1. 8. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 8. 2002

Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich

Ve středu v podvečer se v přeplněné a dusné, i když pěkně restaurované budově uherskohradišťské Reduty konala krátká debata k českému vydání knihy rozhovorů o filmech šedesátých let od známého filmového a kulturního publicisty Antonína J. Liehma. Jde o soubor textů, které většinou vyšly časopisecky v Československu v šedesátých letech a pak poprvé knižně v angličtině r. 1974. Nyní Liehm výbor rozšířil a Jan Lukeš ho doplnil filmografickými údaji.

V úvodu se A. J. Liehm rozhovořil relativně dlouze o tom, že bychom neměli pomíjet skutečnost, že i za komunismu, a to zejména v šedesátých letech, ale i jindy, se točily v Československu velmi dobré filmy a existovala i pozoruhodná kultura.

Polemizoval s článkem spisovatele Zdeňka Zapletala, který prý v nedávném vydání jednoho literárního bulletinu odsoudil veškerou kulturu komunistické éry. To podle Liehma neodpovídá skutečnosti. Jan Lukeš, který se diskusi snažil moderovat, oponoval, že situace není tak špatná a že si lidé nemyslí, že by nikdy za komunismu nevznikly kulturní hodnoty a dobré filmy.

Zajímavě však k tomu vystoupila filmová historička Galina Kopaněva, která právem poukázala na to, že intelektuální úroveň většiny textů publikovaných o filmu, literatuře a kultuře šedesátých let byla daleko vyšší, než jaká je dnes, a také zdůraznila, že kulturní kvas šedesátých let nebyl zdaleka jen jevem českým, ale byl skutečností celoevropskou, s mnohými zajímavými vazbami. Postěžovala si, že dnes není možnost tisknout kvalitní filmové recenze v žádném českém deníku - dnes se hlavně o filmech publikuje jen PR, nikoliv však kritika či diskuse.

Miroslav Ondříček, známý kameraman (nejen) Miloše Formana, odsoudil protagonisty filmu Roberta Buchara "Sametová kocovina" s tím, že jsou to profesionální kverulanti. Podle jeho názoru nemá cenu si planě stěžovat, důležité je něco dělat. Na mou námitku, že přece snad je demokracie diskuse, a diskuse předpokládá vyjadřování kritických názorů, a to přece dělali i autoři filmů z tzv. "české nové vlny" v šedesátých letech, včetně Ondříčka, se v podstatě nevyjádřil.

Zeptal jsem se také A. J. Liehma, jestliže si dnes stěžuje, že je situace v české kultuře a v českém filmu podle jeho názoru špatná, není to důsledkem tzv. "kletby Pražského jara" - důsledkem toho, že reformátoři jako on v šedesátých letech sice svou činností postupně "otevírali dveře svobody", ale neměli vůbec žádnou strategii pro případ, že by se Sovětský svaz rozhodl československou reformu potlačit. Nejsou tedy vlastně oni vinni tím, že Sovětský svaz za pokud o reformu Československo v sedmdesátých a osmdesátých letech tvrdě potrestal?

A. J. Liehm odpověděl, že reformátoři jako on dělali v Československu v šedesátých letech něco úplně nového, a stejně jako třeba Václav Klaus v letech devadesátých prostě nevěděli, kam to povede. Když se dělá něco nového, nikdy člověk nemůže podle Liehma předem předpovědět, jaký bude výsledek.

Václav Žák, který bohužel v diskusi už nevystoupil, mi posléze na osobní dotaz, co chtěl říct, vysvětlil, že podle jeho názoru byla moje otázka špatná. Odpovědnost za to, že neměli žádnou strategii vůči Sovětskému svazu, měli podle Žáka jistě politikové, nikoliv však kulturní pracovníci, neboť povinností kulturních pracovníků je stůj co stůj usilovat o svobodu. Nejsem si ovšem jist, zda to stoprocentně platí v zemi, která je v postavení nesvéprávné kolonie vůči supervelmoci. Neměli by v takové situaci mít určitou strategii vůči ní i umělci?

Zajímavě diskusi ukončil Miroslav Ondříček. Reagoval na to, že se často říká, že v šedesátých letech komunistický stát financoval výrobou filmů protikomunistickou propagandu. Poukázal na to, že české filmy z šedesátých let, které kritizovaly režim, měly obrovský úspěch ve světě a Československo v zemích, které o jeho existenci neměly víceméně ani tušení, silně zviditelnily. Komunističtí pohlaváři (v většinou reformisté) tedy i v podstatě protirežimní filmy z šedesátých let považovali za propagandu ve své věci.

                 
Obsah vydání       1. 8. 2002
1. 8. 2002 Jiří Balvín není právoplatným generálním ředitelem České televize Karel  Mašita
1. 8. 2002 Jak si Sagem s telefony uřízl ostudu Radek  Mokrý
31. 7. 2002 Jak na sebe Češi "navzájem dohlížejí"
1. 8. 2002 Trapně povrchní článek bývalé redaktorky The Prague Post Martin D. Brown
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
31. 7. 2002 Organizace Letní filmové školy v Uherském Hradišti se stává chaotičtější Jan  Čulík
31. 7. 2002 Západu nevadí totalitní útlak v komunistické Číně, jen když vydělá...
1. 8. 2002 T.I.P.S. aneb Arlington (cross) Road Jaroslav  Pour
1. 8. 2002 Co může skrývat další hladovka vězňů ze zemí bývalého SSSR Karel  Mašita
31. 7. 2002 Stranícka knižka v cene 15 miliónov ! Lubomír  Sedláčik
30. 7. 2002 Další nezákonost policejní inspekce: Poškození nemají právo na informace? Jiří  Kopal
31. 7. 2002 Moncada 2002: Castrova lekce mezinárodnímu společenství Zdeněk  Jemelík
31. 7. 2002 DOKUMENT: Fidel Castro, projev u příležitosti 49. výročí útoku na kasárna Moncada
31. 7. 2002 Americký plán zaútočit na Irák znepokojuje vedení americké a britské armády
29. 7. 2002 Letní filmová škola: většinou vynikající filmy, trochu chaotická organizace Jan  Čulík
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
1. 8. 2002 Internet: Už Slovensko predbehla aj India Lubomír  Sedláčik
1. 8. 2002 Jiří Balvín není právoplatným generálním ředitelem České televize Karel  Mašita
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
1. 8. 2002 Jak si Sagem s telefony uřízl ostudu Radek  Mokrý
1. 8. 2002 T.I.P.S. aneb Arlington (cross) Road Jaroslav  Pour
31. 7. 2002 Jak na sebe Češi "navzájem dohlížejí"   
31. 7. 2002 DOKUMENT: Fidel Castro, projev u příležitosti 49. výročí útoku na kasárna Moncada   
31. 7. 2002 Západu nevadí totalitní útlak v komunistické Číně, jen když vydělá...   
31. 7. 2002 Moncada 2002: Castrova lekce mezinárodnímu společenství Zdeněk  Jemelík
30. 7. 2002 Pěkně obsazená komedie Vladimír  Bernard
30. 7. 2002 Další nezákonost policejní inspekce: Poškození nemají právo na informace? Jiří  Kopal
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul
29. 7. 2002 Kauza Slonková - Srba, ukázka bulvarizace závažných témat v ČR Karel  Mašita
29. 7. 2002 Letní filmová škola: většinou vynikající filmy, trochu chaotická organizace Jan  Čulík
29. 7. 2002 Láska, drogy a pomsta - český scénář podle Colomba Fabiano  Golgo

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
31. 7. 2002 Organizace Letní filmové školy v Uherském Hradišti se stává chaotičtější Jan  Čulík
29. 7. 2002 Letní filmová škola: většinou vynikající filmy, trochu chaotická organizace Jan  Čulík

Český film RSS 2.0      Historie >
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
29. 7. 2002 Letní filmová škola: většinou vynikající filmy, trochu chaotická organizace Jan  Čulík
23. 7. 2002 Zelenkův Rok ďábla: Vynikající Nohavica, slabý film Jan  Čulík
1. 7. 2002 Na filmovém festivalu v Trenčianských Teplicích dostal hlavní ceny Čech Jakub Sommer Jan  Čulík
18. 6. 2002 Hřebejkův film Musíme si pomáhat v Edinburku Jan  Čulík
15. 5. 2002 Je filmový kritik odpovědný za rasovou diskriminaci Romů, kterou provádějí britské úřady na ruzyňském letišti? Jan  Čulík
14. 5. 2002 Tmavomodrý svět jde v Británii do kin   
30. 4. 2002 Prague on Film: Festival českého filmu v Londýně a v Edinburku   
26. 4. 2002 Nový Zelenkův film: koncert o životě Jitka  Peřinová
3. 1. 2002 Bucharova Sametová kocovina vyšla knižně   
15. 11. 2001 Bucharova "Sametová kocovina" dnes na ČT 2 Jan  Čulík
3. 10. 2001 České experi(mentální) filmy z Prahy v Británii Renata  Clarková