29. 9. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 9. 2004

POLEMIKA:

Vlakové nádraží patří do centra Brna i kraje

Jiří Löw

Minulý týden jsem v tramvaji výjimečně nečetl noviny a díval se po letáčcích nad okny. Mezi nabídkami "nejlepších" kurzů, "nejvýhodnějších" nákupů a "nejlépe placených" prací jsem objevil letáček o "nejlepším nádraží". Nabízet "nejlepší" je dnes běžné, ale zatímco ostatních nejlepších nic nevím, o brněnském nádraží něco málo vím a tak jsem jej přečetl. A nevěřil jsem svým očím -- mně neznámá "Informační kancelář k projektu železničního uzlu" zde uvádí směs pravd a polopravd až snad poplašných zpráv typu: když neodsuneme, tak nejen klesne prosperita Brna , ale - ta ostuda -- i jeho prestiž.

Dovolte mi abych alespoň nejdemagogičtější tvrzení trochu komentoval.

V letáčcích se tvrdí že:

  • železniční doprava poroste (kéž by)
  • železniční uzel Brno je zásadně významný a je třeba jej přestavět. S tím ovšem lze souhlasit.
  • Ale nelze již souhlasit s tvrzeními typu:

  • dobře lze nádraží přestavět pouze v odsunuté podobě
  • přestup z nádraží na tramvaje u stávajícího nádraží beztak bude ztracen

    Jsem již stár, a přesto marně pátrám v paměti kdy někdo v poslední době seriózně projekčně zpracoval variantu "neodsunutí". Pro tato obecná tvrzení proto nejsou řádné argumenty.

    Dále mě udivuje, že se tvrdí, že:

  • odsunem nádraží se má získat prostor pro novou, velkorysou a krásnou výstavbu jižního centra, tedy plochy cca 20 ha mezi starým a novým nádražím. - Ta však přece je již z dobré 1/3 dnes rozestavěna a ukazuje nám jaké budou ony "bulváry, pásy zeleně a odpočinkové plochy" -- v hlavním tahu mezi starým a novým nádražím se staví krytá obchodní pasáž, na noc samozřejmě řádně uzamčená! A do okolí se z ní dívají slepé zdi. Ze starobylé Vaňkovky zbylo torzo a ani se neví co s ním.
  • Proč chce vlastně město získat pro rozvoj centra jižní směr? Proč se nerevitalizuje tam, kde to jde -- na východě -- v prostoru ulic Francouzská, Cejl atd.? To je logický a připravený směr rozvoje centra Brna (naznačený ostatně i stávajícím areálem IBC). Je snad jednodušší odsouvat za desítky miliard nádraží než zlepšit tvář východního centra řešením problematiky nepřizpůsobivých spoluobčanů?

  • leták tvrdí, že staré nádraží se nově využije a obnoví se tvář Nádražní ulice -- "nebudou tam stánky, bude to klidné a příjemné prostředí"-- tak proč již dnes není podchod pod nádražím zbaven stánků a není klidný a příjemný?
  • Za čistou demagogii pak považuji tvrzení, že:

  • výstavba pomůže zvýšit zaměstnanost v regionu. - Pracovní místa ve stavebnictví snad vzniknou při přestavbě v jakékoliv poloze! (ostatně si všimněte, kolik Brňanů dnes skutečně pracuje na stavbách!)
  • Za nejvážnější problém však považuji to, co leták neříká :

  • pouze malá zmínka se týká problému radikální přestavby městské hromadné dopravy v odsunuté poloze, její ceně a dopadu na provoz města.
  • Vůbec se nezmiňuje o tom, že nové nádraží bude napojeno na "rozjezdový" uzel MHD u nádraží jen několika linkami.

    Aby šel tento problém dobře vyřešit, musí jít do hry další megastavba - tzv. severojižní kolejový diametr -- tedy linka podzemní tramvaje za dalších cca 18 mld. Kč!

    Leták je na konci označen logem města Brna a jako by tak jím byl podepsán. Dovolte mi prohlásit že já, jako jeden z občanů, kteří město Brno tvoří jsem jej nepodepsal a nesouhlasím s nim. A řeči, že rekonstrukce nádraží je věc odborníků? -- peníze jsou naše!

    Co se týče peněz, uvedu pár čísel:

    Přestavba uzlu bude stát min. 29 mld. Kč, severojižní diametr 18 mld. Kolik přestavba městské hromadné dopravy nevím. Ale co vím je to, že za 1 mld. Kč lze postavit:

  • 670 bytů pro 2000 obyvatel
  • nebo 40 nových tělocvičen
  • nebo 10 nových krytých bazénů
  • nebo udělat nový povrch na městských ulicích o celkové délce 77 km ulic.

    Doc. ing. arch. Jiří Löw ( www.low.cz ), krajinný architekt, krajský zastupitel, 1998-2002 byl radním města Brna, kandiduje do Senátu v obvodu Brno-město jako nestraník za LiRA, je lídrem kandidátky pro krajské volby "Zelená pro Moravu" (www.ZelenaProMoravu.cz )

  •                  
    Obsah vydání       29. 9. 2004
    29. 9. 2004 Mazat, či nemazat... Jan  Sýkora
    29. 9. 2004 Drzý interview s Ivanem Vyskočilem po čtyřiceti letech Martin  Vaněk
    29. 9. 2004 Blair se odmítl výslovně omluvit za Irák
    29. 9. 2004 Bude BBC primitivizovat svůj nejvýznamnější publicistický pořad?
    29. 9. 2004 Na kanadských lékařských fakultách se připravuje studium péče o umírající Miloš  Kaláb
    29. 9. 2004 Lapeni v síti: otázka terorismu Martin  Škabraha
    29. 9. 2004 O kanadských obavách ze Spojených států Jiří  Jírovec
    28. 9. 2004 Jimmy Carter varoval před volebními problémy na Floridě
    29. 9. 2004 Vůdcovský mindrák Karla Kobosila Radek  Batelka
    29. 9. 2004 Nesouhlasím s vámi, ale... Pavel  Urban
    29. 9. 2004 Vlakové nádraží patří do centra Brna i kraje Jiří  Löw
    29. 9. 2004 Jde o "totalitní atak" na přesun nádraží?
    28. 9. 2004 Filmový klub ČVUT
    29. 9. 2004 Michael  Marčák
    29. 9. 2004 Média a počítače mají zásadní vliv na myšlení, postoje názory, hodnoty, estetiku a životní styl Petr  Sak
    28. 9. 2004 V Praze se konalo České sociální fórum
    28. 9. 2004 Sociální spravedlnost "není sen, ale možnost" Štěpán  Kotrba
    26. 9. 2004 České sociální fórum začalo skromně, ale zřetelně - požadavkem na "jiný svět, který je možný" Štěpán  Kotrba
    29. 9. 2004 Proč je česká levice sto let za opicemi? Ondřej  Slačálek
    29. 9. 2004 Bez veřejného prostoru budou lidé pouze otroci a nikoliv občané Štěpán  Kotrba
    29. 9. 2004 Keller: Evropu čeká vlna neofašismu
    28. 9. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 13. - 17. září 2004
    27. 9. 2004 Stanislav Komárek se asi tvůrčím prozaikem nestane Jan  Čulík
    24. 9. 2004 Incident na letišti Jan  Čulík, Jan  Sýkora
    29. 9. 2004 My, rozvojové země, financujeme plýtvání zemí rozvinutých Felipe Pérez Roque
    1. 9. 2004 Hospodaření OSBL za srpen 2004
    29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
    22. 11. 2003 Adresy redakce
    17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

    Přesun brněnského nádraží - téma voleb RSS 2.0      Historie >
    29. 9. 2004 Vůdcovský mindrák Karla Kobosila Radek  Batelka
    29. 9. 2004 Nesouhlasím s vámi, ale... Pavel  Urban
    29. 9. 2004 Vlakové nádraží patří do centra Brna i kraje Jiří  Löw
    29. 9. 2004 Jde o "totalitní atak" na přesun nádraží?   
    27. 9. 2004 Smrkovského argumenty a pseudoproblémy zamindrákovaných "strážců veřejného blaha" jsou opět na stole Karel  Kobosil
    24. 9. 2004 Nádraží u Svratky aneb Utopené miliardy Josef  Ludvík