5. 11. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 11. 2003

Držet hubu a krok

"Hanke, tys prej napsal něco o škole'', budou zase učitelé za pár dnů uštěpačně poznamenávat. A zase ty kyselé ksichty. Všichni se pořád ohánějí tím, jak student může vyjádřit svůj názor, ale běda tomu, kdo to zkusí. Chtěl bych varovat ostatní studenty, kteří to chtějí udělat. Jde to, ale buďte připraveni, že vás pak budou napadat ze zálohy ti, kteří slíbili, že vás budou vzdělávat. Škola totiž není ta ideální instituce, jak jste si ji vysnili. Je prohnilá skrz na skrz.

,,Jestli jsi muž, Winstone, jsi poslední muž. Tvůj druh vymřel; my jsme nástupci. Rozumíš tomu, že jsi sám? Jsi mimo historii, neexistuješ.''
1984, George Orwell

Tento článek píši ve snaze odradit všechny potenciální zájemce od toho, aby se pokoušeli ve škole cokoliv měnit nebo se kohokoliv zastat. Raději si místo toho přečtěte, jak by to asi vypadalo, kdybyste se pokusili. Já jsem se totiž pokusil.

Bylo nebylo, Evropská Unie vyhlásila jakousi "zeměpisnou" soutěž, které se měly účastnit týmy z různých škol po celém světě a přes internet v několika různých formách zodpovídat otázky týkající se především samotné Unie. A tak byl v naší škole zformován tým několika lidí, aby za nás šli soutěžit. Co na tom, že někteří z nich vůbec do Unie nechtějí a v referendu hlasovali proti vstupu, stádo je stádo a vybočovat se nedoporučuje.

Jen já jsem ale s kamarádem vybočil, když jsme po všeobecném jásotu nad "naší" výhrou v soutěži prohlásil, že na ten stěží dvoudenní Evropský zájezd do Evropského Parlamentu s Evropským obědem, Evropskou večeří a Evropskou židlí prostě nechceme. To jsme si užili od profesorů kyselých ksichtů, že co nás to napadlo a jak toho budeme litovat. A potom zase: ,,Že vás to teď mrzí, že jste tam nejeli?'' To jen já jsem si hlupák myslel, že má člověk právo na vlastní názor. Kdysi se prý vlastní názor cenil, ale už si nepamatuji, kdo mi to říkal.

Ještě než zbytek třídy odjel, dostali jsme my dva vzpurní žáci zcela absurdní úkol. Paní ředitelka totiž zjistila, že kdosi při opravách nějakých dvou bezvýznamných chyb v třídnici použil bělítko a úřední dokument je tak ,,zfalšován''! Je tedy třeba přepsat třídnici! Bylo logické rozhodnutí naší třídní profesorky, a nemám jí to výjimečně za zlé, že bychom to měli udělat my dva, kteří budeme doma. ,,Hloupost,'' prohlásil jsem však, ,,máme dost vlastní práce a nikdo by neměl marnit čas takovýmito byrokratickým nesmyslem.'' Načež mi bylo odpovězeno, že když si to paní ředitelka přeje..., že když přijde inspekce..., blablabla...

Navrhoval jsem, aby se hloupá chyba s bílením (v úředním dokumentu se opravdu bílit nesmí) opravila tak, jako každá jiná chyba. Prostě se místo zneplatní přeškrtnutím a vedle na čistém papíře nebo vzadu v poznámkách se normálně opraví, s příslušným podpisem, třeba i razítkem. ,,Paní řiditelka si to přeje, když přijde inspekce..., blablabla...''. ,,Ale každý rozumný člověk takto vidí, že to je opravené. Nemá smysl knihu kvůli dvoum chybám celou přepisovat.'' ,,Paní řiditelka si to přeje, když přijde inspekce..., blablabla...''.

Protože jsem i tak odmítal pro věc cokoliv udělat, třídní požádala o pomoc jednu dívku. Ta se ihned tupě podvolila. To je báječné, hlavně nevybočovat.

Pro ilustraci bych chtěl říct, že když jsem svého času zjistil, že náš matikář má již poslední výtisk jedné dobré, ale staré knížky, které si velmi vážil, nabídl jsem mu, že ji celou naskenuji a v digitální formě tak uchovám pro příští generace. Bylo to opravdu hodně práce, zvlášť proto, že předloha již byla nekvalitní na zažloutlém papíře a bylo nutno každý z asi 250 obrázků ručně upravovat. Byla to nudná, mechanická práce a strávil jsem nad tím několik dní. Jenže měla smysl! Ani v nejmenším toho nelituji. Nejde o lenost, já prostě odmítám trávit byť jedinou minutu prací na nějakém byrokratickém úkolu, který nemá žádný smysl.

Někdo vymyslel, že ten úřední dokument vpodstatě zfalšujeme úplně. Měli jsme dané dva listy opatrně z vazby vyndat, doplnit nové dva listy a záznamy přepsat. To je stále ještě zbytečná práce, nicméně jí již je podstatně méně. Ředitelka postup schválila. Jenže! Tím se potenciální chyba přeci fakticky neodstraní, tím ji jenom zamaskujeme.

Situaci jsem rozhodně touto podlézavou kličkou za vyřešenou nepovažoval, stále jsem se nemohl smířit s tím, že by ta dívka měla dělat práci, která je úplně zbytečná. A teď ještě k tomu za mne.

Využil jsem tedy svého domnělého práva a zašel do kanceláře paní ředitelky, kde jsem jí slušně vysvětlil svůj názor, že podle mne je přepisování třídní knihy byrokratický nesmysl, že si nemyslím, že by s tím někdo měl marnit čas a že mám takové a takové řešení, které místo navrhovaného postupu vede k opravdové nápravě problému, a to během asi tak dvou minut. Nedostalo se mi však jiné odpovědi, než že jako řiditelka má na takové rozhodnutí právo a že o tom nebude diskutovat.

Snad čtenář dokáže ocenit absurditu dialogu:

,,Důvod je takový, že jsem se tak rozhodla.''

,,Ano, ale já se přeci ptám na důvod toho rozhodnutí. Je nějaký?''

,,Důvodem je inspekce, příště to do zprávy uvedou jako opakovaný nedostatek, ...''

,,Ale to přeci nebude nedostatek, když se to opraví.''

,,Ano, a opraví se to tak, jak já jsem řekla.''

Mimochodem, školní inspekce je ta nejzbytečnější instituce na světě. Hodiny, na které se inspektoři přijdou podívat, a to říkám z pozice studenta, který do té školy dochází celý rok, ne na jedinou hodinu, jsou naprostá fraška. Kolikrát mají s normálními hodinami pramálo společného. Místo toho hledají inspektorští hnidopichové byť sebemenší nesrovnalosti ve formálních věcech a všech těch byrokratických dokumentech.

,,A proč to těm inspekcím trpíte? Každý vzdělaný člověk vidí, že pokud se něco přeškrtne a vedle se všemi náležitostmi opraví, byť by ten škrtanec byl přes vybílené pole, nemohlo dojít ke zfalšování.'' Že prý bílit se nesmí ze zákona. ,,Ale já přeci neříkám, abychom něco bílili, já říkám, abychom to škrtli a vedle na čistém papíře náležitě opravili.'' Že prý až přijde inspekce... Pořád dokola to samé; zdravý rozum zůstává opět poražen.

A tak jsem se raději omluvil, že jsem to nemyslel ve zlém, že jsem jen přišel sdělit svůj názor a že chci, aby i ona, paní ředitelka, věděla, že si za ním stojím, a že to celé považuji za nesmysl. V dobrém jsem tedy odešel a dokonce se rozhodl, že o tom nebudu dále nikomu nic říkat, protože můj cíl dát vědět svůj názor byl splněn a nechtěl jsem to dále rozdmýchávat. (Děsí mne představa, že až po někom zase bude tu třídnici bude chtít celou přepsat, oni se opravdu podvolí...)

Není však nad to, dát studentovi vědět, že jakékoliv jeho názory jsou nežádoucí. Již druhý den na mne třídní, že prý mluvila s paní ředitelkou a že by to ode mne nečekala, že už je to vpořádku, ale blablabla... Zase ty kyselé usmívající se ksichty. ,,Hanke, ty jsi měl prý nějaký výstup s ředitelkou,'' slyším od jiného profesora. No vida, vzpomínám si, že jsem se tehdy v té ředitelně nepředstavil. Takže si naše milá paní ředitelka moje jméno zjistila a teď to všem, možná patřičně přebarvené, vypráví. Velmi hezké.

Nemohl jsem si nevzpomenout, jak jsem se jednou na informatice postavil proti tomu, abychom psali písemky ze statistiky v Excelu. To jste na papíře měli několik vzorečků na aritmetický průměr, odchylku, regresní přímku atd. a šlo vpodstatě o to, správně obtáhnout myší celou obrovskou tabulku. Tvrdil jsem tehdy, že je nesmysl tohle dělat. Jaký je smysl? Správně všechno obtáhnout a zkontrolovat všechny meze v programu, který se k takovému účelu naprosto nehodí? Z písemky jsem demonstrativně dostal za pět. (Měl jsem to špatně obtáhlé...)

Nakonec ale vše šťastně skončilo přátelskou diskusí; z mé strany o tom, jak si myslím, že by měla informatika vypadat, ze strany profesora zase o tom, jakým musí čelit překážkám. Shodli jsme se na věcech, které se bude snažit zlepšit, na věcech, které jsou nereálné, atd. Měl jsem z toho tehdy velmi dobrý pocit, protože jsem konečně našel učitele, který se se mnou o svém předmětu a o mých návrzích velmi přátelsky bavil. Bylo to skvělé.

Jenže jsem bohužel tehdy v celé té euforii zapomněl dávat si pozor na ten usmívající se kyselý ksichtík. Až později, když jsem si šel za zástupcem ředitele pro potvrzení o studiu, jsem se dozvěděl, jak přátelský ten náš rozhovor tehdy byl. Pan zástupce jen tak prohodí: ,,Hanke, co to tam vyvádíš s tím xxx? On říkal na poradě, žes snad odmít psát písemku nebo co.'' Takže takhle to bylo. Ne, že by to byl pozorný profesor, co naslouchá studentům. On si na mě pak hned běžel stěžovat na pedagogickou radu.'' To bylo fajn.

Později ten samý pán ,,zapomněl'', na co změnil heslo našemu profesorovi matematiky, který pro nás psal učebnici (jsme cizojazyčné studium a žádnou jsme neměli), a už si odmítl ,,vzpomenout''. To bylo bezva. Hlavně bylo super, jak našeho profesora matematiky nikdo nepodpořil.

Omlouvám se, ale nenapíšu jméno školy, té ředitelky, ani dotyčných profesorů. Potřebuju odmaturovat.

Ale miluju tyhle lidi a doufám, že je taky milujete.

Slíbili, že nás budou učit, pamatujete?

                 
Obsah vydání       5. 11. 2003
5. 11. 2003 Politika založená na ropě
5. 11. 2003 Přijatelná nenávist
5. 11. 2003 Británie: zákon o povinných výtiscích rozšířen na digitální publikace, v Česku se připravuje
5. 11. 2003 Skupina "Z toho ven" atakovala reklamu Jan  Paul
5. 11. 2003 Život na dluh díky malé kartičce Jan  Čulík
5. 11. 2003 Kdo hlídá hlídače?
5. 11. 2003 Svoboda a udržitelnost - manifest
5. 11. 2003 Držet hubu a krok Hynek  Hanke
5. 11. 2003 Nezaměstnanost - odpověď neznají ani přední ekonomové světa Josef  Vít
4. 11. 2003 Cathrin Schauer dostala v Německu cenu Žena Evropy Pavel  Kelly-Tychtl
4. 11. 2003 Je zpráva německé pobočky UNICEF o dětské prostituci v ČR útokem na českou národní existenci? Jan  Čulík
5. 11. 2003 Ještě k tomu izraelskému plotu Pavel  Mareš
4. 11. 2003 Urážka pracujících lidí v Britských listech
4. 11. 2003 Zeď, která se staví, má být tím nejlepším řešením? Jana  Malá
5. 11. 2003 Festival MEZIPATRA 2003
13. 11. 2003 Dnes vydáváme výbor Jak Češi bojují - novou knihu z Britských listů
3. 11. 2003 Jak Češi bojují - obsah
1. 11. 2003 Hospodaření OSBL za říjen 2003

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
5. 11. 2003 Skupina "Z toho ven" atakovala reklamu Jan  Paul
5. 11. 2003 Život na dluh díky malé kartičce Jan  Čulík
5. 11. 2003 Nezaměstnanost - odpověď neznají ani přední ekonomové světa Josef  Vít
5. 11. 2003 Držet hubu a krok Hynek  Hanke
5. 11. 2003 Politika založená na ropě   
4. 11. 2003 Evropský pohled na digitalizaci vysílání Zdeněk  Duspiva
4. 11. 2003 Falešné představy globálního kapitalismu Pavel  Houdek
4. 11. 2003 Hitler a moc internetu   
4. 11. 2003 Je zpráva německé pobočky UNICEF o dětské prostituci v ČR útokem na českou národní existenci? Jan  Čulík
4. 11. 2003 Cathrin Schauer dostala v Německu cenu Žena Evropy Pavel  Kelly-Tychtl
3. 11. 2003 Osmnáct zásad Rady Evropy: Poskytování informací o trestním řízení v médiích   
3. 11. 2003 Kouř Jaroslav  Hutka
3. 11. 2003 Reforma bláznů Radek  Sárközi
3. 11. 2003 Na šumavské frontě klid? Vladimír  Just
3. 11. 2003 Američané brzy spustí svou vlastní televizi pro Blízký a Střední východ Martin  Kloubek

Školství RSS 2.0      Historie >
5. 11. 2003 Držet hubu a krok Hynek  Hanke
29. 9. 2003 Rušení malých škol z finančních důvodů je velmi krátkozraké Michal  Rusek
18. 9. 2003 Prix Bohemia: Rádio neposlouchám, jelikož nejsem z Poděbrad Ivo V. Fencl
5. 9. 2003 Školení učitelů v rámci státní informační politiky   
4. 9. 2003 Nové maturity - ide naozaj o objektivitu? Jozef  Brezovský
3. 9. 2003 Británie: Chystá se zuřivá bitva o univerzitní školné   
2. 9. 2003 Černobílý pohled na učitele Štěpán  Kotrba
1. 9. 2003 Genocida vzdělanosti?   
29. 8. 2003 K pondělní stávce učitelů: Věnujeme dostatečnou pozornost vzdělání?   
27. 8. 2003 Analýza učitelských platů   
21. 8. 2003 Dementi: Radek Sárközi neodchází z UOK Radek  Sárközi
1. 8. 2003 Učitelé za školou Ladislav  Žák
21. 7. 2003 Vysoká škola, anebo dlouhý tunel? Ivo  Krčmář
7. 7. 2003 Školští bossové, bosorky, kantorské prázdninové osudy a marné volání ... Ivo V. Fencl
20. 6. 2003 Je české školství v krizi? Radek  Sárközi