Otázky o smrti polského prezidenta

12. 4. 2010 / Michal Kuklík

Jaký byl kapitán polského letadla? Byl to dobrodruh s dlouhou historií menších nehod, jako byl kapitán Titanicu Edward John Smith? Byl to pan Opatrný? Kolik hodin měl nalétáno? Netrpělivě čekám na jeho portrét v médiích.

Který pilot a proč by se pokoušel o čtvrté přiblížení, když dvě záložní letiště má pohodlně v dosahu? Na mapě jsou Minsk a Moskva za rohem. Když řídící letového provozu na letišti ho od přistání odrazuje? Fakt čtyř neúspěšných přiblížení svědčí pro můj dohad dále.

Jak spolu komunikovali za letu prezident a kapitán? Chodil Kaczyński do kokpitu nebo chodil kapitán do salónku? Posílali si vzkazy po letušce, nebo spolu telefonovali palubním telefonem?

Bude komunikace pilotů před nehodou zveřejněná? Bude napětí v hlasech pilotů měřeno?

"Podle sdělení Státní letecké komise byla jedna skříňka poškozená, vypadla z ní cívka. Stalo se to zřejmě vlivem nárazu letadla do země.

Ze sdělení úřadu ale není jasné, zda má cívku k dispozici a zda je její nahrávka použitelná."

Pole pro spiklenecké teorie se otevírá.

Jaké navigační zařízení pro přiblížení na přistání na letišti je a jak ho polští piloti využili?

Mají různé strany své různé zájmy při vyšetřování nehody? Mají Rusové zájem svést všechnu vinu na Poláky? Mají přátelé Kaczyńského zájem svést všechnu vinu na piloty?

Dohad, že Kaczyński naléhal na pilota, aby přistál ve Smolensku, není jen můj. Vnucuje se.

Objevila se svědectví, že letadlo těsně před přistáním letělo přídí dolů. To znamená, že muselo prudce klesat. Věž prý mu poručila vyrovnat let, což pilot udělal, ale pozdě.

Že letadlo letělo na plný plyn.

Že letadlo letělo v levém náklonu. Proč? Zatáčelo, nebo padalo přes křídlo? Všechno to nedává smysl.

Letadlo vrazilo do země prý 300 metrů před prahem dráhy a jeden a půl kilometru od řídící věže. Viděli piloti zem? Jestliže vojáci z řídicí věže a svědci mimo letiště viděli letadlo, proč by piloti neviděli zem?

Český dopravní pilot pravil na stránce televize Nova:

Zatímco v Evropě se používá jako referenční výška hladina moře, tzv. nastavení QNH, v Rusku se používá nastavení vůči prahu dráhy letiště, tzv. QFE. Nastavení výškoměru na hladinu moře a klesání na výšku podle prahu dráhy je doslova "hra se smrtí".

O konkrétním nastavení výškoměru v letadle ovšem nic neví.

Špiním památku polského prezidenta? Vzal všechny ostatní cestující a posádku spolu s sebou do pekla? Řekne to vyšetřování nehody jasně? Prosákne do historie, že příčinou nehody byla lidská pýcha (hybris)?

Jaká byla mezi cestujícími nálada při čtvrtém přiblížení, o tom se dá navždy už jen spekulovat. Byli bledí?

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 12.4. 2010