9. 6. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 6. 2008

Čeští učitelé angličtiny často nejsou schopni s nikým vůbec hovořit anglicky

Učitelé v České republice vydělávají tolik peněz, za kolik v podstatě stojí. Někdy, dodal bych, vydělávají dokonce více, než si zaslouží. Určitě to platí o mnoha učitelích angličtiny.

Před několika týdny mě požádal praktikant v IT oddělení jedné firmy, v níž pracuju, abych mu zkontroloval text, který napsal pro angličtinu na své střední škole. Chtěl, abych mu ten text opravil, pokud to bude nutné. Povšiml jsem si, že měl v textu dvě malé chyby. Řekl jsem mu, že jsem našel dvě drobné chybky, ale že mu neřeknu přesně kde, protože ten text autenticky odráží jeho znalost angličtiny. Dodal jsem, že dvě malé chyby v textu na celou stránku přece nemohou ohrozit jeho šanci udělat úspěšně zkoušku.

Byl jsem velmi překvapen, že učitel mu dal za ten text pětku, řekl mu, že ten text je nesrozumitelný a je skoro úplně špatně. Cítil jsem osobní zodpovědnost, protože jsem mladému muži řekl, že jeho text je v pořádku. Proto jsem se rozhodl vydat se do jeho školy, která je v Praze nedaleko náměstí Míru (a tak do ní chodí mnoho bohatých lidí z pražských Vinohrad). Našli jsme učitelku angličtiny a česky jsem se jí zeptal na její nesmyslné ohodnocení kolegova textu.

Reagovala nesmírně arogantně a řekl mi, že ona musí vědět, co je správná angličtina co ne, neboť ona to přece vyučuje. Tak jsem s ní začal mluvit anglicky. Byla tím šokována, její oči prozradily, že nerozumí ani slovo tomu, co říkám. I když jsem se jí jen zeptal, která slova či věty byly podle ní v textu jejího žáka špatně, odpověděla mi na tuto otázku slovem "Yes" ("Ano."). Tak jsem otázku zopakoval, tentokrát jsem zjednodušil svůj americký přízvuk, ale její další odpověď zněla: "Sure" ("Jistě"). Pak jsem se zeptal: "Je to jen můj dojem, ale vy vůbec nerozumíte tomu, co říkám?" Zcela zjevně nerozuměla ani tomu. Tak jsem ji požádal česky, aby mi vysvětlila anglicky, co je nesprávného na anglickém textu jejího studenta. Zčervenala a odpověděla: "Roman knows English very little, I did not understood what he writes for me" (Roman zná anglicky velmi malý, nerozumověla jsem, co píše pro mne.) Strašná angličtina. Neočekávám, že budou učitelé angličtiny umět mluvit bezchybně, ale v jejím případě bych řekl, že mluvila hůř než její žák. Nakonec souhlasila, že mu dá trojku. Já bych jí dal pětku...

Zdálo by se, že to je jen výjimečný případ špatné učitelky v jediné škole, kdyby se mi to už nestalo třikrát předtím. V roce 1998 jsem se za podobných okolností obrátil na anglickou učitelku přítele, a i ona byla naprosto neschopná vést rozhovor v jazyce, který vyučuje. Dva další případy byly případy mých dvou přátel, kteří vyučují v místních školách. Dvakrát jsem je pozval na večeři, kdy někteří moji hosté mluvili jen anglicky. Gramatika obou těchto "učitelů angličtiny" byla nesmírně omezená a - velmi podivně na učitele - oba dělali typickou českou chybu, kdy si pletli slovo "teach" se slovem "learn" ("učit" a "učit se"), podobně, jako si Češi, kteří neumějí dobře anglicky, pletou "lend" a "borrow" ("půjčit" a "vypůjčit si").

Je děsivé, že nikdo nezkoumá, kolik učitelů angličtiny v ČR vůbec umí anglicky. Kolik žáků propadá v angličtině, protože je učí takoví falešní učitelé?

                 
Obsah vydání       9. 6. 2008
9. 6. 2008 Čeští učitelé angličtiny často nejsou schopni s nikým vůbec hovořit anglicky Fabiano  Golgo
9. 6. 2008 Czech English teachers often are not able to carry a conversation in English... Fabiano  Golgo
9. 6. 2008 Naprosté selhání Moravce a Vesecké Boris  Cvek
9. 6. 2008 OVM: Vesecká vyhrožuje Zeleným Štěpán  Kotrba
9. 6. 2008 Reportáž TV Nova se nezakládala na pravdě
9. 6. 2008 Vláda by měla podat demisi a dovést zemi k volbám Boris  Cvek
9. 6. 2008 Výzkumný projekt o roce 1989 - hledáme padesátníky a šedesátníky
9. 6. 2008 Izrael se pokusil zpochybnit výrok svého ministra o nutnosti vojenského úderu proti Íránu
9. 6. 2008 Evropou obchází strašidlo Ladislav  Žák
9. 6. 2008 Učitele by bylo zapotřebí ze škol vypráskat, ne přidávat jim na platech Jan  Čulík
9. 6. 2008 Vypráskat je nutno především tyto zoufalce Jakub  Žytek
9. 6. 2008 České školy jsou prostředím strachu, konformity a tuposti Boris  Cvek
9. 6. 2008 Dobře zakalit sekeru umí málokdo
9. 6. 2008 Vysoká škola ve mně kritické myšlení nikdy nepěstovala
9. 6. 2008 Talent není klíčový
9. 6. 2008 Stávka zaměstnanců není o kvalitě František  Řezáč
9. 6. 2008 Problém možná nejsou jen učitelé, ale cíle vzdělávání Štěpán  Kotrba
9. 6. 2008 Štěpán Kotrba nerozumí potřebám moderní společnosti Jan  Čulík
9. 6. 2008 Učitelé, jejich bídné platy a hra na demokracii
9. 6. 2008 Proč se při diskusi o stávce učitelů vůbec nemluví o otřesné kvalitě českého školství? Jan  Čulík
9. 6. 2008 Marihuana způsobuje poškození mozku
9. 6. 2008 Lisabonská smlouva hrozí masivním obejitím Benešových dekretů Jan  Zeman
9. 6. 2008 Klaus: Zůstane EU i po ratifikaci Lisabonské smlouvy mezinárodní organizací? Václav  Klaus
9. 6. 2008 Bude možné domáhat se práva podle protektorátních předpisů a rozsudků, padnou-li "Benešovy dekrety"? Jaroslav  Kuba
9. 6. 2008 Rakouští lékaři pokračují v boji proti zdravotní reformě Richard  Seemann
9. 6. 2008 Do války, k smrti, a to ne rukou nepřítele, anebo Vinna nejsou antidepresiva, vinni jsou politikové Uwe  Ladwig
9. 6. 2008 Medvěděv se začíná prosazovat v SNS
8. 6. 2008 Jak na českou "supermodelku" Evu Herzigovou udělal dojem film Nepohodlná pravda
8. 6. 2008 Lidové noviny jako Blesk Bohumil  Kartous
7. 6. 2008 Amerika šokována cenou ropy a bezprecedentním růstem nezaměstnanosti
6. 6. 2008 Cenu ropy vyhánějí nahoru investoři v důsledku právní mezery v americkém zákonodárství
9. 6. 2008 Schwarzenbergův zájem o lidská práva pouze účelovou pózou? Kateřina  Konečná
6. 6. 2008 Od smrtelně vážného k frašce Ivo  Šebestík
7. 6. 2008 Čeští vojáci nechtějí do války v Afghánistánu Štěpán  Kotrba
9. 6. 2008 Topolánek přestřelil: NE radaru a americké základně řeklo 68% občanů
9. 6. 2008 Žádné hrůzy v českých nemocnicích, naopak, dostalo se mi profesionální péče
9. 6. 2008 Lesk a bída učitelstva Pavel  Táborský
9. 6. 2008 ■ ■ ■ Jiří  Staněk
6. 6. 2008 Forward: Zkorumpovaného Olmerta nahradí ministryně zahraničí Cipi Livni
6. 6. 2008 Všichni občané budou mít zákonný přístup na plavání zadarmo
6. 6. 2008 To se mi snad jenom zdá...! Jan  Neoral
6. 6. 2008 ČLK: Ministerstvo s lékařskou reprezentací nejedná. Kdo má jiný názor, ten je ministrem označován za nepřítele
6. 6. 2008 Trpká léčba konopím Bushka  Bryndová
6. 6. 2008 Jak dál při energetické nedostatečnosti Jindřich  Kalous
6. 6. 2008 Hospodaření OSBL za květen 2008

Školství RSS 2.0      Historie >
9. 6. 2008 Lesk a bída učitelstva Pavel  Táborský
9. 6. 2008 Učitele by bylo zapotřebí ze škol vypráskat, ne přidávat jim na platech Jan  Čulík
9. 6. 2008 Problém možná nejsou jen učitelé, ale cíle vzdělávání Štěpán  Kotrba
9. 6. 2008 Štěpán Kotrba nerozumí potřebám moderní společnosti Jan  Čulík
9. 6. 2008 Učitelé, jejich bídné platy a hra na demokracii   
9. 6. 2008 Proč se při diskusi o stávce učitelů vůbec nemluví o otřesné kvalitě českého školství? Jan  Čulík
9. 6. 2008 Vypráskat je nutno především tyto zoufalce Jakub  Žytek
9. 6. 2008 Dobře zakalit sekeru umí málokdo   
9. 6. 2008 Vysoká škola ve mně kritické myšlení nikdy nepěstovala   
9. 6. 2008 Talent není klíčový   
9. 6. 2008 Stávka zaměstnanců není o kvalitě František  Řezáč
9. 6. 2008 Čeští učitelé angličtiny často nejsou schopni s nikým vůbec hovořit anglicky Fabiano  Golgo
6. 6. 2008 Liškovi: Nikdo Vám ruku nelámal, abyste školství převzal   
31. 5. 2008 Do třiceti let bude memorování zbytečné   
24. 5. 2008 Univerzita bude nucena ukončit klinickou výuku na školách