2. 6. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 6. 2005

Po privatizaci britských železnic: Vlaky jezdí pomaleji

Ve věku páry jezdily anglické rychlíky rychlostí 130 km/h, teď jezdí sotva stovkou...

Mnoho vlaků jezdí v Británii nyní podstatně pomaleji než v osmdesátých letech, v době státních železnic, a některé dnes jezdí dokonce pomaleji než v době páry... Jak napsal britský deník Times, vyplývá to z analýzy jízdních řádů.

Státní British Rail (Britské železnice) lákaly lidi, aby jezdili vlakem, reklamou, v níž oznamovaly, jak se neustále zkracuje cestovní doba, zprivatizované železniční společnosti dnes zdůrazňují, že jsou "spolehlivé" a mnohé z nich přidaly k cestovní době celou řadu dodatečných minut, aby se vyhnuly pokutám za zpoždění.

Cesta vlakem z Glasgow do Londýna po západním pobřeží Británie (asi 600 km) trvá nyní o dvacet minut déle než v roce 1980. Nejrychlejší cesta z Londýna do Edinburku (také asi 600 km) trvala v devadesátých letech něco pod čtyři hodiny, dnes trvá o deset minut déle. Na některých regionálních tratích jezdí dnes britské vlaky pomaleji než za královny Viktorie v 19. století.

Některé cesty vlakem byly v devatenáctém století rychlejší než dnes, protože začátkem 60. let byla drasticky zmenšena britská železniční síť a vlaky nyní musejí objíždět mnohá místa, kde dříve jezdily přímo - přímé koleje byly zrušeny.

Rychlíky v devatenáctém století byly rychlejší než dnes, protože Viktoriáni si rychlíků cenili a rychlíky tedy zastavovali na menším množství míst. Podle jízdního řádu z roku 1900 jezdily tehdy z Liverpoolu do Manchesteru každou hodinu tři rychlíky a cesta trvala 40 minut. Dnes trvá 47 minut. Ve třicátých letech jezdily parní rychlíky pravidelně v průměru rychlostí více než 130 km/h.

Ještě v sedmdesátých letech pojmenovaly britské státní železnice svůj vlak Intercity 125, aby zdůraznily, že jezdí rychlostí 125 mil za hodinu (200 km/h). Průměrná rychlost pak však systematicky klesala a dnes jede vlak z Londýna do Norwiche průměrnou rychlostí 61 mil za hodinu (cca 100 km/h).

Rada pro železniční cestující - zájmová organizace, hájící cestující na železnici, konstatovala, že rychlost vlaků je nesmírně důležitá v jejich boji s leteckými společnostmi. Denně dnes létá z Londýna do Manchesteru 46 letadel a z Londýna do Edinburku 70 letů. Cestující se diví, že navzdory novým vlakům a nové bezpečnostní infrastruktuře jezdí britské vlaky dnes pomaleji než před 20 nebo dokonce 50 lety.

Podrobnosti v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       2. 6. 2005
1. 6. 2005 Jak se Japonsko brání globalizaci
2. 6. 2005 Používáte MS Office? Pak jste dinosauři! Jan  Sýkora
2. 6. 2005 Pozor, v Ruzyni se krade Jan  Čulík
2. 6. 2005 Po privatizaci britských železnic: Vlaky jezdí pomaleji
1. 6. 2005 Holandsko odmítlo ústavu EU
2. 6. 2005 Památník anebo byty? Přemysl  Janýr
2. 6. 2005 Některé názory by se měly zakazovat Milan  Valach
2. 6. 2005 Elita bohužel selhává a kritika Národní galerie má slabiny v argumentaci Jan  Paul
2. 6. 2005 Malý - ať člověk nebo stát - je vždycky bit Josef  Vít
2. 6. 2005 Kapitalismus je nutno demontovat Miloslav "Kraken" Junek
1. 6. 2005 Elity informačního věku a útlak v Americe?
1. 6. 2005 Marihuanové lži Jakub  Ježek
1. 6. 2005 PBS: Co bude znamenat odmítnutí EU Francií pro USA?
1. 6. 2005 Nepořádám hon na Knížáka Jiří  David
1. 6. 2005 Problémy Evropské ústavní smlouvy Martin  Kunštek
1. 6. 2005 Kracie Petr  Pospíchal
1. 6. 2005 Návrat politiky do Francie Milan  Neubert
6. 5. 2005 Hospodaření OSBL za duben 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce