Otázka viny?

10. 5. 2010 / Alex Koenigsmark

Stále se vracející debaty na stále živé (jak pro koho a asi také trochu jde o to, kdy a kdo s tím začne) téma sudetských Němců, v něčem logicky připomínají i diskuzi o tzv. muslimském terorismu. Totiž otázku, v čem jsou spoluviníky terorismu i "umírnění" muslimové. Ne všichni muslimové jsou teroristé, zní to úsloví, ale všichni teroristé jsou muslimové -- a výjimky zde jen příslovečně potvrzují pravidlo.

Ovšemže všichni Němci nebyli nacisté. Ovšemže se našlo i několik nacistů, kteří nebyli Němci, ale například Rakušané, Lotyši et cetera.

K oběma doporučuji přečíst si znovu Jaspersovu Otázku viny.

Mezi českými Němci se samozřejmě našel dostatek spravedlivých, aby Hospodin jejich Gomorru nevypálil. Počet procent voličů Henleina je ovšem povážlivý, uvážíme-li, že se nevolilo v podmínkách, který říkáme totalitní.

Kdyby v historii neexistuje. Dovedu si ale představit, jak by to po válce vypadalo, kdyby k odsunu heim ins Reich nedošlo: NSDAP by nejspíš byla označena za zločineckou organizaci, došlo by k masivním trestům, ztrátám majetku, po vzoru NDR by svou situaci většina řešila vstupem ke komunistům...

"Umírnění muslimové", obávám se, jsou spoluviníky fanatiků do větší míry právě v tom, že terorismus dost zásadně neodsuzují. Nebo aspoň já mám smůlu a rozhodné slovo jsem neměl štěstí zaslechnout -- vždycky jen obecné a vyhýbavé nekonkrétní věty o tom, že islám je mírumilovné učení nebo že se v něm jejich podpora nenachází, ale nikdy jednoznačné odsouzení těch zločinů jako zbabělých a odporných, které prostě nelze omluvit ničím.

Leckomu dodnes chybí podobná prohlášení i ze strany dnešních organizací českých Němců. Pro mne by už dnes byly věru s křížkem po funuse. Ale hezky by se poslouchaly.

Mimochodem, když autor píše "my Češi máme ve zvyku", naznačuje tím, ač je to zdánlivě contradictio in adjecto, že on žádný Čech není, rozhodně ne nějaký ten obyčejný.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 10.5. 2010