Agentura Nielsen: Rusové šetří na všem - kromě vodky

20. 10. 2009

KD│ Vodka se stala jediným produktem, po němž údajně v Rusku v době krize stoupla poptávka. Ve srovnání s minulým rokem prodej vodky a dalšího alkoholu vzrostl až o 5%. Tyto údaje publikovala výzkumná společnost Nielsen, která vysvětluje příčiny růstu prodeje alkoholu šetřením občanů na návštěvě restaurací. Mnozí specialisté ovšem s podobnými závěry kategoricky nesouhlasí, napsala pro Nězavisimuju gazetu Anastasia Baškatova.

Podle údajů agentury Nielsen reagovali Rusové na krizi výrazněji než spotřebitelé v jiných zemích. Kolem 80% obyvatel šetří na nákupech zboží každodenní spotřeby. Od prosince roku 2008 do července 2009 výrazně klesla spotřeba většiny spotřebního zboží a balených nápojů. Klesl rovněž prodej nejrůznějších potravinářských výrobků a kolem 40% Rusů šetří i při nákupech oblečení.

Vedle toho však podle Nielsena existuje ještě jiná tendence: Zlepšení spotřebitelského sentimentu. Po výrazném poklesu v říjnu 2008 a stagnace v březnu až červnu v září index spotřebitelské důvěry lehce povyrostl. Každý druhý Rus údajně oceňuje svou finanční situaci jako dobrou nebo výbornou. V případě spotřebitelské důvěry ovšem výzkum prováděný Nielsenem mezi pravidelnými uživateli internetu, kterých je v Rusku asi 20% všech obyvatel, nemusí být úplně nejreprezentativnější, protože samozřejmě vylučuje ty nejchudší vrstvy obyvatelstva.

Celý článek v ruštině: ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Úterý 20.10. 2009