O zázračném gigantu a spásné chamtivosti

1. 7. 2010 / Karel Dolejší

How many barrels will thy vengeance yield thee even if thou gettest it, Captain Ahab?
Herman Melville: Moby-Dick

Zatímco silné vlnobití přináší na kdysi bílé pláže Mexického zálivu další ropu unikající z havarované plošiny Deepwater Horizon, do oblasti právě směřuje obrovská filtrovací loď jméne Velryba (A Whale).

Tanker postavený v korejské loděnici a plující pod tchajwanskou vlajkou má být údajně po bleskurychlé konverzi v Portugalsku schopen pohltit denně do svých útrob až 21 milionů gallonů znečištěné vody, odfiltrovat ropu, přečerpat ji do jiného plavidla a zbylou vodu opět vypustit zpět do moře. Bohužel nikdy nikdo nestihl vyzkoušet, co loď doopravdy dokáže - nicméně není pochyb o tom, že pro flexibilního majitele může z katastrofy vyplynout vynikající byznys. Mezitím ovšem čistící práce v Alabamě jsou již druhý den přerušeny kvůli vlnám vyvolaným hurikánem Alex. Pobřežní stráž v Louisianě, kam plovoucí kukavůz právě dorazil a kde také zuří silné bouře, teď musejí rozhodnout, zda lodi vůbec dovolí v zamořené oblasti působit.

Richard Ambrose, ředitel programu environmentálních věd na Kalifornské univerzitě, upozorňuje, že pravděpodobné rozhodnutí kvůli zhoršujícímu se počasí úplně zastavit čistící práce může mít za následek mnohem více ropy na pobřeží zálivu a také zamoření vnitrozemských mokřadů, kam by se - nebýt bouří - unikající ropa normálně vůbec nedostala. Jaký (a zda vůbec nějaký) efekt zde může mít případné nasazení Velryby vyvolávající svými rozměry frenetické nadšení amerických reportérů se Ambrose již nezmiňuje.

S ohledem na zvyk hledět na vše z té lepší stránky tedy konstatuji, že pokud v hurikánové sezóně opravdu dojde k zamoření rozsáhlých příbřežních oblastí, firmy Shell a Chevron možná docela výhodně získají obrovskou zakázku na těžbu ropných písků...

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 1.7. 2010