Paříž zorganizovala "festival chyb" ve snaze naučit francouzské školáky myslet

22. 7. 2010

Koncem devatenáctého století při zkoumání cholery slepic nakazil Louis Pasteur některé slepice bakteriemi, o nichž byl stoprocentně přesvědčen, že je usmrtí. Mýlil se: nejenže slepice přežily, ale získaly naprostou imunitu. Pasteur udělal chybu. Ale v důsledku chyby objevil očkovací vakcínu.

Pedagogové a intelektuálové si nyní ve Francii stěžují, že Francie už není ochotna vnímat, jak důležité je dělat chyby. Poukazují na to, že francouzský školský systém zbavuje děti tvůrčích schopností, pružnosti myšlení a sebevědomí v jejich vlastní duševní schopnosti.

Ve snaze bojovat proti této kultuře "intelektuálního zbabělství" zorganizovala skupina univerzitních pracovníků z elitních francouzských školských institucí tento týden v Paříži zvláštní festival: jeho účastníci mají dělat co největší množství chyb.

"Velká část francouzského školského systému je založena na fixní ideji, že chyby jsou něco špatného. Ale chyby jsou integrální součástí procesu učení, prostřednictvím chyb děláte pokrok," konstatuje Maelle Lenoir z Association Paris Montagne.

"Francouzský systém je založen na striktním studiu znalostí, nikoliv na kreativitě či inovativnosti. Ale byl to Einstein, který řekl, že 'jediným způsobem, jak se vyhnout chybám, je nemít žádné nové nápady'."

"Jsem vědec. Nemám nic společného se školstvím. Ale pak začal můj šestiletý syn chodit do školy a jeho učitel mi řekl: 'Je to sympatický kluk. Jenže se pořád na něco ptá,'řekl Francois Taddei, autor zprávy o školství, kterou loni vydala OECD.

"To je hlavní problém francouzského školství. Máte umět správně odpovídat. Neočekává se od vás, že budete vyjadřovat vlastní názory či se na něco ptát."

Girolamo Ramunni, který učí na National Conservatory of Arts and Crafts v Paříži, dává záměrně svým studentům k řešení problémy, které "jsou neřešitelné".

"Na začátku nikdo z nich nechce riskovat. Ale časem zjistíte, že se začnou chovat kreativněji. Jakmile přijmou, že když udělají chybu, není to katastrofa, začnou si vymýšlet různé pitomosti, ale také přitom začnou mít dobré nápady."

Mnoho pozorovatelů se domnívá, že současný systém francouzského školství, který se nezměnil po desetiletí, funguje záměrně tak, aby sloužil jen úzké vrstvičce privilegovaných.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 22.7. 2010