1. 2. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 2. 2006

Monitor Jana Paula

Josef Žáček za oltářem snů

Na temném obraze se vzhůru zvedá hlava vyhlížejícího dravce, s latinským nápisem v dolní části, jež ve volném překladu znamená "On, jenž schválil naše počínání". Obraz je volná transkripce detailu Americké státní pečeti, těžko rozluštitelná šifra, ale jasná. Žáček zná dobře Deklaraci nezávislosti USA a tímto obrazem se kriticky vyjádřil k politice USA, která se zbraní v ruce nadšeně vyváží svůj fanatismus "svobody", jehož zárodky jsou skryty už v jejich "božské" listině.

Když v pondělí 30. ledna zahajoval básník Ivan Martin Jirous v galerii Via Art novou komorní výstavu Josefa Žáčka pod názvem Oltář snů, ani nevím, co vlastně četl, přemýšlel jsem o obrazech. Myslím že řekl, že svět už je dávno v prdeli a Žáčkovy obrazy na zdi jsou ještě jedním z mála světel, ale to je moje -- Magor jistě promine - volná interpretace, tak volná, že to je spíš pocit z toho, co říkal. Nechám si ho, aby mě vedl dál.

Duchovní světlo v Žáčkových obrazech je naděje, nedogmatická, volně interpretovatelná, avšak vycházející z odporu ke všemu, co potlačuje lidskou důstojnost a svobodu. Tu autor chápe jako právo mít svůj odlišný názor kdykoliv, za jakýchkoliv okolností. Jeho malba i přes to, že se vyznačuje koloristickými kvalitami, monochromně subtilními, malířsky úspornou poetikou, byla vždy promyšleně angažovaná, nikoliv v tom profláknutém slova smyslu.

Nedotýká se nás doktrínou, frází, ale osobním apelem, o to výraznějším, čím méně je zřetelný. Autor si s představou obrazu v mysli hraje, zkoumá možnosti vyjádření konkrétního tématu a potom přemalovává, parafrázuje, používá nadsázku, metaforu, nezneužívá symboly konjunkturálně, bere jim jejich smysl a dává jiný konfrontací s veřejným vědomím a pamětí. Naznačuje tím jiné obsahy, aktuální, někdy buřičské, podle toho, jak cítí a prožívá. Před jeho obrazy je třeba pobýt, rozpomenout se, než se vtisknou.

Příklad: Na čelním, temném obraze se vzhůru zvedá hlava vyhlížejícího dravce, s latinským nápisem v dolní části, jež ve volném překladu znamená "On, jenž schválil naše počínání". Obraz je volná transkripce detailu Americké státní pečeti, těžko rozluštitelná šifra, ale jasná. Žáček zná dobře Deklaraci nezávislosti USA a tímto obrazem se kriticky vyjádřil k politice USA, která se zbraní v ruce nadšeně vyváží svůj fanatismus "svobody", jehož zárodky jsou skryty už v jejich "božské" listině.

Deklarace ve svém sebeurčení mluví mimo jiné o "božské prozřetelnosti", o "nejvyšším soudci světa", o vyslyšení zákona přírody a boha přírody! Žáčkův svobodomyslný "bůh" tuto demagogii instinktivně odmítá, kdo se na něco ptal původních obyvatel, kteří, cituji z Deklarace: "Jsou krutí indiánští divoši, jejichž známým válečným pravidlem je ničení všech pokolení bez rozdílu věku, pohlaví a postavení" ? Nebránili snad původní obyvatelé své území stejně, jako se přistěhovalci vzpěčovali proti britskému impériu?

Žáček velmi často používá latinské texty ve svých plátnech universálně, jako původní jazyk lidstva, světový jazyk angličtina, tolik nadužívaná v umění, se mu nutně jeví jako profánní. Text často působí v obraze přímo dusivě svým geniem loci, archetypálností, odkazující k neměnnému, zapomenutému a tajemnému. Pravdy se tesaly do kamene latinsky, v Žáčkově obraze jakoby tento prajazyk, jemuž dnes málokdo rozumí, divákovi těžkne v hrdle.

Velmi dlouho jsem zvažoval, zda mám uvést, že se malíř ocitl mezi čtrnácti zatčenými v tzv.Palachově týdnu v lednu 1989, protože jeho práce obstojí sama o sobě, i bez zmiňování veřejně prezentovaného hlasu občanského svědomí. Jenomže s tím, o co usiluje, vytváří tato informace důležitý, nepřehlédnutelný kontext. Jde mu totiž vlastně stále o totéž, o neochotu ohnout hřbet a držet hubu a krok, ať je doba jakákoliv. Jeho snažení je koneckonců stejným hlasem, jako tehdy na václaváku, jen méně viditelným, více izolovaným.

Obrazy tohoto malíře nejsou moc k vidění, vystavuje občas a jenom někde, ale když už jsou vidět, nelze je přehlednout. Jsou jiné, dívají se, ne že mi je pozorujeme, oni spatřují nás a zasahují, hluboko v naší mysli. Bez moralizování probouzejí zbytky svědomí, alarmují jenom člověčenstvím a s pokorou křičí smutek světa. Tečka, dost bylo slov. Výstavu je možné navštívit v pražské galerii Via Art, Resslova 6, Praha 2 až do 24. února 2006.

                 
Obsah vydání       1. 2. 2006
1. 2. 2006 Ombudsman: "Postup policie na CzechTeku byl nepřiměřený"
1. 2. 2006 Účelově obžalovaný účastník CzechTeku obhajovaný IuRe soudem zproštěn obžaloby
1. 2. 2006 Česká televize se do roku 2010 "obejde bez dalších zdrojů" Filip  Rožánek
1. 2. 2006 Klaus by měl veřejně přiznat, že jeho privatizační metody byly katastrofální Václav  Žák
1. 2. 2006 Hra o život Václav  Dušek
1. 2. 2006 Jistoty a Prosperita = elektrifikace a sověty Jaroslav  Pour
1. 2. 2006 na poli Patrik  Ouředník
1. 2. 2006 Tradiční rodina je v menšině, a přesto není netolerance na místě Irena  Ryšánková
1. 2. 2006 Pomlčkové strany Oskar  Krejčí
1. 2. 2006 Josef Žáček za oltářem snů Jan  Paul
1. 2. 2006 Ó Tyfone! Ó Sklenáři! Štefan  Švec
1. 2. 2006 Demokraticky zvolení diktátoři Rudolf  Kučera
1. 2. 2006 Jakl: Není pravda, že se přu o výchovu svého dítěte
1. 2. 2006 Užívání titulů v české společnosti Marian  Kechlibar
1. 2. 2006 Jděte se podívat na německé filmy o přistěhovalectví
1. 2. 2006 Sbohem BBC
1. 2. 2006 O škole pořád stejně Alois  Michálek
1. 2. 2006 Student je zákazník, nikoliv sluha Rastislav  Krč
1. 2. 2006 O fachidiotech a osobnostech schopných hlubší reflexe
1. 2. 2006 Psát seminárky o tom, co je pravda, je důležité
1. 2. 2006 Snad se shodneme? Zdeněk  Bárta
31. 1. 2006 Když zbabělci vychovávají zbabělce Tomáš  Stýblo
31. 1. 2006 Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul! Ivan  Brezina
31. 1. 2006 Vážné varování ohledně klimatických změn
31. 1. 2006 OSN chce vyřešit světové problémy uvolněním blokovaných 7 bilionů dolarů
31. 1. 2006 Svět bez hranic Milan  Černý
31. 1. 2006 Nacionální a ideologická totalita Stanislav A. Hošek
31. 1. 2006 Prosíme, protestuje proti plánům zlikvidovat další lužickou školu
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
1. 2. 2006 Josef Žáček za oltářem snů Jan  Paul
27. 1. 2006 Vězeňkyně křehkosti Jan  Paul
6. 1. 2006 Pokud se kdokoliv modlí za to, aby Šaron nyní přežil, modlí se za to, aby později trpěl Jan  Paul
4. 11. 2005 Doufám, že všichni jednou zemřeme, aneb podušičkové zamyšlení Jan  Paul
12. 10. 2005 Petr Nedoma může v galerii Rudolfinum vystavovat, koho chce Jan  Paul
3. 10. 2005 Sin City je nadsázka ničeho Jan  Paul
15. 8. 2005 Uniformovaná zvůle je následkem infiltrace deprivantů mezi policisty Jan  Paul
31. 5. 2005 Jak Jiří David reflektuje odpovědi na Třináct otázek k situaci na pražské výtvarné scéně Jan  Paul
17. 5. 2005 Mistrovství světa v hokeji skončilo, vyhrál ale kýč a bezohlednost k druhým Jan  Paul
1. 4. 2005 Kutilové ze Svaté Hory u Příbrami Jan  Paul
18. 3. 2005 Knížák je "reformovatelný" přesvědčivými argumenty, nikoliv osočováním a nátlakem Jan  Paul
15. 3. 2005 Všechny cesty vedou na hřbitov, některé ale rychleji Jan  Paul
9. 3. 2005 Hauserovo žvanění, nikoliv kritika Jan  Paul
24. 2. 2005 Monitor Jana Paula: Lidé bděte! Jan  Paul
19. 1. 2005 Kam směřuje sochařství na Umprum ? Jan  Paul