2. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 9. 2005

O podstatě umění: Nepřesvědčili jste mě

Nevím, jestli mluvíme o tom stejném jinými slovy, nebo jestli se míjíme.

Zajímal jsem se o hodnotu umění, nepsal jsem nic o tom, že bych já sám pro sebe nebyl schopný nějakým způsobem vnímat umění, čerpat z něj atd. Ale lze si samozřejmě myslet, že už jen mé otázky ukazují, že umění ve skutečnosti nejsem schopen vnímat, jak jsem si byl myslel, a že základ problému je v tom.

Jak by se tedy určovala hodnota díla, kdyby jeho vnímání nebylo možné vysvětlit? Hlasováním na základě takových čistě subjektivních pocitů? Že předmět věd o umění je takto subjektivní?

Ale jinak: přečtete si knížku, uvidíte obraz --- jak se změní Váš život? Pokud nijak, nebyla to jen kratochvíle, vypadající snad vznešeněji než mnohé jiné, ale v principu stejná? Ukrátil jste si čas něčím příjemným, ale kdyby to zmizelo beze stopy, záleželo by na tom, co konkrétně to bylo? Pokud se změní, tak mi připadá podstatná otázka, jak a co ho změnilo.

Každou chvíli lze slyšet, jak moc je potřeba umění podporovat, jak je pro společnost důležité o ně pečovat. Nechce se mi věřit, že by nebylo možné říci, co konkrétně to teda té společnosti přináší, čím je nenahraditelné, případně v kterých směrech je investice do kultury efektivněji vynaložená než investice do případných alternativ. Naopak by mělo být možné říci i to, proč je podstatné podporovat vznikání stále nových uměleckých děl. Skutečně lze říci, když to nevidíš sám od sebe, je to smutné, ale nedá se s tím nic dělat? ;-) Nemohlo by to být ze strany umění nakonec i trochu sebevražedné?

Co to znamená, umělecká výpověď? Přece to není, že umělec cítil potřebu něco vypovědět, tak to tedy vypověděl, co já s tím? Mě zajímá, co je tím smyslem (nikoli teď ve smyslu významu) pro mě, proč mě má ta výpověď zajímat. A zajímat by mě asi měla, proč by se jinak například ve školách věnovala literatuře i umění vůbec taková pozornost? Kdyby to byla umělecká výpověď ve smyslu výpověď umělce, byla by to jeho soukromá věc.

No, ale pokud je to otázka míry, lze se ptát, jestli a jak tu svou míru můžu nějak zvyšovat. Moje otázka ale ještě spíš byla, proč bych měl vůbec chtít. Ale možná už jen taková otázka je důkazem, že nejsem schopen porozumět, byť jsem si myslel něco jiného. ;-)

V Brně musím chtěnou češtinu vzít i s notnou porcí literatury. Literatury, v níž se povinně čte například dlouhý seznam děl z 19. století, z nichž většina mi připadá když ne beznadějně mrtvá, tak přinejmenším natolik "řídká", že toho, co by mohlo oslovit dnešního člověka, co by se jakkoli dotýkalo jeho pocitů, problémů či otázek, je nepoměrně málo vzhledem k času, který by tomu musel obětovat, aby našel. A kdyby už chtěl hledat, jinde by našel snáze.

Přesto se to stále vyučuje --- a mí spolužáci to pak jednou budou učit na základních a středních školách. Knížky, které by (alespoň pokud vím) nedoporučili svému příteli, to si přečti, to je, nějak, dobré. Nechce se mi věřit, že by to byla jen nějaká absurdní setrvačnost, proto počítám, že v tom musejí být nějaké hodnoty, které se mi pouze nedaří najít. Že pokud se o tom mají učit děti, musí v tom být něco, proč by to člověk, kdyby to věděl/našel, tomu svému příteli mohl doporučit.

Ještě, když zmiňujete hudbu: mám hudbu velmi rád, zejména klasiku a ze současné některé směry metalu, ale musím přiznat, že by mi asi dělalo velký problém věřit, že ve mně zanechává něco víc. Přišlo by mi tedy absurdní považovat její poslech za jakkoli hodnotnější kratochvíli než jakoukoli jinou. Pro mě je krásné třeba odpočívat u hudby, někdo by si odpočinul u pokleslé telenovely, ale ani já ani on se nestáváme například lepším člověkem. Čili, snad umění hudby alespoň trošinku vnímat dovedu, přinejmenším v tom smyslu, že dám přednost její složité struktuře před jednoduchostí telenovely. Podobně třeba i v literatuře. Ale tato složitější struktura nebo to, že se hudba mně a některým dalším líbí víc, přece nemůže být argumentem pro myšlenku, že by ta hudba byla nějakým způsobem hodnotnější či cennější té telenovely.

Ovšem "skutečná umělecká díla" jsou považována za hodnotnější než ta "pokleslá", zajímá mě tedy, proč tomu tak je.

                 
Obsah vydání       2. 9. 2005
4. 9. 2005 Obří letecký most konečně zachránil oběti
4. 9. 2005 Krize v Americe a rasismus v Lidových novinách Jan  Čulík
3. 9. 2005 Bush přiznal svou chybu
3. 9. 2005 Temná tvář amerického snu?
4. 9. 2005 Stačí tak málo, aby establishment znejistěl Jindřich  Jůzl
31. 10. 2005
2. 9. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
2. 9. 2005 V New Orleansu došlo k sérii velkých výbuchů
1. 9. 2005 Jak námi manipulují Britské listy
27. 9. 2005
2. 9. 2005 Petr Zvěřina = beránek, který snímá hříchy světa Štefan  Švec
2. 9. 2005 Čo len ten potóčik
2. 9. 2005 "Jen kurvy se musí líbit, básně ne!" Martin  Škabraha
2. 9. 2005 Umění dotváří historii Bohumil  Kartous
2. 9. 2005 Dějiny jsou prevít Pavel  Urban
2. 9. 2005 Útok rudých ještěrů Štěpán  Kotrba
2. 9. 2005 Pravda vymytých mozků Lubomír  Brožek
2. 9. 2005 Kázání o pravdě Stanislav  Heczko
2. 9. 2005 Katastrofa v New Orleansu - vznikla v důsledku války v Iráku?
2. 9. 2005 Vznikla nemoc šílených krav z nakažených lidských mrtvol v Indii?
2. 9. 2005 Soubor veřejných urážek Jana Beránka by vydal na mnoho stran Václav  Drbohlav
1. 9. 2005 Americká studie varuje před pěstování GM pšenice Miroslav  Šuta
2. 9. 2005 Hubnoucí diety a doplňky, které opticky zeštíhlují postavu František  Schilla
2. 9. 2005 Jaderná nálož do každé slušné rodiny II. Milan  Černý
2. 9. 2005 Fotografie z Timoru
2. 9. 2005 Má estetika v kostce Boris  Cvek
2. 9. 2005 Co je opravdu podstatou uměleckého díla? Pavel  Šmerk
2. 9. 2005 Co hledám v literatuře já Štefan  Švec
2. 9. 2005 Neporadím vám Martin  Škabraha
2. 9. 2005 O podstatě umění: Nepřesvědčili jste mě Pavel  Šmerk
2. 9. 2005 Umění vyjadřuje nevyjadřitelné Jan  Čulík
2. 9. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 4. - 13. srpna 2005
1. 9. 2005 Konec vše napraví? Major Zeman byl po celou dobu agentem CIA! Jan  Čulík
1. 9. 2005 Kenneth Clarke ostře zaútočil na Blaira kvůli válce v Iráku
1. 9. 2005 Proč české servery ignorují Utah?
31. 8. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
1. 9. 2005 Ubráníme se? -- pokus o stručnou typologii současné mediální manipulace Bohuslav  Binka
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Co je podstatou uměleckého díla RSS 2.0      Historie >
2. 9. 2005 Co je opravdu podstatou uměleckého díla? Pavel  Šmerk
2. 9. 2005 Co hledám v literatuře já Štefan  Švec
2. 9. 2005 Neporadím vám Martin  Škabraha
2. 9. 2005 O podstatě umění: Nepřesvědčili jste mě Pavel  Šmerk
2. 9. 2005 Umění vyjadřuje nevyjadřitelné Jan  Čulík
2. 9. 2005 Umění dotváří historii Bohumil  Kartous
2. 9. 2005 "Jen kurvy se musí líbit, básně ne!" Martin  Škabraha
2. 9. 2005 Petr Zvěřina = beránek, který snímá hříchy světa Štefan  Švec
2. 9. 2005 Má estetika v kostce Boris  Cvek
1. 9. 2005 Kdo určí, co je skutečná kultura? Jan  Samohýl
1. 9. 2005 Co je podstatou uměleckého díla? Jan  Čulík
31. 8. 2005 Lidovky a skutečná lidová demokracie pokleslých "reality shows" Bohumil  Kartous