POZNÁMKA NA OKRAJ:

Pýcha předchází pád, neboli Něco, co platí nejen v politice

12. 5. 2009 / Uwe Ladwig

Titulky často ovládají veřejné mínění. Známe to nejen z politiky, ale také prý z "reálné ekonomiky", v níž prý manažeři jednají velice uvážlivě a ne jako někteří dnešní bankéři s jejich tak špatnou pověstí.

Automobilce Daimler se nepodařilo převzít Chrysler, Porsche už nemůže pohltit VW, Fiat plánuje koupit firmy Chrysler i Opel. Asi je holt obtížné poučit se z historie, a to nejen v politice...

Jürgen Schrempp, světoznámý hrdina známých povídek o manažerském úspěchu býval mimo jiné také šéfem automobilky Daimler-Benz. Jeho jméno zdobilo články v hospodářských novinách, protože to byl přece, kdo chtěl integrovat firmu Chrysler, a tak vybudovat ještě větší koncern jménem DaimlerChrysler. A to tak dlouho, až se ukázalo, že se tenhle sen nedá prospěšně realizovat.

Teď se něco takového asi stalo šéfu firmy Porsche Wendelinu Widekingovi, který chtěl koupit mnohem větší podnik Vokswagen. K tomu mu ale chybí potřebné peníze, a to takovým způsobem, že je prý začlenění firmy Porsche do koncernu VW nutné, aby Porsche nemusel ohlásit bankrot bankrot).

Ale to není poslední z takovýchto případů. Ještě zajímavější je podle mého plán firmy Fiat a jejího šéfa Sergia Marchionneho, který prý chtěl bez velkých finančních prostředků převzít nejen automobilku Chrysler, ale i firmu Opel od podniku General Motors. Tím by chtěl jménem Johna Elkanna, potomka z rodiny Agnelliových ZDE ZDE vybudovat nový světový automobilový koncern.

Když jsem tohle četl poprvé, opravdu jsem pomyslel na to, že vybudovat novy svetovy automobilovy koncern. Kdyz jsem tohle poprve cetl, jsem opravdu myslel na to, že pýcha předchází pád a že je zjevné, že i v reálném ekonomickém světě se asi málokdo kdy poučí z historie. Ale co si o tom myslíte vy?

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 12.5. 2009