Fidel se stal chodící reklamou pro americkou značku

12. 7. 2010 / Fabiano Golgo

Je to tedy skutečně paradox: Symbol odporu proti kapitalismu si na sebe vzdal oblečení od firmy, která je jedním z nejvýznamnějších symbolů neoliberálního kapitalismu. Fidel Castro se právě stal chodící reklamou pro firmu Nike. Právě zveřejněný obrázek nemocného diktátora v bundě od Nike se dostal k stovkám milionů lidí.

Firma Nike je známa kontroverzemi ohledně otrockých pracovních podmínek v asijských robotárnách, je známa tím, že platí dělníkům dolar šedesát za den v zemích, kde se nedá přežít za méně než tři dolary za den. V jedné továrně v Jižní koreji vydělávali třináctiletí zaměstnanci deset dolarových centů za hodinu a pracovali až 17 hodin denně ve vynuceném tichu. Totéž v Hondurasu.

Avšak je zjevné, že tohle není žádným překvapením v diktatuře. Vážnější na těchto záběrech Fidela Castra v oděvu od Nike však je, že průměrný Kubánec si žádné šaty od Nike koupit nemůže. Nejenže lidé málokdy vydělávají tolik, aby jim vyšly peníze na víc než na základní životní nutnosti. Výrobky Nike nejsou v kubánských obchodech k dostání.

Nemluvě o tom, že Nike jako firma je svou filozofií naprostým opakem komunismu. Takže je urážející, že člověk, který symbolizuje odpor vůči Americe, si oblékne americkou značku, která symbolizuje Ameriku. Nike je typická firma, která prosazuje praxi neoliberálních kapitalistických teorií Ronalda Reagana a Margaret Thatcherové.

Povšimněte si také, že tisková kancelář Reuters, která si uvědomila, že fotografie Fidela Castra v bundě od Nike by byla reklamou pro Nike zadarmo, na fotografii, kterou zveřejnila, logo firmy Nike zamlžila.

Nike si nemohla přát lepší reklamu.

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 12.7. 2010