22. 1. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
22. 1. 2008

Neúcta k vědění se nevyplácí

Studenti technických oborů ve svých reakcích pohrdavě ohrnují nos nejen nad studentkou filozofie, ale nad filozofií samotnou. Jak nepraktický obor v současné pragmatické české společnosti, že? Jak hloupá, ukňouraná a hysterická je paní Náhlovská, že si ho zvolila. A tak dále.

1. Povolání středoškolského učitele filozofie je ve většině západoevropských zemí velmi vážené a slušně placené (60 000 - 90 000 Kč měsíčně). Stejně vážení a slušně placení jsou i středoškolští učitelé matematiky, jazyka, dějepisu, přírodopisu atd. Filozofie se v rámci středoškolského školství považuje za poměrně důležitý obor, protože kultivuje vyjadřovací schopnosti studentů - jak ústní, tak písemné, stejně jako jejich logickou argumentaci. Výsledky takového typu vzdělání jsou vidět i jinde: ve stylistické kvalitě odborných článků, v písemném i ústním projevu novinářů a politiků, atd.

Varování pro zbohatlíky, techniky a manažery: V tradičně třídních společnostech, jakou byla ostatně i první republika, je kultivovaný projev a široká humanitní kultura velmi důležitý kód společenské komunikace a diferenciace, i mezi manažery a kvalifikovanými technickými pracovníky. Je to "jazyk", který pomáhá jedinci vstoupit do klubu vyvolených. Mnozí Češi si zatím mohou mnout ruce, protože zčásti tuto kulturu získali zdarma (pokud jde o encyklopedické znalosti, méně již o psaný i mluvený projev a styl vystupování). Ale žít z minulosti dlouho nevydržíme.

2. Pro ženu není v Česku snadné vybrat si ke studiu technický obor a najít v něm dobře placenou práci. I na některých humanitních oborech vyučující pánové veřejně hlásají, že chlapce si tam pěstují, aby dělali vědu, zatímco dívky se pak dobře ¨vdají a budou své muže reprezentovat na úrovni. Vskutku stimulující prostředí pro mladé badatelky!

Pokud jde o ty tzv. "potřebné" technické obory: V ČR média i okolí dívkám od raného věku vtloukají do hlavy, že tyto věci jsou pro kluky. "Matfyzačky" jsou oblíbeným terčem vtipů. Zatímco ve Španělska informatika ani zdaleka nepaří k oborům, kde jednoznačně převažují chlapci, a v Turecku spousta mladých žen volí obor strojní inženýrství, v ČR se o těchto oborech v souvislosti se ženami mluví jen málo, a když, tak jen, aby byly prezentovány jako výjimkuy, jako "ženy v mužském světě", i když bezesporu existuje i v ČR mnoho dobrých strojních inženýrek a informatiček.

Bez podporu a stimulu ze strany středoškolských profesorů a profesorek spoustu dívek ani nenapadne, že by se mohly na technické obory přihlásit, protože v mediálně vytvářeném obecném povědomí tyto obory nejsou s ženami vůbec spojovány a jejich "maskulinita" je neustále stvrzována, stejně jako "femininita" filozofické fakulty, ovšem jen do fáze doktorandského studia, kdy už začíná o něco jít...

Uvádím příklady z jižní Evropy, abychom neargumentovali jen Skandinávií, která je v otázkách emancipace úplně někde jinde než ČR, jak řekl jeden český poslanec, protože tam muži jezdili na ryby a ženy se musely o všechno starat. :) )

3. Práce při studiu: Pokud se jedná o malou brigádu (pár hodin týdně), jíž si student přivydělává, nelze než tleskat, taková brigáda pomáhá dospět a udržet spojení i s jinou "realitou". Ovšem pokud se práce při studiu stává otázkou přežití, pozor! Podle toho pak také úroveň vzdělání vypadá. Ne nadarmo jinde ve světě existuje hustá síť stipendiíá, aby si i nemajetní studenti mohli dovolit věnovat se studiu naplno. Pokud má mít vysokoškolské vzdělání nějaký smysl, musejí se mu studenti plně věnovat, mít čas na to přečíst týdně několik set stránek textu, analyzovat ho, psát kvalitní práce. Nebo si přejete, aby studenti a studentky medicíny či aeronautiky "ošulili" své studium a podle toho pak také fungovali v profesním životě?

(Pozn. Jsou obory jako práva, kde práce v advokátní kanceláři samozřejmě pomáhá rozvíjet znalosti a schopnosti získané při studiu. Ale to neplatí pro všechny obory a všechny typy "brigád".)

Mohu vás ze své praxe ubezpečit, že rozdíly mezi studenty, kteří se svému studiu věnují, a těmi, kteří ho musejí zvládnout mezi ranní a noční směnou, bývá bohužel značný. Šance na další kariéru pak bohužel výrazně klesají pro děti z nemajetných rodin, které si nemohou dovolit naplno rozvíjet své schopnosti proto, že musejí pracovat mimo obor (v supermarketu, apod.), aby se udržely na studiích.

Pozn. JČ: Na Oxfordské univerzitě ve Velké Británii je z akademických důvodů přísně zakázáno, aby student při studiu pracoval, třeba i jen na část úvazku.

                 
Obsah vydání       22. 1. 2008
22. 1. 2008 Neúcta k vědění se nevyplácí Darina  Martykánová
22. 1. 2008 Vymlátit myšlenky Ivan Odilo Štampach
22. 1. 2008 Dodatek k případu s oprátkami Jiří  Jírovec
22. 1. 2008 Čas od času oddálit konec dějin Bohumil  Kartous
22. 1. 2008 Romská rodina, zneužívání sociálních dávek a rasismus českých starostů Jan  Potměšil
22. 1. 2008 Britské listy jsme ze svých stránek odstranili, protože jsme je odstranili
22. 1. 2008 Ceny energie rostou. Bude hůř? Petr  Frish
22. 1. 2008 Distribuční slogany Ondřeje Štindla Štěpán  Kotrba
22. 1. 2008 Slovenský premiér Fico odmítl americký radar i rakety v Radě Evropy
22. 1. 2008 Korupce státních úředníků aneb Jak se žije cizincům v ČR
22. 1. 2008 Poslouchejte slova o Slovu
22. 1. 2008 Auto*Mat pražskou cyklistickou realitu neignoruje Vratislav  Filler
22. 1. 2008 Kdo za to všechno vlastně může? Hynek  Hanke
22. 1. 2008 Přímá demokracie Jana  Malá
22. 1. 2008 Výrok dne (včerejšího): volnost už skončila?
22. 1. 2008 Ošuntělý život
22. 1. 2008 Jednou Václav  Hrabě
22. 1. 2008 Mám jasný názor na to, kým je Čulík placen
22. 1. 2008 Z palice se dá vymlátit i mozek
22. 1. 2008 Španělský socialista v čele Parlamentního shromáždění Rady Evropy
22. 1. 2008 Nedopusťte úpadek diskuse na úroveň Aktualne.cz
22. 1. 2008 Nedopusťte totalitarismus
22. 1. 2008 Nestudujte filozofii, neuživíte se
22. 1. 2008 Základní potraviny jsou neskutečně levné
22. 1. 2008 Pokud někdo studuje filozofii, nemůže očekávat, že jeho finanční situace bude růžová
22. 1. 2008 Kdo nás okrádá a proč jsme ošuntělí Jaromír  Eisman
22. 1. 2008 Bude hůře - velmi brzo
22. 1. 2008 Britské listy: Nejsou dokonalé, ale díky za ně
22. 1. 2008 Francie je stardardní evropskou zemí Karel  Košťál
21. 1. 2008 Volejte ředitelce, volejte Báře aneb čí chleba jíš, toho píseň zpívej
21. 1. 2008 Kanada: Neustále se to zhoršuje Jiří  Jírovec
22. 1. 2008 Je vývoj posledních let v řadě latinskoamerických zemí významnou součástí měnícího se obrazu současného světa?
21. 1. 2008 Znovuzrození levice Milan  Valach
21. 1. 2008 Iránská hrozba Karla Schwarzenberga Přemysl  Janýr
21. 1. 2008 "Jaxi si to vlastně éé jako pamatuju"! Miloš  Dokulil
19. 1. 2008 Čtěte "disidentskou" knihu Jana Čulíka o současném českém filmu Jan  Čulík
21. 1. 2008 Zdrojem primitivní agrese bývá nejistota Jaroslav  Polák
30. 11. 2007 Jací jsme
2. 1. 2008 Hospodaření OSBL za prosinec 2007

Školství RSS 2.0      Historie >
22. 1. 2008 Neúcta k vědění se nevyplácí Darina  Martykánová
4. 12. 2007 Sítě v síti, aneb jsou ve školství jen problémy s platy? Pavel  Táborský
21. 11. 2007 Sloučení škol nebude škodit   
15. 11. 2007 Nemoc, způsobená Oxfordem? Ema  Čulík
15. 11. 2007 Britské vysoké školy, pro a proti Jan  Čulík
15. 11. 2007 Manifest maturanta   
14. 11. 2007 Náš mlčící maturant Patrick  Ungermann
14. 11. 2007 Nechceme sloučení škol Simona  Szekelyová
11. 10. 2007 Vzdělání je důležité Hynek  Bíla
10. 10. 2007 Včera se tančilo všude, aneb dříve bylo všechno lepší Michael  Volný
8. 10. 2007 Stane se školné spásou českého školství? Jiří  Beránek
4. 10. 2007 Je slušnost a civilizovanost "protikapitalistická"? Bohumil  Kartous
28. 9. 2007 Také učitelé potřebují dobré vzdělání! Michal  Giboda
10. 9. 2007 Studium na Pedagogické fakultě UK jako předpeklí Jiří  Beránek
2. 9. 2007 Začíná školní rok a s ním i pravopisná buzerace našich dětí... Ladislav  Kahoun