31. 5. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 5. 2005

Taky bude Vaše dovolená samozřejmě s leteckou dopravou?

Nic proti tomu. Vždyť se ani časově nevyplatí ztrácet řadu dní na cestě, že ano? Letecká doprava přitom se stává samozřejmostí v nejširších kruzích obyvatelstva. Kdekdo létá...

K tomu: Globální stmívání

Nejdřív to pozitivní. Proti letecké dopravě před třiceti lety dnešní letadla spotřebují polovinu pohonných hmot. Technika letu a konstrukce letadel se značně změnily. Když ale začneme počítat gramy zplodi na cestujícího a kilometr, začnou vyskakovat už ne tak povzbudivá čísla.

Emise oxidu uhlíku (CO2) vyskočí na 140 g při delších letech, na vnitrostátních linkách až na 180 g, protože letadlo nemůže dosáhnout optimální výšky pro hospodárnější let. Automobilem se sníží sledované zatížení jen na 100 gramů. Autobusem se toto zatížení ovzduší dále pětkrát sníží, na 20 gramů a kilometr na osobu. Teprve cesta vlakem nebo lodí jsou z tohoto hlediska bezkonkurenčně nejlepší. Dodejme, že každoročně za těch posledních 30 let letecká doprava vzrůstala skoro o 5 % ročně, dvakrát tak rychle než doprava automobilem. Nikdo si nedokáže dobře představit, zda letecké dopravy bude v půli 21. století jen pětkrát víc než dnes, či ještě více.

Stačí podívat se bezděky na oblohu. Málem odevšad jsou vidět na bezmračné obloze těchto horkých dní mlžné zpárované cáry par za letadly mířícími kamsi v dál. Sotva jedny takové bílé brázdy se rozplynou, už tu odněkud se začínají tvořit nové. Na rozdíl od doby před půl stoletím není teď slyšet žádný hluk leteckých motorů nad hlavou. Těch letadel přitom opravdu létá dnes neporovnatelně víc.

Ne že by byla letecká doprava největším znečišťovatelem ovzduší. Ale některé výpočty vedou k závěru, že takto může vzniknout až o 2 % více mračen, což by se projevilo v dalším zhoršení tzv. skleníkového efektu. Ještě že jsme se zatím nezmiňovali o tom, že celkově stávající emise oxidu uhlíku dosahují neuvěřitelných sedm miliard tun ročně! Přitom ať už člověk svým počínáním ovlivňuje příští život na této planetě více či méně, měli bychom jako lidstvo tyto emise každoročně snížit aspoň o 3 %, abychom se k roku 2050 dostali k přijatelnějším 3 miliardám tun těchto problematických emisí. (Ještě dobře, že jsme zatím nehovořili o dalších nežádoucích zplodinách v ovzduší.)

A pokud máme někam namířeno na zahraniční dovolenou, jak jinak než letecky, že ano? Ostatně na všech leteckých linkách není kondenzace vodních par stejná, aby vznikaly intenzivní bílé brázdy. Ještě že tohle taky trochu víme... Hezkou dovolenou!

                 
Obsah vydání       31. 5. 2005
31. 5. 2005 Francie má nového premiéra
31. 5. 2005 Timothy Garton Ash: Francii ovládl strach
31. 5. 2005 Zúčtování s šejkem Hamadem II. Zdeněk  Jemelík
30. 5. 2005 Americký generál odmítl zprávu Amnesty International
31. 5. 2005 Kapitálu se nikdo nenají Jan  Hošek
31. 5. 2005 Může za to systém, anebo je to prostě realita? Marian  Kechlibar
31. 5. 2005 Jak Jiří David reflektuje odpovědi na Třináct otázek k situaci na pražské výtvarné scéně Jan  Paul
31. 5. 2005 Taky bude Vaše dovolená samozřejmě s leteckou dopravou? Miloš  Dokulil
31. 5. 2005 Petici proti slučování škol podepsalo už 2200 lidí
31. 5. 2005 Božská těla - obrazy obrazotvornosti
31. 5. 2005 Násilí ano, nebo ne?
30. 5. 2005 Lety, Lety a zase Lety Josef  Vít
30. 5. 2005 Prokletí zahraničních investic Milan  Zelený
30. 5. 2005 Vždy může být ještě hůř Bohumil  Kartous
30. 5. 2005 Případ dvou domů v ulici Pod Vyšehradem v Praze -- Podolí Petr  Kužvart
30. 5. 2005 Vykročí ČSSD z dnešní mizérie? Lukáš  Jelínek
27. 5. 2005 Proč jsem nevolil Richarda Medka Štěpán  Kotrba
27. 5. 2005 První pražské bienále zahájeno Jan  Paul
27. 5. 2005 Třináct otázek k situaci na pražské výtvarné scéně Jan  Paul
6. 5. 2005 Hospodaření OSBL za duben 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Globální oteplování RSS 2.0      Historie >
31. 5. 2005 Taky bude Vaše dovolená samozřejmě s leteckou dopravou? Miloš  Dokulil
27. 5. 2005 Říkají Vám něco čísla? Miloš  Dokulil
27. 4. 2005 V Arktidě došlo k drastické erozi ozónové vrstvy   
24. 2. 2005 Proč publikují média "nekompetentní" články Ivana Breziny?   
21. 2. 2005 Kjótský protokol je pouhým začátkem Bushka  Bryndová
17. 2. 2005 Jak se svět mění   
15. 2. 2005 I my jsme součástí hmotného světa   
8. 2. 2005 Budou ohroženy vodní zdroje, výroba potravin i světové hospodářství Bushka  Bryndová
3. 2. 2005 Ledový masív v Antarktidě taje - hrozí zvýšení mořské hladiny o 5 metrů   
1. 2. 2005 Globální oteplování zřejmě "do 20 let povede k vyhynutí ledních medvědů"   
27. 1. 2005 Ropné společnosti financují kampaň, popírající podnebné změny   
21. 1. 2005 Nájemní smlouva se Zemí Josef  Šmajs
17. 1. 2005 Globální stmívání   
10. 12. 2004 Protokol z Kjóta je k ničemu   
12. 10. 2004 Jezděte autem a zachraňte planetu