Co dělat po povodních?
 Dobré rady profesora Švejnara
Vecerni vyber ze Slova - 19. 7. 1997
   
Reditel Narodohospodarskeho ustavu AV CR, profesor Jan Svejnar: Po tragickych povodnich musime nastoupit kalifornskou cestu
   
       Skody z povodni dosahuji jiz podle predbeznych odhadu desitky miliard    korun. Jak je uhradit?
        Doslo k ojedinele prirodni katastrofe. O ztraty se nutne podeli jak    sami postizeni lide, tak pojistovny a stat. Ulohu statu vidim tam, kde    soukromy sektor nestaci: predevsim v cilene podpore rozvoje    infrastruktury, tedy napriklad vystavbe zeleznic, silnic ci mostu.    Prave na chovani statu nyni zavisi nejen obnova postizeneho regionu,    ale vyvoj cele ceske ekonomiky.        Za naprosto prirozeny zpusob financovani skod pritom povazuji vydani    statnich dluhopisu; vypisuje je vlada a musi je i obcanum v prislusnem    terminu splatit, pricemz nutne prostredky ziska vyberem dani.
 Prednost    dluhopisu spociva mimo jine v jejich dlouhodobosti; pokud je tedy    vlada uhradi v kuprikladu dvacetiletem casovem horizontu, znamena to,    ze na skody prispeji i budouci generace, ktere pohroma primo    nepostihla. Pujde o to, kdy se podari nastartovat ekonomickou    konjunkturu; ta vytvori siroky zaklad pro splaceni dlouhodobych    dluhopisu, ktere se ostatne pri mimoradnych situacich vydavaji vsude    na svete. Prozirave zeme vsak jiz predem vytvareji zvlastni fondy, z    nichz se v pripade katastrof uvolnuji penize. U nas neco podobneho    zatim chybi.   
     Jak posuzujete dalsi nastroje obnovy?
        Pri mimoradnych udalostech je i bezne aktivne zadat o zahranicni dary,    samozrejme decentnim zpusobem; zaujimat k nim lhostejny, ci dokonce    zaporny postoj by bylo neprozretelne. Velikost katastrofy je takova,    ze pragmaticky posuzuji i mensi schodek statniho rozpoctu - nesmi byt    ovsem takovy, aby vyvolal inflaci. Nevylucuji ani jeho urcitou    restrukturalizaci; dulezita bude ochota lidi k utazeni opasku    napriklad v oblasti socialnich transferu. Za neunosne ale povazuji    dalsi omezeni vydaju na vzdelani, vedu a vyzkum; za dlouhodobejsi    skrty v teto oblasti by Ceska republika, tedy zeme postradajici    nerostne bohatstvi, draze zaplatila na svetovych trzich.
 Jsem i proti    zavedeni nejake zvlastni "povodnove dane" ci zvyseni dani vubec; pouze    by se zuzil prostor pro potrebne podnikatelske aktivity a jeste vic    zpomalil rust. Prave ten pokladam za alfu a omegu ceske ekonomiky,    mimo jine i z hlediska zakladu pro vybirani dani v budoucnosti.     
   V cem spatrujete klic k rozdelovani mimoradne ziskanych prostredku?
        Casove stoji pochopitelne na prvnim miste humanitarni pomoc. Z    ekonomickeho hlediska jsou ovsem nez spotreba dulezitejsi investice.    Vlada se predevsim musi zamerit na zminenou infrastrukturu.  
      Za naprosto prioritni pritom pokladam takovou pomoc, ktera povede k    rozjezdu soukromeho sektoru. Vlada by se mela vazne zamyslet zejmena    nad uverovou podporou postizenych podnikatelu; mam i na mysli statni    garance bankovnich uveru. Klic tedy lezi v podpore volneho trhu,    nikoli ve statnim dirigismu. 
Vlada pritom musi jednat znacne pruzne a    rychle: cim drive se v zasazenych oblastech podari obnovit vyrobu, tim    se zmensi celkove naklady. Tak vysoka mira regionalni nezamestnanosti    neni tiziva pouze z lidskeho hlediska, je narocna i ekonomicky. Z    analyzy nakladu a vysledku plyne, ze nejdulezitejsi roli sehrava    faktor rychlosti.
        Zduraznujete nutnost podpory soukromeho podnikani a potrebu masivnich    investic do infrastruktury, tedy prave to, co ceska vlada zanedbavala   i pred nedavnou katastrofou. Kde berete presvedceni, ze zrovna nyni    dojde k zadoucimu obratu?
        Predpokladam, ze jakmile se situace ustali, nastane v tomto smeru    obrovsky politicky tlak. Zaroven se jedna o to, ze vsechny intervence    musi byt docasneho charakteru; vlada by mela jasne rici, ze podporu    poskytne na dobu dvou ci tri let a ze ji bude v case snizovat.    Napriklad v prvnim roce mohou byt uverove subvence masivni, v druhem a    tretim mensi a ve ctvrtem jiz prakticky nulove. Tehdy se uz musi kazdy    podnikatel postavit na vlastni nohy.
 V techto souvislostech vsak    nalehave varuji pred bujenim statni byrokracie, ktera se vyznacuje    svebytnym zivotem a je i extremne draha. Pomoc proto musi proudit    soukromymi kanaly, napriklad pres banky, nikoli prostrednictvim    byrokratu.       
 Nepusobite pouze v Praze, ale take jako reditel prestizniho pracoviste    William Davidson Institute na Michiganske univerzite. Jak muze    katastrofa ovlivnit nase ekonomicke vyhlidky i z hlediska americkych    zkusenosti? Zejmena minim dusledky tragickeho kalifornskeho    zemetreseni.
        Hodne zavisi na racionalnim pristupu vlady. Ceska ekonomika se v    nejblizsi dobe zrejme nevyhne ekonomickemu utlumu. Pak vsak    predpokladam vzestup, v neposledni rade ve stavebnictvi. Nejen v    postizenych oblastech, ale v ceske ekonomice vubec by behem ctyr ci    peti let melo dojit k radikalni modernizaci, ktera by se stala taznym    konem pristiho ekonomickeho rustu. Ve strednedobem horizontu tedy    ocekavam konjunkturu. Pred ocima mi skutecne vyvstava kalifornsky    model, kde prave po katastrofalnim zemetreseni - s nesmirnym lidskym    utrpenim a kratkodobymi ekonomickymi ztratami - nastala prudka    modernizace. Ve svete ale existuji i opacne zkusenosti, kdy vetsinu    mimoradnych prostredku pohltily statni byrokracie a korupce.       
 Z hlediska menoveho vyvoje posuzuji situaci jako neutralni, pres mozne    dalsi utoky spekulantu. Ke korune nelze pristupovat dogmaticky, je    pouze dobre, pokud se jeji kurs volne pohybuje. Motorem rustu se totiz    musi bezpodminecne stat vyvoz. Neocekavam ani dramaticky rust inflace;    pres pravdepodobne vykyvy dojde k hospodarske dynamizaci, ktera bude    pusobit i protiinflacne. Kratkodobe se tedy lze nadit znacne    negativnich efektu, ze stredne- a dlouhodobeho hlediska jsem coby    ekonom optimista. Resime krizovou situaci - prave v ni ale nesmime    zapominat na takove aspekty balicku, jako jsou vyladeni pravniho ramce    ekonomiky, pruhlednost financnich trhu nebo vymahatelnost zakonu.    
    O kalifornsky model musi jit v prvni rade volicum, kteri ostatne vlade    predlozi ucet. Obcane mohou nastartovani vyrazneho hospodarskeho    vzestupu pozadovat jiz za rok ci za dva. Proto dnes vladni koalice    drzi v rukou dvousecnou zbran: bud se ji v kratke dobe zdari    ekonomicky odpich, nebo po zasluze skonci.   
  
 
 Emil SZIRMAI
  
http://www.arts.gla.ac.uk/Slavonic/staff/JanCulikHome.html