kacířskou myšlenkou by bylo zavedení 200 preferenčních hlasů, které by mohl občan přidělovat, ale nikoliv jen jedné kandidátce, ale podle svého rozmyslu všem kandidátům na všech kandidátkách. Tedy zavedení volebního systému, který známe z komunálních voleb.

Rozdělení mandátů ve volbách

 
 
 
1998
2002
2006
 
Jednotná listina
14 listin
Jednotná listina
14 listin
Jednotná listina
14 listin
 
kvórum
kvórum
kvórum
kvórum
kvórum
kvórum
 
plovoucí
5%
5%
plovoucí
5%
5%
plovoucí
5%
5%
ČSSD
66
73
74
65
69
70
68
69
74
ODS
57
63
63
53
56
58
74
75
81
KSČM
23
25
24
40
42
41
26
27
26
KDU-ČSL
18
20
20
31
33
20
15
16
13
US-DEU
17
19
19
11
0
0
0
SPR-RSČ
8
0
0
0
0
0
nekandidovala
DŽJ
6
0
0
0
0
0
nekandidovala
DEU
3
0
0
součást US- DEU
nekandidovala
SZ
2
0
0
5
0
0
13
13
6
SNK
nekandidovalo
6
0
0
4
0
0

autor je zaměstnanec ČSÚ

                 
Obsah vydání       5. 6. 2006
5. 6. 2006 Jihočeští Zelení jsou ochotni podpořit menšinovou vládu
5. 6. 2006 Buduje Rusko námořní základnu v Sýrii ?
5. 6. 2006 Volební pat Michael  Marčák
5. 6. 2006 Pat? Ne, to jen volby skončily Petr  Wagner
5. 6. 2006 Tak nám zvolili Topolánka, paní Müllerová Ctirad  Novák
5. 6. 2006 Jak jsme si vyhráli volby Bohumil  Kartous
5. 6. 2006 Svaly je možné ukazovat před volbami, po volbách je třeba jednat Štěpán  Kotrba
4. 6. 2006 Sláva vítězům...!!! Čest...?!? Ladislav  Žák
5. 6. 2006 Voliči zvolili změnu. Bude to Paroubek respektovat? Radek  Sárközi
5. 6. 2006 Jak reformovat volební systém? Josef  Baxa
4. 6. 2006 Volby 2006: změňme volební systém! Boris  Cvek
5. 6. 2006 Skončilo druhé kolo prezidentských voleb v Peru Štěpán  Kotrba
4. 6. 2006 Nejsem skalním příznivcem ČSSD, ani bezmezně neobdivuji ODS
5. 6. 2006 Prizma komunistických teorií o agentech a přisluhovačích Boris  Cvek
5. 6. 2006 Bude čtvrtý odboj? Vstanou noví Hučínové... Štěpán  Kotrba
5. 6. 2006 Penc: Smůla... Stanislav  Penc
5. 6. 2006 Ostuda volebního zpravodajství: kapacita připojení a meze "vteřinové" žurnalistiky Štěpán  Kotrba
5. 6. 2006 ČT: "Česká televize se intenzivně věnovala volbám do Poslanecké sněmovny"
5. 6. 2006 Zelení jsou již tak dost rozděleni Darius  Nosreti
5. 6. 2006 Policista, který zadržel fotoreportéra Britských listů, je obviněn Štěpán  Kotrba
5. 6. 2006 Dosud nebyly vytvořeny podmínky pro využívání IZIP v praxi
5. 6. 2006 Dědictví jaderné energetiky v Británii bude stát 90 miliard liber Jan  Beránek
5. 6. 2006 Raketová základna USA v ČR a referendum o Evropské ústavní smlouvě Oldřich  Průša
3. 6. 2006 Objíme sa Paroubek s Ficom ? Lubomír  Sedláčik
5. 6. 2006 Cesta ke svobodě - vtip z internetu
4. 6. 2006 Turecký generální štáb připravuje mezinárodní mediální seminář
5. 6. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. -- 15. května 2006
2. 6. 2006 Jak dopadly volby v roce 2002 a proč Štěpán  Kotrba
4. 6. 2006 Paroubek chce odejít do opozice
5. 6. 2006 Oldstars a jejich inscenace Tvář v Ohni od Mariuse von Mayenburg Lukáš  Nozar
5. 6. 2006 Paranoidní symptomy Jiří  Štěpánek
5. 6. 2006 Mobilní dálkový ovladač a programátor DVR
5. 6. 2006 BBC on demand services uzavřela dohodu s producenty
5. 6. 2006 Témata Britských listů
6. 5. 2006 Hospodaření OSBL za duben 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce