Britští lékaři požadují totální zákaz reklamy na alkohol

9. 9. 2009

Válka proti kouření byla v Británii úspěšně dokončena. Nesmí se kouřit v žádných veřejných místnostech, včetně restaurací a hostinců, což je velmi příjemné. Nyní je na řadě alkohol, píše poněkud kriticky deník Independent. Organizace britských lékařů British Medical Association ve snaze zabránit přehnané konzumaci alkoholu požaduje totální zákaz reklamy a marketingu pro alkoholické nápoje, včetně zákazu sportovního a hudebního sponzorství. BMA také požaduje zákaz tzv. "happy hours", kdy hostince nabízejí dva alkoholické drinky za cenu jednoho, a uvalení minimální ceny na jednotku každého alkoholického nápoje.

Potíž je, zdůrazňuje Independent, že s alkoholem to není tak jednoduché jako s kouřením, které je prostě škodlivé v jakémkoliv množství, a konec. Malé množství alkoholu je naproti tomu podle Independentu v pořádku (i když i francouzská vláda nedávno varovala, že jakkoliv minimální množství alkoholu způsobuje rakovinu) a otázka, kde je hranice nebezpečí, je čistě osobním a politickým úsudkem.

Není pochyb, že přemíra alkoholismu je škodlivá: vede k rozpadu rodin, obrovskému počtu nemocných v nemocnicích, násilí v ulicích a rostoucí mírou alkoholové závislosti u mladých lidí. Výdaje každé britské domácnosti na alkohol stouply v letech 1992 - 2006 o 81 procent, v důsledku reklamní kampaně v hodnotě 800 milionů liber, kterou provozují výrobci alkoholických nápojů. Ti, jak uvedl profesor Gerard Hastings, hlavní autor zprávy BMA, mají přímý zájem na tom, aby lidé pití přeháněli. Kdyby 37 procent pijáků alkoholických nápojů, kteří pijí více, než je doporučovaný limit, své pití skutečně omezili, toto průmyslové odvětví by přišlo o obrovské množství peněz.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 9.9. 2009