11. 10. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 10. 2004

Brno, město odsunů

Vášně v hlavním městě Moravy, v Brně, vrcholí. Obyvatelstvo, instituce a vedení města se velmi vzrušenými způsoby přou o to, zda historickou budovu nádraží přesunout o kus dál nebo raději ne.

To, co je z této emocionální debaty nestrannému pozorovateli na první pohled nápadné, je absurdnost debaty. Na jedné straně jsou zastánci odsunu, kteří argumentují velkolepými budoucími vyhlídkami přesunuté budovy, na straně druhé odpůrci, co upozorňují na problematiku odsunu, pochybnost tvrzení protistrany, možné finanční tlaky a zájmy apod. I když nelze vyloučit, že může existovat rozumný důvod přenesení nádraží, každého soudného člověka při pohledu na historickou budovu ve středu napadne, proč to dělat. Existence nádraží v centru jiných evropských měst tuto myšlenku jenom podporuje (například v Kolíně nad Rýnem je nádraží v úplném středu města, hned vedle katedrály a jezdí tam ICE).

Spíš než se zapojovat do rozvášněných diskusí kolem nádraží, je zajímavější poohlédnout se za historií Brna (a jeho nádraží). Jak je dobře známo, nádraží bylo postaveno v 19. století. Město Brno (tehdy ještě Brünn) bylo po staletí věrné rakouskému císaři. Tím, že město úspěšně odolalo útokům Švédů ve středověku, získalo od Vídně mnohá privilegia, například zde císař povolil zřízení Moravského sněmu.

Teprve od devatenáctého století mělo Brno vlastní samosprávu. Až do rozpadu Rakouska-Uherska spravovali a rozvíjeli město němečtí občané. Všichni starostové města byli Němci. Po podivném vzniku československého státu v roce 1918 byli Němci z vedení města vytlačeni, ale až do roku 1945 byl střed města německý.

Poté byli brněnští občané německé národnosti brutálně vyhnáni či povražděni a město Brno dodnes nenalezlo dostatek odvahy toto vyhnání de facto odsoudit a přihlásit se k odpovědnosti za tyto činy (vyhnání, pokud se o něm hovoří, se například stále nazývá neutrálně "odsun").

Zmíněným historickým vývojem město nejen vzkvétalo, ale též (v minulém století) velmi strádalo. Vyhnání německého obyvatelstva způsobilo v rozvoji města citelnou díru, kterou se do dnešních dnů nepodařilo zaplnit. Proluka v samotném centru Brna, na Náměstí Svobody, která je již 16 let (!) nezastavěná, budiž toho krásným příkladem.

I v současnosti přetrvává ve městě nacionalisticko-komunistické smýšlení a přístup k minulosti, které brání rozvoji města. Významné historické památky nesou stále jiná než původní jména, německý vliv na rozvoj města je připomínán jen neochotně. Nedávno jsem se například zeptal úředníka z budovy bývalého Moravského zemského sněmu (Mährischer Landtag) na historii této architektonicky cenné památky a dostalo se mi ujištění, že budovu si postavili Češi po roce 1918.

Na námitku, že přece sněm byl postaven již dříve, v roce 1905 (architektem byl profesor německé techniky v Brně, Ferdinand Hrach), mi onen úředník krajského zastupitelství (které nyní v paláci sídlí) neodpověděl, ale pouze mechanicky několikrát zopakoval (a zakroutil u toho hlavou), že Moravský sněm si postavili Češi.

Zmíněný Moravský zemský sněm přitom svým vzhledem patří jednoznačně ke stavbám německé architektury. Nad vchodem je tvář germánského bojovníka s vikingskou přilbou na hlavě a ratolestmi germánského dubu v pozadí.

Vraťme se ale k nádraží a jeho odsunu. I tato památkově chráněná budova nese známky honosného stavebního stylu 19. století. Z obou stran byly původně věžičky s velkými hodinami, které jsou v úplnosti vidět ještě na předválečné fotografii z roku 1936. Dnes pravá věž chybí. Poválečnému vedení města se ji nikdy nepodařilo obnovit. V dnešním upadajícím a chátrajícím okolí nádraží (kdysi rušné, velkolepé a hotely oplývající třídě, pyšnící se názvem Bahnhofring - nádražní okruh) se tento nedostatek jaksi ztrácí. Nabízí se tedy otázka, proč by se za těchto okolností měl odsun nádraží podařit?

Jenže tendence odsunovat z města ven se v Brně datují již od vyhnání německého obyvatelstva. Ne jinak je tomu i v dnešní době. Příkladem je třeba nemocniční komplex v Bohunicích. Jeho pozemky si počátkem 20. století najalo Brno pro izolaci pacientů za městem, trpících nakažlivými chorobami.

Dnes je tam vybudována velká nemocnice, která si nárokuje být hlavním poskytovatelem lékařských služeb. A samozřejmě bývalá hlavní nemocnice v centru města, U svaté Anny, chátrá a chátrá. Aby tomu odsunování nebylo dost, plánuje se ještě velkolepý projekt přesunu Masarykovy univerzity. Ta dnes sídlí v centru, v historických budovách konfiskované německé techniky (architektem byl opět německý profesor Hrach).

Do Bohunic, do blízkosti nemocnice na okraji města, má přijít úplně nový univerzitní kampus, prý nejmodernější ve střední Evropě. V lokalitě, kde kdysi radní plánovali umístit nakažlivé nemocné, bude brzy sousedit zajímavý trojúhelník zařízení: nemocnice s ústavem pro choromyslné, Masarykova univerzita a vězení.

Systém odsunu z města a postupné chátrání starých budov v centru tak poněkud připomíná snažení se našich romských spoluobčanů, kteří také původní budovy často zanechají v nezáviděníhodném stavu a přesunou se raději jinam. Kdoví, třeba jednou za městem vyroste město nové, krásnější a lepší.

                 
Obsah vydání       11. 10. 2004
10. 10. 2004 Bezesné noci: Studium postojů, nikoliv fakta Jan  Čulík
11. 10. 2004 Vědci zaznamenali drastický vzrůst CO2
9. 10. 2004 ČTK k referendu v Brně: Účast asi nebyla dostatečná, výsledek nebude závazný
11. 10. 2004 Pijavice a básníci Václav  Dušek
10. 10. 2004 Co motivuje vrahy rukojmích?
11. 10. 2004 Zemřel Christopher Reeve, herec, který představoval Supermana
11. 10. 2004 Kongres proti trestu smrti Simone  Radačičová
11. 10. 2004 Mládí vpřed! Josef  Vít
11. 10. 2004 Británie: Podniky si váží starších zaměstnanců
11. 10. 2004 Šedá moc: Při příštích britských volbách poprvé projeví důchodci svou sílu
10. 10. 2004 Zemřel Jacques Derrida
11. 10. 2004 Vstupenka na ples je v pořádku, teď ještě dýchněte do balónku Miloš  Kaláb
11. 10. 2004 Královské šaty a královské parohy Efraim  Israel
9. 10. 2004 Úřady se pokusily umlčet server Indymedia
11. 10. 2004 V pražské Národní knihovně je nedostupný internet
11. 10. 2004 Nova "vibírá"... Miloš  Dokulil
11. 10. 2004 Rádia opakovaně na štíru s výslovností? Miloš  Dokulil
11. 10. 2004 Detektory lži jsou nespolehlivé Miloš  Dokulil
9. 10. 2004 Brno, město odsunů Zdeněk  Moravčík
9. 10. 2004 Když je tato doba nakloněná tej blbší polovině člověka, tož ja, ale bezo mňa... Olga  Tydlitátová
9. 10. 2004 Michael  Marčák
9. 10. 2004 Jsem svině, náboženský fanatik či nedemokratický idiot?
11. 10. 2004 X. jubilejní seminář britského filmu 2004
11. 10. 2004 V Ostravě o komunistické represi
8. 10. 2004 Rukojmí Kenneth Bigley byl usmrcen poté, co se pokusil o útěk
8. 10. 2004 Špidla nepřesvědčil Igor  Záruba, Jan  Stuchlík
7. 10. 2004 Pastor Bush
8. 10. 2004 I americká levice je silně ovlivněna puritánstvím
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů
10. 10. 2004 Hospodaření OSBL za září 2004

Přesun brněnského nádraží - téma voleb RSS 2.0      Historie >
9. 10. 2004 Brno, město odsunů Zdeněk  Moravčík
9. 10. 2004 ČTK k referendu v Brně: Účast asi nebyla dostatečná, výsledek nebude závazný   
8. 10. 2004 Nádraží v Brně -- snaha o informaci před referendem   
7. 10. 2004 Zkušenost z Dánska - aneb nádraží v centru Jan  Lipšanský
7. 10. 2004 Čí je Brno? Milan  Valach
7. 10. 2004 Několik občanských dojmů z Curychu, včetně jeho nepřesouvaného nádraží Karel  Skoupý
6. 10. 2004 Referendum --- tak, a nikdy jinak! Miloš  Dokulil
6. 10. 2004 Odpůrci přesunování nádraží se také snaží manipulovat veřejnost   
4. 10. 2004 Óda na jeden starostlivý a bdělý magistrát; taky rozpačité rekviem za problémové, z módy vyšlé a nadto památkově chráněné nádraží Miloš  Dokulil
1. 10. 2004 Ať o odsunu rozhodnou ti, kdo se budou přesouvat František  Marčík
30. 9. 2004 Brněnské podivnosti Jan  Lipšanský
29. 9. 2004 Vůdcovský mindrák Karla Kobosila Radek  Batelka
29. 9. 2004 Nesouhlasím s vámi, ale... Pavel  Urban
29. 9. 2004 Vlakové nádraží patří do centra Brna i kraje Jiří  Löw
29. 9. 2004 Jde o "totalitní atak" na přesun nádraží?