15. 12. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
15. 12. 2006

Rozhodnou mravy

Novinovým tématem jsou nyní smutné souvislosti vraždění nešťastného ambiciózního zaměstnance, který škodil pacientům v nemocnici. Je základní potřebou novinářů mít zajímavá témata, budiž. Výsledkem případu může být větší ostražitost vůči podobným činům.

V nemocnicích může vzniknout větší tlak na nadřízené, aby více sledovali chování zaměstnanců. Pro zvýšení bezpečnosti lze zvažovat technická řešení. Zajistit ochranu proti vstupu cizích lidí například elektronickým snímačem napojeným na počítač. Technické zařízení může zájemci o vstup prověřovat například provedení jeho očí, různé podrobnosti stavby ruky, hlas, výšku postavy nebo další biologické podrobnosti a vpustit jen vybrané.

Ale v Havlíčkově Brodě neřádil cizí člověk, takže nepomůže někdejší heslo překonané pozdějším vývojem - nezaměstnaným vstup zakázán. Zamykání budov nedá jistotu úplné ochrany ani při řešení tragické chyby člověka, který by chtěl škodit například ve škole. Již desítky let znají vražedné případy ve Spojených státech, objevily se v Evropě a i u nás student zaútočil na učitele se smrtelným následkem, podobně děti na vychovatelku v dětském domově.

V této souvislosti zločinných činů lze zvažovat důležitost vlivů, které na lidi působí. Psalo se o opožděném růstu zločinnosti v těch zemích, které zaváděly televizní vysílání pro veřejnost později. Příkladem byla Jihoafrická republika. Také u nás došlo k prvnímu útoku studenta na učitele až s odstupem let po uvolnění televizního vysílání pro nezřízeně agresivní filmy. Mozek má snahu pamatovat všechny přicházející zážitky bez ohledu na zdroj, zda jsou z fantazie, z filmu či ze skutečnosti. Pak uplatnění těch nevhodně agresivních zážitků bývá uživateli mozku a jeho okolí na škodu. Civilizace plná protikladů prosperovat nebude - přát si spokojenost, ale sledovat filmy se zločinným obsahem?

Když před desetiletími došlo na belgickém stadionu k vraždění ze strany anglických agresivních diváků při fotbalovém utkání, naše československá televize zlé záběry trvající desítky minut nevysílala, odpojila se. Rakouská televize v zobrazování krutých bitek pokračovala. Přístup svobodnější televize byl lepší? Zřejmě je to opačně, ukazovat záběry násilníků dává vnímavým lidem nesprávný názor, takový vliv se pak může prosazovat. Nejvnímavější bývají děti.

Filmy - příběhy, který jsou v době uvedení vnímané jako velmi nesprávné např. kvůli špatnému chování postav, po pár letech zevšední a už si na záporné souvislosti nevzpomeneme. Začátkem sedmdesátých letech k nám začaly přicházet akční filmy, ve kterých hrdina vydržel velké množství úderů či pádů a přesto stále bojoval, jako by nic. My diváci jsme se tomu ze začátku smáli, ale později už to přišlo lidem normální a následně jsou nezkušení diváci přesvědčení, že takové rány vydržet je snadné, samozřejmé. Že se snad takové rány můžou i rozdávat!? Následně dřívější rvačky a tahanice školáků byly nahrazeny i údery pěstí do obličeje, surovým bitím a kopanci do břicha. Akční filmy prokazatelně zhoršují chování diváků. Násilné příběhy se projevují zvětšováním brutality trestných činů či šikany ve školách.

Odbočil jsem od nemocniční tragédie jen trochu. Vzájemný vztah mezi lidmi obsahuje i veškerá nevhodná jednání. Když návody ke způsobu jednání dávají filmy plné násilí a zla, opakovaně natáčené a vysílané, pak jaké výsledky lze čekat? Naši činovníci v čelném postavení by měli zvážit, jak více bránit škodlivým věcem šířeným sdělovacími prostředky, jinak bude zločinnost pokračovat a růst.

Ve výuce základních škol není zařazovaný výukový předmět filosoficky zhodnocující způsoby lidského jednání. Chybí. Pro udržení fungující civilizace je výuka vhodného chování a lidských vztahů základnější než kterýkoliv jiný školní předmět. I přesto, že ho můžou vyučovat lhostejní lidé či může být zatížený různými nedostatky. Dříve obsahovala poučné prvky výuka náboženství - z dnešních potřeb zaměřená příliš jednostranně. Výukový předmět, třeba až pragmaticky vysvětlující a dokladující například zlé následky agresivního jednání, podvádění, okrádání, lhaní a podobně, je nanejvýš potřebný. Může předkládat mládeži osvědčené způsoby jednání všech směrů lidských civilizací - Indiánů, Indů, lidí tří příbuzných náboženství, atd.

Žáci mají jako první hodnocení napsané na svém vysvědčení známku z chování, ale příslušný vyučovací předmět k této známce chybí.

Pokud bude společnost užívat doporučené postupy například ve smyslu starobylých duchovních nauk, pak můžeme čekat prospěch z technického pokroku. Pokud společnost nebude ovládaná dobrými vztahy a nebude přátelská, bude-li stále víc smyslem života zbohatnutí jednotlivce bez hlubší ohleduplnosti k okolí, pak využívání techniky snadno sklouzne k neúměrně velké podpoře sobeckých vztahů mezi lidmi.

Totéž platí pro genetické inženýrství. Bude-li provozované ve prospěch lidské chamtivosti, lze čekat úměrné dopady na svět.

                 
Obsah vydání       15. 12. 2006
15. 12. 2006 Vyšetřování korupce zastaveno, "protože by to poškodilo britský státní zájem"
16. 12. 2006 Vládní rozhodnutí zrušit vyšetřování britské korupce v Saúdské Arábii půjde před soud
16. 12. 2006 Kavan: Nikde v mezinárodním právu není zakotveno právo na "změnu režimu" vojenskou intervencí Jan  Kavan
16. 12. 2006 Hlavní překážky při vytváření iráckého státu a přístupy EU a USA Jaroslav  Bureš
17. 12. 2006 Americký projekt demokracie v Iráku a zástupná role EU Jiří  Bystřický
17. 12. 2006 Kontroverzní konference Ladislav  Žák
15. 12. 2006 LN, MfDnes a smrt diktátora Zdeněk  Jehlička
15. 12. 2006 Premiéra Tonyho Blaira vyslýchala policie
25. 12. 2005 Skrytý smysl svátku Chanuka
15. 12. 2006 Pražští památkáři: Cyklisty do centra nechceme, auta jsou OK Hynek  Hanke
15. 12. 2006 Psí víno, zhrzení intelektuálové a kouření Jan  Čulík
15. 12. 2006 Mlátit ženy je mezi českými muži rozšířené hobby Irena  Ryšánková
15. 12. 2006 Ústavněprávní volnomyšlenkáři Oldřich  Průša
15. 12. 2006 Nejen poslanci, ale ani odborníci ČSSD nesouhlasí s Agendou 2010 Štěpán  Kotrba
15. 12. 2006 Proč se Paroubek diví? Boris  Cvek
15. 12. 2006 Ještě jednou ke komunismu a nacismu Boris  Cvek
15. 12. 2006 Kolik lidí se dokáže nimrat v nepodstatných věcech Martin  Gřeš
15. 12. 2006 Hreha v čele STV - hrozba pro rybníčkovce Štěpán  Kotrba
15. 12. 2006 Rozhodnou mravy Bohumír  Tichánek
15. 12. 2006 Jmenování nové rakouské vlády v nedohlednu Richard  Seemann
15. 12. 2006 Kde udělali soudruzi v NDR a ČR chybu -- aneb tak jsme si schválili rozpočet ... Jaroslav  Pour
15. 12. 2006 Veřejná soutěž! Kdo půjčí 91,3 mld Kč?
15. 12. 2006 Pochopení Jan  Polívka
15. 12. 2006 K rasismu se hrdě hlásím, znamená-li to pravidelné placení nájmu
15. 12. 2006 Moravcovi se říká nejlepší český novinář možná právem
15. 12. 2006 Bezpečnější provoz na silnicích
14. 12. 2006 Mýtus, který skončil už dávno Bořivoj  Horský
14. 12. 2006 ODS hraje ruskou ruletu Jiří  Pehe
14. 12. 2006 REACH: Jaký je rozdíl mezi žurnalistickým článkem a tiskovou zprávou? Štěpán  Kotrba
14. 12. 2006 REACH podle Zelených
14. 12. 2006 REACH je na světě, ale na jednotce intenzivní péče
14. 12. 2006 REACH: Sice zmrzačený, ale konečně na světě Miroslav  Šuta
14. 12. 2006 I marxističtí diktátoři jsou diktátoři Miroslav  Šuta
14. 12. 2006 O cikánkách a lidech Martin  Škabraha
14. 12. 2006 Zeman: "Kdo vymění svůj program za koryta, přijde nejenom o program, ale nakonec i o ta koryta," Štěpán  Kotrba
13. 12. 2006 Pravdu si nelze "přivlastnit", stejně jako ne VŠUP Jan  Paul
14. 12. 2006 Jarní vody I. Alex  Koenigsmark
14. 12. 2006 Oříšky Tomáš  Koloc
13. 12. 2006 Bezpečnější provoz na ulicích skrze zvětšenou nejistotu, aneb Ohleduplní z opatrnosti
22. 11. 2003 Adresy redakce
21. 11. 2006 Hospodaření OSBL za říjen 2006