Jak čeští novináři hledají důvody pro politiky, aby nemuseli plnit veřejný zájem

23. 9. 2014 / Boris Cvek

čas čtení 7 minut

Přes Facebook jsem se náhodou dostal k odkazu na debatu známých českých novinářů o sdružení protikorupčních iniciativ Rekonstrukce státu a jeho vlivu na české politiky. Před četbou tohoto rozhovoru jsem měl jaksi automaticky za to, že novinář by měl hájit veřejný zájem -- aspoň tam, kde je to naprosto jasné -- a že by měl tlačit politiky k tomu, aby nejednali proti veřejnému zájmu.

Např. pokud je zcela jasné, že zveřejňování smluv z veřejných zakázek na internetu je ve veřejném zájmu, pak by novináři měli velmi kriticky zkoumat všechny "důvody", proč to podle politiků je problém. Všichni víme, proč politikové nechtějí veřejný zájem: jsou napojeni na jiné zájmy, kterým by zveřejňování smluv z veřejných zákonů ublížilo jednoduše proto, že by to omezilo rozkrádání veřejných peněz. Protikorupční organizace vznikly z toho důvodu, aby po pětadvaceti letech zcela jistě záměrného selhávání politiků dotlačily politiky k tomu, aby konečně udělali něco ve veřejném zájmu.

Je proto zcela absurdní, pokud novinář hledá důvody, jak "omluvit" politiky z povinnosti plnit veřejný zájem. Např. jeden z diskutujících novinářů (Petr Honzejk) tvrdí a neustále to omílá, že Rekonstrukce státu měla jít do politiky sama (je to "argument" typu: pacientské organizace mají léčit a operovat samy), nebo se vynořuje argument "tak dlouho jste odhalovali korupci, až to pomohlo Babišovi" (ergo: příště o ní mlčte a pomůže to někomu lepšímu, než je Babiš). Ten rozhovor je celkově nesmírně cynický. On to shrnuje na závěr naprosto přesně Marek Švehla:

"Tenhle stát je prolezlý korupcí a z debaty se zdá, že se s tím budeme muset smířit. Politici to řešit nechtějí, to už víceméně víme. A aktivisté to řešit nemají, protože pak jen dostrkají k moci nějakého Babiše, jak tady zaznělo. Takže holt s tím budeme muset žít."

Tedy ještě jednou: politici jsou odpovědni za to, v jakém stavu je tento stát, stačilo by pár dobrých zákonů, aby se to výrazně zlepšilo. Nikdo jiný než politici nedělá zákony. Veřejnost to ví a chce změnu zákonů. Politikové to nechtějí a každý ví, proč to nechtějí. Toto osvícení veřejnosti se událo díky tomu, že novináři v posledních letech začali pořádně psát o tom, jak to tu funguje. Před deseti lety o tom nepsal skoro nikdo. Jestli to přineslo k moci Babiše, je to chyba dřívějších garnitur, které ty změny neudělaly, ač slibovaly boj proti korupci.

Možná má realita své limity, ale opravdu není žádný přírodní zákon, že protikorupční premiér má přeplácet svou milenku z veřejných peněz a že na druhou stranu není možné zveřejňovat smlouvy z veřejných zakázek, protože by to zničilo starosty. Ano, zničilo by to starosty, kteří žijí z rozkrádání veřejných peněz.

Chyby minulých politiků a vzestup Babiše nemohou vést k tomu, že rezignujeme na změnu. Už je pozdě na návrat do dob kožených a veseckých. Společnost je dále, občané mají větší zkušenosti s fungováním vyspělých států, nevěří už tak naivně ideologickým žvástům, jejichž jediný cíl je odvést pozornost od zlodějiny a šlendriánu k "trhu bez přívlastků" nebo k "boji za svobodu".

Pokud Sobotkova-Babišova vláda ty změny neudělá, může příště vyhrát volby ještě někdo horší než Babiš, třeba se zoufalství společnosti změní v nenávist a v lidové přesvědčení, že pouze nějací fašisté nás mohou zachránit před korupcí (podívejte se na Majdan na Ukrajině). Chce-li někdo Babišovi vzít voliče, ať proboha jasně ukáže, že je lepší než on v hájení veřejného zájmu. ODS a TOP09 tuto šanci už promarnily. Je vůbec zajímavé, že u pravicových novinářů a politiků chybí reflexe toho, co udělal Babiš na rozdíl od ODS a TOP09 dobře, že těmto stranám vzal voliče. Pouhým kritizováním Babiše za jeho zjevně podivné a ve vyspělé, nemafiánské demokracii těžko přípustné působení ve vrcholné politice se pravice spíše jen snaží přemluvit své bývalé voliče, aby upřednostnili "hodnoty" a nechali ji zase pást se na veřejných penězích a utahovat opasek lidu. Jenže právě pravice Babiše přivedla k moci a právě pravice by si měla klást otázku, co udělala špatně, pokud je toho ovšem schopna. Z přemíry přesnadného kradení a ideologického žvanění inteligence a schopnost reflexe asi zrovna neroste.

Někteří diskutující novináři se zjevně zděsili toho, že psaní o korupci a mafiánském systému vládnutí v ČR nevede pouze ke zvýšení čtenosti, ale vede také -- světe div se -- k tomu, že občané přestávají být tupými ovcemi a chtějí změnu. Tedy zatímco inteligence politiků v líné otupělosti dýchánků s kmotry za posledních pětadvacet let strmě klesá, inteligence občanů pod bodcem všudypřítomné zlodějiny roste.

Pikantní na tom je, že ty návrhy protikorupčních organizací jsou tak jednoduché, jasné, dávno ozkoušené a nenapadnutelné, že už nejde moc uhýbat, okecávat to, zpochybňovat a zamořovat množstvím zmetkových "alternativ" a přílepků. Ostatně pokud se politikové na něčem shodnou od ODS a TOP09 přes lidovce a ANO až po ČSSD, jako se to stalo u zákona o státní službě, pak je to jasný signál, že schválili něco, co vyhovuje především jim, jejich zájmům -- a těžko lze čekat, že veřejnost uvěří spíše této národní frontě než kritice protikorupčních organizací, která poukazuje na to, že schválený zákon o státní službě je prostě jen zastírací manévr.

"Výhrady k zákonu vznáší také Rekonstrukce státu, sdružení občanských iniciativ, které si před sněmovními volbami zavázalo tři čtvrtě současné sněmovny k podpoře protikorupčních zákonů. Mezi nimi figuroval právě zákon o státní službě, který má zajistit odpolitizování a profesionální chod tuzemské byrokracie. "Rekonstrukce státu dlouhodobě kriticky poukazuje na velmi nestandardní a vysoce rizikový způsob přípravy takto závažné normy, která je pro fungování státu naprosto klíčová. Celá řada oblastí je normou řešena nedostatečně, špatně nebo jejich řešení zůstává zcela opomíjeno," uvedlo sdružení v prohlášení.

Návrh podle Rekonstrukce státu neposiluje dostatečně stabilitu ve státní správě, činí výběrová řízení méně transparentní nebo dává politikům možnost zasahovat do autonomního fungování byrokracie. "Vytvoření tzv. náměstka pro státní službu na ministerstvu vnitra je nedůstojným zastíracím manévrem, kdy většina opatření ve věcech služby budou realizována ministerstvem vnitra, tedy s podpisem ministra -- politika," napsala také protikorupční iniciativa."

Služební zákon prošel s politickými náměstky, Zeman bude reagovat vetem ZDE

Byla Rekonstrukce státu příliš nátlaková a měla jít sama do voleb? ZDE

Starostové vzkazují vládě: Nečekáme na vás, začínáme zveřejňovat smlouvy na internetu sami ZDE

0
Vytisknout
10988

Diskuse

Obsah vydání | 25. 9. 2014