1. 8. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 8. 2003

Učitelé za školou

Nic nepotěší rodiče nastávajícího prvňáčka tak jako vyhrůžky učitelských odborů stávkou. Je velice osvěžující si připomenout ve světle tohoto oznámení o přípravě na masové porušování zákona a přípravy konání, majícího ve svém důsledku ohrožení výchovy, zdraví a života našich dětí, to nekonečné čtení levit o omlouvání zameškaných hodin, kterému jsme byli vystaveni ze strany učitelů jako jejich žáci nebo jako rodiče našich dříve narozených dětí.

Nemluvě už o tom, kolik příkoří a zákazů spočívajících například ve sledování televize ( byť státní o jednom programu) jsme zažili, když učitelé konfrontovali na třídních schůzkách naši reálnou docházku s představami našich rodičů. Záškoláctví byl v jejich očích zrůdnost, pošlapání svátosti, zneuctění jejich majestátu a poboření chrámu vědění zároveň. Vyhrožovali národním výborem, policií, stranou ,odbory, svazem zahrádkářů, prostě jak komu.

Dnes je všechno jinak a počínaje zářím padne zřejmě další mýtus české školy, která je stále ještě poplatná více tereziánským zákonům než Komenského ideám. Padne mýtus učitelského poslání a s ním i ten poslední zbytek dříve snad až posvátné úcty, kterou učitelům prokazoval zejména lid dělný, který právě v učitelích a jejich poslání viděl šanci na lepší život svých dětí.

Musím se přiznat, že když jsem si uvědomil, že již nikdy se nebudu muset sklonit ve škole kvůli dítěti ani sobě před učitelskou autoritou, byl to pocit nesmírně osvobozující a zároveň velmi trpký. Je dobré, když budu vědět, že proti mně stojí nájemný sdělovač informací, který nechá pro pár stejně nezasloužených korun mé dítě napospas ulici plné automobilů, úchylů a drogových dealerů a nebudu se trápit tím, jak se mi bude snažit zošklivit mé vlastní dítě, které pro něj není pochodní, kterou je třeba zapálit, ba dokonce ani nádobou, kterou je třeba naplnit, ale pouhým zlomkovým zdrojem dotace.

Na straně druhé je to pro mne jasný signál, že podobným individuím nelze svěřit dítě bez důkladné kontroly a že nakonec nezbude nic jiného než vzít odpovědnost za vzdělání dítěte na sebe. Bude to jako všechno dnes stát hodně času a peněz, ale určitě se to bude lepší, než aby si potomek rozbíjel nos o bránu vědění, která mu zůstane uzavřena nikoliv pro jeho mentální nedostatečnost, ale proto, že se za ní zabarikádovali peněz lační sdělovači informací.

Když už je řeč o penězích... Podělte si, pokud vás to škola dokázala naučit, učitelské platy odučenými hodinami a dostanete částku, o které se lidem především tam, kde se vytvářejí reálné hodnoty, může jenom zdát. Přitroublé argumenty o tom, že se musí učitelé na hodinu připravovat, obstojí jen u toho , kdo do české školy nikdy nechodil a neví ,že se tam až na čestné výjimky učí již po staletí to samé a přitom úroveň výuky i absolventů neustále klesá.

A jsme u dalšího rozměru celého problému. Jak je možné, že stát, který se rozhodl, že z našich vlastních kapes ušetří podle svých vlastních slov ročně více než 60 mld. Kč, klidně přihlíží, jak se parta zneuznaných sdělovačů informací snaží připravit ostatní o více než procento ročního fondu pracovní doby a snížit tak nejen HDP, ale defacto ochromit chod společnosti a ještě brát dětem ideály o škole. Nejde o to učitelům ustoupit, protože potom bychom je už ve školách nemuseli vídat skoro vůbec, ale o to jasně jim ukázat, že přes děti tuto společnost vydírat nebudou. Klidně postačí, když vláda a parlament změní normy o organizaci školního roku tak, aby učitelé mohli ve svých školách sedět s pocitem, že by si měli sami sednout do lavic, aby jim nebylo smutno. Jsem přesvědčen, že proti těm, kteří chtějí s námi manipulovat přes naše vlastní děti se společnost dokáže sjednotit. Vláda by měla umět toho využít.

Pokud ovšem není tato pohrůžka stávkou pro vládu vítanou příležitostí, jak pootočit kormidlem lodi jménem Reforma veřejných financí nenápadně na kurs Do ztracena....

                 
Obsah vydání       1. 8. 2003
1. 8. 2003 Letní filmová škola: natáčejí teď čeští dokumentaristé hlavně filmy "o samorostech"? Jan  Čulík
31. 7. 2003 Letní filmová škola: Remundová velmi příjemně překvapila Jan  Čulík
31. 7. 2003 Svoboda není bezbřehá Jan  Čulík
1. 8. 2003 Francis Fukuyama - konec dějin a poslední člověk Stanislav  Heczko
1. 8. 2003 Demokracie, ropa, zájmy a Guinejský záliv
1. 8. 2003 CzechTek 03: fotky a videa Štěpán  Kotrba
31. 7. 2003 CzechTek 03: válka papírů a razítek, hysterická starostka, soudkyně v klidu Štěpán  Kotrba
31. 7. 2003 CzechTek 03: One Tribe, One Vibe Jan "RaveBoy" Němec
1. 8. 2003 Hans Küng -- verný burič Karol  Moravčík
1. 8. 2003 Na katolíckom Slovensku je pouličná evanjelizácia stále škandalózna Martina  Nemethová
1. 8. 2003 Odkaz majstra Jána Husa: Iskry z hranice v Kostnici Peter  Abelard
1. 8. 2003 Téma: Antisemitizmus Martina  Blažeková
1. 8. 2003 "Umělé přerušení těhotenství" je termín klamavý Pavel  Mareš
1. 8. 2003 Učitelé za školou Ladislav  Žák
31. 7. 2003 Konečná reakce k Rally Pačejov: Nezajímají nás věci veřejného zájmu Ondřej  Hausenblas
31. 7. 2003 Nos upravit lze, vyměnit mozek nikoliv Jan  Paul
31. 7. 2003 Trapný Ondřej Hausenblas
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
24. 7. 2003 Valná hromada OSBL

Školství RSS 2.0      Historie >
1. 8. 2003 Učitelé za školou Ladislav  Žák
21. 7. 2003 Vysoká škola, anebo dlouhý tunel? Ivo  Krčmář
7. 7. 2003 Školští bossové, bosorky, kantorské prázdninové osudy a marné volání ... Ivo V. Fencl
20. 6. 2003 Je české školství v krizi? Radek  Sárközi
12. 6. 2003 Školství: Chceme stávkovat co nejdříve!   
11. 6. 2003 Učitelský odborový klub podporuje vstup do EU   
4. 6. 2003 Iniciativa Počítejte s námi! nyní podporuje MŠMT   
28. 5. 2003 Dosud si žádná vláda neuvědomila, že vzdělání je investice Radek  Sárközi
23. 5. 2003 Filozofická fakulta Univerzity Palackého bude stávkovat   
14. 5. 2003 Svět naruby: Jsou britští konzervativci marxisté?   
12. 5. 2003 FREINET 2003 - soutěž o nejlepší školní časopis   
12. 5. 2003 Iniciativa "Počítejte s námi" - druhá fáze boje o peníze   
7. 4. 2003 Zákon o učitelích je naprostý paskvil Radek  Sárközi
2. 4. 2003 Petra Buzková o problémech ve školství Radek  Sárközi
2. 4. 2003 Jak Petra Buzková reaguje na petici "Počítejte s námi"   

Mzdy, odbory a sociální politika RSS 2.0      Historie >
1. 8. 2003 Učitelé za školou Ladislav  Žák
18. 7. 2003 Ohlédnutí za odboráři: fiasko protestů proti reformě veřejných financí Ondřej  Slačálek
16. 7. 2003 Jsme vzdělanostní ekonomikou, nebo úřednickou? Jaroslav  Vávra
7. 7. 2003 Školští bossové, bosorky, kantorské prázdninové osudy a marné volání ... Ivo V. Fencl
3. 7. 2003 Co psal Toni Negri před rokem:
Obnova italské levice mimo rámec sociáldemokratismu
Toni  Negri
1. 7. 2003 Socánkova amnézie - výuka globálního kapitalismu v Česku Jindřich  Zíka
23. 6. 2003 Kolektivní vyjednávání napříště individuální? Štěpán  Kotrba
23. 6. 2003 Nejlepší sociální politikou je prosperující ekonomika Josef  Trnka
23. 6. 2003 Demonstrace ČMKOS proti "vládnímu balíčku":
Bez reformy či s reformou aneb kdo za to může?
Štěpán  Kotrba
20. 6. 2003 Odboráři, kteří chtějí 5000 EUR měsíčně, a vzájemná solidarita Štěpán  Kotrba
19. 6. 2003 Dôchodkovú reformu rakúska vláda pretlačila Albrecht K. Konečny
19. 6. 2003 ČSSD v pasci vlastnej vlády Martin  Kunštek
18. 6. 2003 Francouzské stávky: která ze sociálních výhod byla získána bez boje? Marta  Morice
16. 6. 2003 Pracovať za 4,90 eura na hodinu   
16. 6. 2003 Zrada penzijných fondov na dôchodkoch