24. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 1. 2006

Zlaté pravidlo a křesťanská morálka

Má vůbec nějaký přínos náboženství pro dnešní společnost? Mnozí ze čtenářů Britských listů se jistě domnívají, že například křesťanství splnilo svoji úlohu v dřívějších dobách lidské civilizace. Ale dnes žije člověk v jiné době a náboženství je jen přežitek minulosti. S tímto názorem osobně nesouhlasím. Věřím, že nám křesťanství nejenom jako náboženské vyznání může rovněž mnohé nabídnout.

V čem je tedy přínos tohoto náboženského vyznání pro naší společnost? V čem je přínos křesťanského vyznání pro člověka 21. století? Pokusím se společně s vámi, vážení čtenáři, najít odpověď na tuto otázku. Je jedno důležité pravidlo, tzv. "zlaté pravidlo", které je obsaženo snad ve všech světových náboženstvích. Zlaté pravidlo nám radí -- "Co nechceš aby lidé činili tobě, nečiň ani ty jim."

Pokud by se tímto moudrým doporučením, tímto pravidlem řídili všichni lidé, jistě by to na tomto světě vypadalo jinak. Zmíněná myšlenka -- "Co nechceš aby lidé činili tobě, nečiň ani ty jim." je součástí snad všech náboženských vyznání a myšlenkových systémů světa. Když se zaměříme na křesťanství, pak tento světonázor, tady to vyznání stanovilo laťku morálky daleko výš. Ježíš jako moudrý učitel v jednom ze svých vyučování říká -- "Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy jednejte s nimi..." (Bible, Matouš 7:12) Zdá se, jakoby tato věta obsahovala stejnou myšlenku jako zlaté pravidlo, o kterém nyní uvažujeme.

Ale konstatování "Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy jednejte s nimi.", které se zdánlivě jeví stejně, posunuje laťku morálky ještě výš, než cokoliv, co bylo kdy řečeno. Víte vážení čtenáři, v čem je rozdíl, v čem spočívá důraz, který je tady zmíněn? Člověku se "započítávají" jeho osobní ambice. Rozdíl spočívá v osobních ambicích každého z nás. Zatímco nám "zlaté pravidlo" radí, abychom druhým lidem nečinili to, co sami nechceme, co sami nemáme rádi. Ježíšova slova nás vybízejí k tomu, abychom se vůči druhým lidem začali chovat tak, jak chceme, aby se oni chovali k nám.

Nemyslím si, že je tzv. "zlaté pravidlo" omyl, nebo chyba. Jenom zde vidím jistý rozdíl. Jako příklad uvedu morální hodnoty. Zlaté pravidlo nám dává doporučení, abychom nečinili druhým lidem to, co sami nechceme. Takže nemám lhát, krást, chovat se nemorálně vůči druhým lidem, protože potom se docela dobře může stát, že se sám stanu obětí stejného chování od svých "bližních". V tom spočívá moudrost zlatého pravidla. S podobným vysvětlením přichází i jedno české přísloví -- "Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá."

Avšak biblický text jde ve svém poselství ještě dál. "Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy jednejte s nimi." Každý máme o sobě nějaké mínění a nevěřím, že bude špatné. Každý z nás chce být přijímán, milován, chápán. Biblické doporučení mi říká, jak chci, aby se ke mně chovali jiní lidé, tak se sám musím vůči těmto lidem začít chovat! Je to docela jednoduché, pokud sám chci být přijímaný, mé názory akceptovány, potom sám musím začít přijímat, akceptovat názory jiných. Pokud chci být milován, potom sám musím milovat jiné lidi. Pokud chci být pochopen, potom sám musím chápat jiné atd..

Jakoby biblické doporučení, biblická rada obsahovala zlaté pravidlo, ale navíc počítala s osobními ambicemi každého jednoho z nás. My chceme ve svých životech něčeho dosáhnout, něco znamenat. Proti našim ambicím se ovšem biblický text neobrací, stanovuje však striktní pořádek, jak toho dosáhnout. Člověk se má začít chovat vůči druhým lidem přesně tak, jak chce, aby se oni chovali k němu. Tedy, žádná kariéra "po zádech" jiných! Žádné chování, kdy se takříkajíc "jde přes mrtvoly"! K tomu mě toto moudro nevybízí.

Pokud si někdo myslí, že je spravedlivý, potom se tak musí chovat i k druhým lidem. Pokud si někdo o sobě myslí, že je velkorysý, potom se také tak musí chovat i k druhým lidem. A lidé sami to o onom dotyčném prohlásí. Protože se také může stát, že dotyčný žije ve své vlastní iluzi a realita je zcela odlišná. Docela prostě člověk si myslí, že je spravedlivý a velkorysý, ale sám se tak nechová. Potom je to jenom jeho představa, jeho vlastní zdání.

Myslím si, že biblické doporučení -- "Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy jednejte s nimi", může přispět ke zlepšení morálky. A sami vidíte vážení čtenáři, že křesťanství není jakýsi přežitek z dob dávno minulých, ale naopak nám může nabídnout klenoty ze svých pokladnic moudrosti.

                 
Obsah vydání       24. 1. 2006
24. 1. 2006 Evropské vlády "věděly o letech CIA"
24. 1. 2006 Pro líné novináře je daleko lehčí psát o sexu než odhalovat skutečně vážné skandály
24. 1. 2006 Blair se vyhnul otázkám o britské špionáži v Moskvě
24. 1. 2006 Nemluvte s nimi, nepouštějte je do dveří, pokládejte telefon! Štefan  Švec
24. 1. 2006 * * * Martin  Švanda
24. 1. 2006 Wikipedia.de byla soudně zlikvidována Hynek  Hanke
24. 1. 2006 USA: Pokuta 28 milionů dolarů za falšování dokumentů o děravém atomovém reaktoru Miroslav  Šuta
24. 1. 2006 Nohavica na webu
24. 1. 2006 Intellectual populism in Czech politics Jan  Čulík
24. 1. 2006 Seriál a seriály Alex  Koenigsmark
24. 1. 2006 Šamanismus v království mlhoviny Václav  Dušek
24. 1. 2006 Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost Jan  Čulík
24. 1. 2006 Dvě údobí českého školství -- účtování František  Augusta
24. 1. 2006 Zlaté pravidlo a křesťanská morálka Karel  Sýkora
23. 1. 2006 Ještě k trestnému činu pomluvy Stanislav  Penc
24. 1. 2006 Novináři nemají automatické právo být v premiérově koloně Štěpán  Kotrba
24. 1. 2006 Rukola není obyčejná tráva Filip  Sklenář
24. 1. 2006 Co dnes činí lidi lhostejnými k osudu druhých Jan  Bím
24. 1. 2006 "Neartikulovaní cikánští štváči" Jiří  Staněk
24. 1. 2006 Tvrdošíjně přetrvávající indoktrinace František  Schilla
24. 1. 2006 Rakousko zakázalo řepku společnosti Monsanto Miroslav  Šuta
24. 1. 2006 Proč Tchaj-wan není Japonsko Petr  Fiala
6. 1. 2006 Mlčení ministrů Jan  Čulík
24. 1. 2006 Kolik dnes stojí ty léky
23. 1. 2006 Rath slibuje opak toho, co dělá jeho úřad Bohumil  Kartous
23. 1. 2006 Automobilka Ford propustí v Americe 30 000 zaměstnanců
23. 1. 2006 Teroristé na stránkách Mediáře a Českých médií Fabiano  Golgo
23. 1. 2006 Nedělní debaty na Primě a Nově jsou politicky zaujaté Kamil  Abbid
23. 1. 2006 Dokažte svá tvrzení, pane Abbide Martin  Veselovský
23. 1. 2006 Sedmička v neděli 22. ledna
23. 1. 2006 Všechno, co vám zatajují o ropné krizi
23. 1. 2006 Čierne humory Irena  Zítková
23. 1. 2006 Britští liberální demokraté teď zase zápolí se sexuálním skandálem
23. 1. 2006 Lenin: Ikona alebo karikatúra? Peter  Greguš
20. 1. 2006 Bílý dům Googlu: předejte informace o tom, co kdo vyhledává
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce