19. 5. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
19. 5. 2005

Tokijské metro, Nagojské metro - lidé jezdí na kole!

Vycházím-li z výroku Jana Faltýska v článku "Tokijské metro je soukromé -- a chodí lidé pěšky?": "Vagóny jsou sice v dopravní špičce přeplněné, až to praská, ale takový obrázek je normální kdekoli jinde.", pak mohu snad svoji zkušenost s nagojským metrem vzít jako analogii k metru tokijskému. V dopravní špičce je nagojské metro přeplněné, až to praská, a skutečně se nejedná o žádnou prozaickou nadsázku.

Nulový osobní prostor v dopravní špičce je zcela běžný jev. Například ženy se mohou bavit tím, že když zvednou nohy z podlahy, těsná blízkost dalších lidských těl je zcela jistě udrží ve stavu ne nepodobném levitaci. V Japonsku je to možná běžné, ale zcela jistě není mnoho cestujících, snad kromě tzv. frotérů, s tímto stavem spokojeno. Když je souprava příliš přeplněná, tak ji bezpečnostní systém nedovolí se rozjet. To se však stane jen jednou za čas, kdy "elegantně oblečený pán v bílých rukavičkách s decentním vystupováním" je příliš aktivní a ze všech svých sil natlačí do soupravy víc lidí, než je schopna uvézt. Bílé rukavičky jsou doplňkem jeho oděvu proto, aby nezašpinil oděvy cestujících, které "decentně" skládá do vagónů. V duchu japonské tradice umělé zaměstnanosti je v každém podniku více zaměstnanců, než je zapotřebí - například nacpávači, vítači, ukláněči, děkovači nebo hlídači v metru. A to není vše. Skutečně jsou v Nagoji některé vagóny metra přístupné pouze pro ženy, ale nestalo se tak nedávno (představuje-li si člověk pod pojmem Jana Foltýska měsíce nebo rok zpět) a jejich jediná výjimečnost spočívá v tom, že je na nich cedulka "pouze pro ženy do 9:00 ráno". (Je to proto, protože muži ženy v tlačenici ve vagónech osahávají, pozn. red.) Jistě užitečná poznámka pro vedení pražského metra, její realizace je však jen o nápadu, vůli a poznání, že v Nagoji je to na rozdíl od Prahy nutnost. Pokud bych měl volit mezi pražským a nagojským metrem, pak neváhám. A proto jezdím po Nagoji na kole jako ostatní domorodci.

Několik čísel z Prahy

  • hodinový plat dočasného zaměstnance (brigáda) v restauraci 60Kč včetně daně 1)
  • denní výdělek 8 hodin x 60Kč = 480Kč
  • doprava na druhou stranu Prahy méně než 1 hodina a zpět 2x12=24Kč
  • doprava v pražském metru stojí 1/20 modelového denního platu
  • Několik čísel z Nagoje

  • hodinový plat dočasného zaměstnance (brigáda) v restauraci 1000JPY (222Kč) včetně daně 2)
  • denní výdělek 8 hodin x 1000JPY = 8000JPY (1778Kč)
  • doprava na druhou stranu Nagoje méně než 1 hodina a zpět 500-740JPY (111-164Kč) 3)
  • doprava v nagojském metru stojí 1/16 až 1/11 modelového denního platu
  • Nevýhody pro cestujícího nagojského metra ve srovnání s pražským metrem

  • vagóny přeplněné více, než kdy v Praze můžete zažít
  • špatně větrané prostory metra a vagónů ve srovnání s pražským metrem
  • prostředí metra je v mnohem horším stavu než pražské metro
  • chybí odpadkové koše 4)
  • turnikety u vstupu, které se otevřou až po vložení lístku
  • Výhody pro cestujícího nagojského metra ve srovnání s pražským metrem

  • vagóny metra přístupné pouze pro ženy
  • strojvůdce popřeje a poděkuje za příjemnou cestu
  • při vstupu do metra někdy dostanete zadarmo papírové kapesníčky
  • Neutrální poznámky

  • čistota prostor metra stejná v Nagoji i v Praze
  • vzhledem k nízké kriminalitě v Japonsku je samozřejmě i bezpečnost v nagojském metru na zcela jiné úrovni než v pražském metru
  • Nagoja je 2x větší než Praha a mimo metro zbývá jen vlak a autobusová doprava
  • Poznámky

    1) Můj odhad 60Kč/hodina je pravděpodobně příliš nízký pro brigádu v regionu Praha.

    2) Pro přepočet použit měnový kurz z května 2005, který se pohyboval přibližně okolo hranice 100JPY=22,222Kč (4,5JPY=1Kč).

    3) Celodenní jízdenka na nagojské metro stojí 740JPY.

    4) V důsledku teroristického útoku v tokijském metru v roce 1995 byly z japonského metra preventivně odstraněny odpadkové koše.

    Autor je v současné době na půlroční pracovní stáži v Japonsku.

                     
    Obsah vydání       19. 5. 2005
    19. 5. 2005 Potřebujeme demokracii? I. Milan  Valach
    19. 5. 2005 Katalog výmluv Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
    18. 5. 2005 Více než polovina Francouzů žije na vzdálené planetě
    19. 5. 2005 Co musí udělat ODS, aby vyhrála volby Boris  Cvek
    19. 5. 2005 Britské listy překročily práh 100 000 individuálních čtenářů měsíčně
    19. 5. 2005 Jak se Češi chovali za druhé republiky?
    19. 5. 2005 Tokijské metro, Nagojské metro - lidé jezdí na kole! Ivo  Barteček
    18. 5. 2005 George Galloway ostře zaútočil na americké senátory, že ho obvinili z korupce
    19. 5. 2005 Ředitelka marketingu a PR televize Prima Linda Kozáková odchází z Primy Štěpán  Kotrba
    18. 5. 2005 Ministerstvo financí poškodilo ÚAMK Štěpán  Kotrba
    18. 5. 2005 Statistika - první člověk sní kuře a druhý se na něj kouká Josef  Vít
    18. 5. 2005 Paroubek odstartoval Oskar  Krejčí
    18. 5. 2005 Masaryk: Zkušenost učí, že charakter politiky je stejný jak v zahraniční, tak ve vnitřní politice Tomáš Garrigue Masaryk
    18. 5. 2005 Wright vystoupí na Karlově univerzitě s kritikou kapitalismu Martin  Brabec
    18. 5. 2005 Edvard Beneš --- stále nepochybně pochybný a nanejvýš kontroverzní? Miloš  Dokulil
    17. 5. 2005 Neokonzervatici: muži za oponou Greg  Evans
    17. 5. 2005 Američané přitvrzují v postoji vůči Uzbekistánu
    17. 5. 2005 Demokracie v akci
    17. 5. 2005 Spojené státy "podporovaly ilegální prodej Saddámovy ropy"
    17. 5. 2005 Lety Přemysl  Janýr
    17. 5. 2005 Největší Čech Filip  Sklenář
    22. 11. 2003 Adresy redakce
    6. 5. 2005 Hospodaření OSBL za duben 2005