30. 6. 2010
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 6. 2010

Mám sen, že tento národ jednoho dne povstane...

....proti stále sílícímu útlaku aut a aroganci jejich řidičů. Není to restriktivní dogmaticky "zelené řešení" nutící lidi chodit pěšky. Sním o plošném elektronickém mýtném, které by zpoplatňovalo každé auto na silnici podle toho, kolik spotřebovává paliva, jak a kudy jede. Velké silné vozy víc než malé úsporné, auta nerezidentů v centrech měst, auta v zácpách a kamiony nejvíce. Zároveň by aplikace v takovéto mýtné krabičce informovala řidiče o objížďce a uzavírkách, budoucí zácpě a možných objížďkách, kalkulovala podle cíle cesty optimální trasu (nejrychlejší, nejlevnější, nejkratší...). Zároveň by hlídala povolenou rychlost na každém místě trasy - nekompromisně, vždy.

Obsahovala by vstupní heslo (kód, otisk palce) a žádný neautorizovaný řidič by nemohl s takovým autem odjet - v případě krádeže vozidla by mýtná krabička volala policii a automaticky by hlásila nejbližšímu vozidlu policie poplach. Žádné auto by nemohlo se pohybovat či stát na silnici bez zapnuté mýtné krabičky. Tím by bylo vyřešeno i parkovné. V případě nehody by mýtná krabička volala záchranku a umožnila by i hlasovou komunikaci. Inteligentní řízení dopravy by v tu chvíli bylo hračkou... Technologie pro tento systém už dnes existují: GSM a SMS, GPStracking a inteligentní GIS - serverové mapy (řízení taxi vozidel - například), RDS-TMC a další pokusy o info pro řidiče. Obchodní modely a billingové systémy existují také: Telefonní operátoři umí odečítat každou SMS, systémy umožňují "dobíjet" telefony, zpoplatňovat dle nastavených tarifů různě různé typy akcí s telefonem atd...

Nemusely by existovat žádné superdrahé mýtné brány, žádné proprietární systémy, jejichž datová skladiště sedí ve Vídni. Systém by nemusel stát miliardy stát - fungoval by na bázi technologií již existujících - jako aplikace speciálních mobilních telefonů.Jediným vydáním by byly servery pro počítání tras a billing, a výroba speciálních mobilů pro vozidla se speciálním softwarem - tři typy ve velkosérii...

Za tři licence na mobilní sítě třetí generace (UMTS) zaplatili operátoři Radiomobil (dnes T-mobile) a Eurotel (dnes O2) už v roce 2001 nemalé peníze - dohromady 7,396 miliardy korun (1 miliarda do vánoc 2001, zbytek do roku 2003), Český mobil (Vodafone) pak v roce 2004 2 mld Kč. Jejich využití a reálná návratnost takových investic je problematická do chvíle, než se najde aplikace pro infrastrukturu stávající sítě GSM. Ta ale leží takříkajíc "na zemi" spolu s nemalými příjmy státu. Stačí utvořit konsorcium konkurentů a spojit GSM síť do jedné s hustým pokrytím i tam, kde to doposud není. Nechat vyrobit velkosérii státem zapečetěných krabiček s GSM smartfonem a GPS, které by byly povinnou součástí každého auta, to je už hračka. Bez funkčního telefonu by auto nemohlo vyjet na silnici. Pro pojišťovny a policii nemalý přínos v nemožnosti krást auta a šidit s najetými kilometry.... Pro telekomunikační operátory je to záchrana UMTS a prostředek k bonusovému zisku z GSM s minimem nákladů (výpočtové servery, přijímající SMS s údaji o GPS a kalkulující zátěž dopravních cest). Výsledkem může být inteligentní, flexibilní doprava bez nutnosti stavět nesmyslné a poruchové brány. Stát (mýtné) i obce (parkovné) si přijdou na své i peníze prakticky bez nákladů, bonusem bude flexibilní poplatek dle typu předplatného (profi korporátní řešení, víkendové balíčky - jako v GSM telefonii), tonáže /typu vozidel (MHD, oficiální taxi, hybridní, plynové a elektrické vozy bezplatně či s výrazným bonusem, luxusní velké limuzíny nad 2990 ccm, SUV a offroady naopak s malusem), času (víkendy a periferie levně, špičky a historická centra s malusem) a typu vozovek (kamióny na místních komunikacích stejně draho, jako na dálnici). Výsledkem je velmi flexibilní řízení dopravy s možností předvídat kolony, objížďky, a zmenšovat ekologickou zátěž.

Proč se sen nemůže stát realitou? Co tomu brání, když to nejsou technologické bariéry?

                 
Obsah vydání       30. 6. 2010
30. 6. 2010 "Americká kontrarozvědka se vměšuje do americko-ruských vztahů"
30. 6. 2010 Bílý dům: Zatčení ruských "špionů" bylo policejní záležitostí, nerozhodoval o tom prezident
30. 6. 2010 Škrty ve státním rozpočtu budou znamenat zvýšení nezaměstnanosti o 1,3 milionu osob
30. 6. 2010 Mám sen, že tento národ jednoho dne povstane... Štěpán  Kotrba
30. 6. 2010 Muž ve stínu, Badiou a reakce Josef  Brož
30. 6. 2010 Musíme si pomáhat František  Řezáč
30. 6. 2010 Film, který v Münsteru chyběl Pavel  Urban
30. 6. 2010 ■ ■ ■ Petr  Štengl
30. 6. 2010 Poučení ze slivovicového vývoje Miloslav  Štěrba
30. 6. 2010 My střežit nemůžeme... Ladislav  Žák
30. 6. 2010 Varování pro ČSSD Václav  Adam
29. 6. 2010 Proti důchodové reformě ve Francii demonstrovalo "jen" dva milióny osob Karel  Košťál
30. 6. 2010 Michael  Marčák
30. 6. 2010 Menšiny v menšinách Pavel  Pečínka
30. 6. 2010 Papež zakládá nový vatikánský úřad pro "reevangelizaci" Západu
29. 6. 2010 Koaliční dohoda o referendech je výsměch občanům Radek  Batelka
29. 6. 2010 A stejně jsou všichni mladí šmejdi Zdeněk  Chaloupka
29. 6. 2010 Krize bankéřů pouští veřejnosti žilou
29. 6. 2010 Torontský summit a český sen po Obamovi Karel  Dolejší
29. 6. 2010 Radek John ministrem vnitra? Boris  Cvek
29. 6. 2010 Co si občané nevydobudou, to nebudou mít. Jak dlouho to bude trvat, než si to uvědomí? Boris  Cvek
29. 6. 2010 Nenasytná ODS Petr  Jánský
29. 6. 2010 Nečas má zatím mé sympatie Jiří  Baťa
29. 6. 2010 Ekonomie: Pseudověda
29. 6. 2010 Běž domů, caudillo, aneb No prasaran! Karel  Dolejší
28. 6. 2010 Stará Mádlová kliká knížete Michal  Šmarda
29. 6. 2010 Stará Mádlová nemusí klikat knížete
28. 6. 2010 Otázka sociální ve věku postdemokracie Martin  Škabraha
28. 6. 2010 Škrcení je levným ale smrtelným dobrodružstvím pro severoamerickou školní mládež Miloš  Kaláb
28. 6. 2010 Už je to téměř tady Ladislav  Hinner
28. 6. 2010 Kdo je Nováčková? Štěpán  Kotrba
28. 6. 2010 Quis custodiet ipsos custodes...*?!? Ladislav  Žák
28. 6. 2010 Fagi nade vše Boris  Cvek
28. 6. 2010 Fagi a Cvek Štěpán  Kotrba
28. 6. 2010 Magické myšlení John Michael Greer
2. 5. 2010 Hospodaření OSBL za duben 2010

Doprava RSS 2.0      Historie >
30. 6. 2010 Mám sen, že tento národ jednoho dne povstane... Štěpán  Kotrba
21. 4. 2007 Zaostávající železnice Josef  Baxa
14. 12. 2006 Mýto, Kapsch a politika   
26. 10. 2006 Dalibor Zelený je už dva dny generálným riaditělom Naděžda Vodsloň Chorkovská
3. 7. 2006 Likvidační zákon Josef  Vít
20. 1. 2006 Nejasnosti v článku "Dost pohodlí v moderním vlaku" Petr  Nachtmann
20. 1. 2006 O schopnosti PR maskovat problém pendolino (plýtvání veřejnými financemi) Michal  Rusek
14. 1. 2006 Dost pohodlí v moderním vlaku   
13. 1. 2006 Vyplatí se za 4,5 miliardy cesta o 25 minut kratší? Michal  Rusek
13. 1. 2006 Pendolino Jakub  Žytek
14. 10. 2005 Radovan Šteiner: přes zvýšení tarifů se dále zvyšuje zájem o městskou dopravu Jakub  Holas
16. 3. 2005 Modleme se: aféry Grosse a chiméra Šimonovského Václav  Jirovský
30. 7. 2004 Británie: Velký Bratr posiluje své pravomoci   
10. 9. 2003 České dráhy: za přepážkou jsme si všichni rovni Markéta  Michlová
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?