24. 10. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 10. 2003

Památka zesnulých jako konflikt kultury smrti

Nebylo zatím v dějinách civilizovaného národa, aby se u něj neprojevila úcta k jeho mrtvým a starost o jejich stánky posmrtné, napsal v 19. století Jan Neruda. Jako cestovatel v nejlepších letech se nezapomněl ani ve vzdálených zemích nikdy zastavit na hřbitovech jiných civilizací. Zdůvodnil také, proč došel k názoru, že není nikde větší úcty ke hrobům a hřbitovům, než v moslimském světě. Co by dnes ale řekl o našem světě a těch, kdo tu v rámci "úsporného chování" "pohřbívají" svoje blízké diskrétní průmyslovou kremací bez obřadu jako na běžícím pásu?

I letos nás bude dost, kdo odbudeme Památku zesnulých - tzv. Dušičky - už dny dopředu. Uklidíme a vyzdobíme hrob květinami, zapálíme svíčku, chvíli postojíme ve vzpomínce. Je to v životním kalupu už jen pozůstatek tradičního chování? Co nám zbylo ještě z pohřební kultury v porovnání s těmi, z jichž mohyl a hrobů zbudovaných často před tisíci lety poznáváme i nyní, co a jak bylo?

Zprávy z krvavého civilizačního rozhraní nás denně konfrontují s jinou kulturou smrti, než je ta naše. Dodnes tam není větší lásky, ale také úcty ke hrobům a hřbitovům. Bylo tomu tak před Mohamedem, ten ji ale posvětil znovu. Už podléhal jathribské zimnici, když si vyšel na hřbitov ležící jižně od Mediny a požehnal mrtvým: Blaze vám, vy obyvatelé hrobů, váš stav je lepší než stav živých.

Stejnou větu si dodnes opakuje každý pravověrný moslim kráčející hřbitovem. Myslí na poslední soud každý den třeba jen mechanicky, ačkoliv ví, že ne k vůli vlastním zásluhám, ale jen milostí Alláhovou dojde ráje. Obdobně to říkají také posvátné texty křesťanů.

Ve slunném dni dva týdny před letošním památným dnem jsem viděl sehnutého muže v letech pod sochařským symbolem s ukřižovaným Kristem na hlavním hřbitově krajského města nedaleko obřadní síně. Čistil podstavec pomníku, upravoval keřovou a květinovou výzdobu. Když se napřímil, zeptal jsem se, zda má na hřbitově svůj hrob. Neměl. Byl to Slovák, který tu prožil celý život a blízké lidi má pochovány v dnešní cizině. Jet na jejich hroby je nad jeho síly i finanční možnosti.

"Tohle místo se mi jeví léta nejvhodnější, abych se tu za své aspoň pomodlil", řekl mi. "Už několikrát jsem kolem vysadil i nové ozdobné keře, ale vždy je někdo ukradl," pokrčil resignovaně rameny. Žije už sám. Možná se rozhodne pro "rozptyl" svého vlastního popela nebo jeho "vsyp" z urny do důlku v místech, které jsou pro tento účel na hřbitově vyhrazená. Stojí to dnes bratru "jen" 1200-1500 Kč. Na spálení bez obřadu stačí příspěvek od státu. On na to jako věřící ale není ten typ.

Chlapík to říkal s vyrovnaným nadhledem. Většina nás si jako průměrní čeští strašpytlové vlastní smrt ze života vytěsnila, aby nás nefrustrovala. Možná i proto- jsou to každoročně víc jak desítky případů- si někteří výtečníci "zapomínají" vyzvednout urny rodinných příslušníků ve výdejně krematoria. Správa hřbitova je tu po čase pietně ukládá do společného hrobu.

V podchodu do hřbitova je vyvěšeno přes 1300 majitelů, kteří nezaplatili pronájem hrobového místa, a dostali ultimátum do dubna 2004. Co bude potom asi s jejich hroby, když pomníky nad nimi - v právnické hantýrce hrobová zařízení- zůstanou dál jejich majetkem? To je právní rébus.

S naší ztrátou víry ve věčnost a v poslední soud souvisí, že nehleděných a poničených náhrobků na hřbitovech nejen v tomto jednom velkém městě přibývá. Hodně starých lidí začalo svoje hroby rušit. Je to jen proto, že mají levnější jinde? Neviditelná ruka trhu funguje?

Nebožtíci jsou v tom lepším případě "sestěhováváni" z několika míst do jednoho. V moslimském a židovském světě je to nepředstavitelné. "Tohle dokáží jen křesťanští psi," řekla mi v debatě rozhořčeně před časem jedna moje fundamentalisticky založená posluchačka. Soud se spravedlivým moslimem bude krátký, když obdrží knihu se svými skutky do pravé ruky. Proto se modlí o bože, dej mě knihu do mé pravice a účtuj se mnou dle své milosti a svého dopuštění. I když se zde pohřebnictví změnilo hlavně v byznys, není pro věřícího křesťana ani nejdražší pohřeb s obřadem do země v rakvi zatím tak úplně nedostupný. Ve zdejším městě jej nabízí hřbitovní správa už za 12 000 Kč.

Je nás možná dost, kdo nevědí, že pomníky - právním jazykem "hrobové zařízení" nad "hrobovým místem"- musejí projít řádným dědickým řízením. Jinak to podle nového zákona není náš hrob, ač si to možná myslíme. Platit hrobové místo nestačí, a v případě nenadálé smrti, pokud je hrob zapsán na mrtvého, nám mohou začít velké starosti. Spousta obcí a měst ale zákon zatím ignoruje.

Kromě zdražování energií a pozemků, je to hlavní důvod, proč pronájem místa na hřbitově v tomto krajském městě už nelze zaplatit na 10 let dopředu jako dříve, ale opakovaně vždy jen na rok. Je to trapná situace. Sami se už o svoje pozůstatky tak snadno nepostaráte!

Začne být zase luxusem mít na hřbitově hrobku nebo rodinný pomník? Uznají-li vás za významnou osobnost, o váš hrob bude pečovat městský úřad. Tak se snažte! Obce i města jsou v tomto ohledu opatrná. Na vývěsním plánu u hlavní brány zdejšího obrovského hřbitova jsem takových hrobů napočítal jen tři desítky. Kde asi leží všichni další významní vědci, kumštýři, politici, teologové, vynálezci nebo podnikatelé z města a jeho okolí? Žádný takový podrobný plánek neexistuje. Městský archivář mi potvrdil, že se tím nikdo nezabýval.

V klidu a usebrání se letos o Dušičkách aspoň zamysleme. Vezměme k místům našich předků, kde jednou chceme spát věčný sen i my, dovolí-li vám to manželka, děti a vnuky s sebou. Možná, že nás jednou důstojně pohřbí, snad i s obřadem...Kdo ví?!

                 
Obsah vydání       24. 10. 2003
24. 10. 2003 Živé televizní vysílání procesu se Srbou a spol. ohrozí soudní proces Jan  Čulík
24. 10. 2003 České republice se dostane soudního televizního tyjátru: ČT bude vysílat přelíčení s Karlem Srbou! Jan  Čulík
24. 10. 2003 Nelze spojit celistvé bytí a zároveň žití v nesvobodě Jakub  Žytek
24. 10. 2003 Památka zesnulých jako konflikt kultury smrti Ivo V. Fencl
24. 10. 2003 Objevit Ameriku Petr  Fiala
24. 10. 2003 Labouristická strana vyloučila poslance, který protestoval proti útoku na Irák
24. 10. 2003 O vztahu globalizace a národního státu Pavel  Urban
24. 10. 2003 Nicolas Sarkozy: nový sjednotitel francouzské pravice? Josef  Brož
24. 10. 2003 Goncourtova cena: blesk z čistého nebe pro Jacques-Pierre Ametta Josef  Brož
24. 10. 2003 Porazí supermarket Lidl památný javor v Rokycanech?
23. 10. 2003 Lex: Máme právo používat zbraně
23. 10. 2003 Chomsky: Jak funguje propaganda v médiích
23. 10. 2003 Frustrace z McDonaldů a privatizace násilí Štěpán  Kotrba
23. 10. 2003 Německý autor: bombardování německých měst byl britský válečný zločin
23. 10. 2003 Romští členové Strany zelených nečekají na milost shůry Pavel  Pečínka
23. 10. 2003 Francie: Římský víkend paní Bernadette za všechny peníze Josef  Brož
25. 10. 2003 1424: Chvála budiž Bohu, který ukončil měsíc šacbán a započal měsíc ramadán
1. 10. 2003 Hospodaření OSBL za září 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
24. 10. 2003 Nelze spojit celistvé bytí a zároveň žití v nesvobodě Jakub  Žytek
24. 10. 2003 Památka zesnulých jako konflikt kultury smrti Ivo V. Fencl
24. 10. 2003 Objevit Ameriku Petr  Fiala
24. 10. 2003 České republice se dostane soudního televizního tyjátru: ČT bude vysílat přelíčení s Karlem Srbou! Jan  Čulík
23. 10. 2003 Pět britských policistů dalo výpověď poté, co jim BBC dokázala rasismus   
23. 10. 2003 Francie: Římský víkend paní Bernadette za všechny peníze Josef  Brož
23. 10. 2003 Chomsky: Jak funguje propaganda v médiích   
23. 10. 2003 UNICEF: Globální obchod udržuje miliardu dětí v chudobě   
22. 10. 2003 Kam směřuje ruská privatizace?! Ladislav  Žák
22. 10. 2003 Americké ospravedlňování války v Iráku vykazuje znaky nacistické propagandy Robin  Ujfaluši
22. 10. 2003 Human Rights Watch: Američané od května zabili v Iráku 20 nevinných civilistů   
21. 10. 2003 V Praze o slovenské plovárně a o cestě za tmou i světlem... Markéta  Sulovská
21. 10. 2003 Pentagon byl varován, že po válce v Iráku vznikne chaos   
21. 10. 2003 Nekontrolované šíření zbraní podporuje chudobu a utrpení   
21. 10. 2003 Stránky americké CIA a spor s Lichtenštejnskem, neutrálním státem v době války... Ladislav  Kahoun