Manažeři:

John Wells:"Sentimentální závěr mého filmu je v Americe považován za horor"

12. 7. 2010 / Jan Čulík

V minulých dnech jsem v Britských listech recenzoval nový americký celovečerní film Manažeři (The Company Men) od známého televizního producenta Johna Wellse, který vytvořil seriály ER (Pohotovost) a West Wing (Západní křídlo). Psal jsem, že film zajímavě svědčí o průběhu hospodářské krize v USA a jejím dopadu na nejbohatší kravaťáky, avšak že film trpí tzv. "hollywoodskou křivkou", protože v něm nakonec musí všechno dobře dopadnout, američtí obchodníci, propuštění z práce, se většinou zachrání svou vlastní energií. Zmínil jsem se i o tom, že při diskusi po promítání filmu The Company Men jsem se Johna Wellse zeptal, zda byl sentimentální závěr filmu komerční nutností. V poslední den festivalu v Karlových Varech v sobotu dne 10. července se John Wells vrátil zajímavým způsobem k mé otázce v rozhovoru ve festivalovém deníku:

  • Váš film Manažeři je o tom, co se stane, když muž ztratí zaměstnání, kancelář, mobil, kabriolet, členství v golfovém klubu a posléze dům. Proč ale končí happyendem? Postava, kterou hraje Ben Affleck, práci znovu najde.
  • To je zvláštní - včera v diskusy s diváky ve Varech zazněla podobná otázka. Někdo se mě zeptal, jestli byl nutný tak sentimentální konec. To mě rozesmálo, protože jsem se zhruba půl roku dohadoval s americkým distributorem, abych mohl konec nechat co nejmíň sentimentální. V USA lidé konec filmu nevnímají vůbec optimisticky. Spolupracovníci na mě dokonce hodně tlačí, abych natočil ještě veselejší konec. Můžeme to ještě stihnout, protože oficiální premiéra filmu bude až v USA až v říjnu.

  • Evropané se na tyto věci dívají jinak. Pro nás je to, že si nezaměstnaný manažer znovu najde místo, prostě happyend.

    Jenže musí prodat dům, protože nemá na hypotéku. A v Americe se mnoho lidí strašně bojí, že přijdou o majetek. Jeden člověk se na testovacím promítání ptal, jestli film ve videopůjčovnách zařadíme do oddělení hororů. Velká část amerického publika bude na tento snímek reagovat jako na tragédii.

    Festivalový deník, sobota 10. července 2010, str. 4

  • Vytisknout

    Obsah vydání | Pondělí 12.7. 2010