Tesco

Ještě jednou Tesco: jak se likviduje konkurence

13. 8. 2009 / Josef Baxa

Reakce na článek Matěje Šustera "Je Tesco skutečně "nezastavitelné monstrum"?"

To si opravdu nevidíme na špičku vlastního nosu? Nedíváme se kolem sebe. Neviděli jsme francouzský film Velký bazar? Je tam přece všechno. Navíc, to co Tesco dělá (a nejen ve Walesu, ale i u nás) je jak vystřižené z učebnice ekonomie z kapitoly: Kterak vybudovat, upevnit a zneužít monopol. A nedivím se místním lidem, že jsou naštvaní, když zjistí, že se jim takový obr není ochoten postavit přímo. Asi jeho management dobře četl bibli.

Argument Matěje Šustera o tom, že sami zákazníci rozhodnou o tom, kde budou nakupovat je přece naprosto mylný. Zákazníci se už dávno nerozhodují sami.

A nerozhodují se podle kvality služeb a ceny zboží, které mají koupit. Existuje přece celé jedno velmi prosperující odvětví, reklama, které se zabývá tím, jak co nejlépe zákazníka zblbnout a obalamutit, samozřejmě v mezích zákona. A kdo bude mít asi lepší reklamu velké Tesco, nebo malí prodejci, kteří škrtí své marže na minimum potřebné k udržení své živnosti?

Další problém je ve velikosti těch, kteří mají soupeřit o zákazníka. Gigant Tesco si klidně může dovolit v jednom obchodu ve zmíněném městečku na několik měsíců nasadit dumpingové ceny. Jeho celkových tržeb se to nikterak nedotkne, ale tamní obchodníci tuto cenovou válku nevydrží. Ti nemají zisky z dalších tisíců poboček po celé zemi a po celém světě. Po zlikvidování konkurence si Tesco samozřejmě vynahradí dočasně ušlý zisk patřičným zvýšením cen, které v rámci reklamní kampaně nazve úpravou cen (před listopadem 1989 se také nezdražovalo, ale docházelo k úpravám cen).

Poslední poznámka, kterou bych chtěl v této souvislosti učinit, se týká monopolizace prodeje na našem území. V posledních několika letech jsme svědky toho, jak z ČR odchází jeden obchodní řetězec za druhý. A mám takový pocit, že odcházejí spíše ti, kteří nabízejí lepší služby a lepší zboží než ti, kteří se zaměřili na konkurenci cenou a nabízení méně kvalitních výrobků ve více atraktivních obalech. Český trh v oblasti velkoprodejen potravin byl již dobyt velkými hráči a dnes zůstali již jen tři opravdu velcí hráči. Řetězců čerpacích stanic bylo mnohem víc a dokázaly se domluvit na cenách pohonných hmot. Nakonec to bylo tak do očí bijící, že na to musel přijít a pokutu udělit i antimonopolní úřad.

O podmínkách, které obchodní řetězce uplatňují vůči dodavatelům se raději zmiňovat nebudu. V Tescu nakupuji, protože služby a zboží řetězce Albert jsou podle mého názoru ještě horší. A nakupovat jinde nejde. Není kde.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 14.8. 2009