5. 4. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 4. 2006

Rovná daň na pokračování

Spočítejme si, jak nám to po volbách spočítají

Zaujal mě článek Rovná daň 15%? Všechno je jinak" Antonína Hrbka a protože jsem si nedávno také pohrával s daňovou kalkulačkou ODS, pokusil jsem se shrnout svá pozorování...

Vlastimil Tlustý v Otázkách Václava Moravce dne 26.3. odhadl deficit rozpočtu v prvním roce po zavedení reforem navržených ODS na 18 miliard korun. Vládní ČSSD oponuje, že skutečný dopad by byl 120 mld.

Obě strany tvrdí, že výpočty pocházejí od nezávislých odborníků. Pozoruhodné.Ještě pozoruhodnější je, že zmiňované výpočty nejsou k dispozici. Pan Tlustý sice mával nějakým tlustým fasciklem, ve kterém to údajně všechno je detailně propočítáno, ale odmítl ho zveřejnit s úsměvným zdůvodněním, že ČSSD od nich všechno opisuje...

Takže prý až po volbách. ODS tedy vysílá vzkaz svým voličům: všem vám přidáme do tlustých peněženek, důchodcům vykompenzujeme sjednocení DPH na 15%-ní sazbu, živnostníkům dáme daňové prázdniny, ale neptejte se nás kde na to vezmeme, věřte našim (vašim) odborníkům. Respektive věřte nám, že naše reformy nastartují takový růst, který hravě pokryje náklady na reformu.

Jestliže se názor nezávislých odborníků rozchází tak dalece, nedopustíme se vážné chyby ani my, nevěřící amatéři s pozůstatky kritického myšlení, když se pokusíme alespoň velmi hrubě odhadnout některé důsledky reformy připravované ODS. Mýlit se můžeme, ale je tu velká šance, že se vždycky najde nezávislý odborník, který bude mít zrovna takový názor jaký v dané chvíli potřebujeme.

Pan Antonín Hrbek s tím začal zde. Tady je zajímavé, že ačkoli příznivci ODS mluví o nemravně vysokých daních v současnosti, z uvedených výpočtů vyplývá, že až do současné hrubé mzdy 50000 Kč budete platit vyšší daň než dnes. Zato od 15000 hrubého nahoru zaplatíte méně než dnes na zdravotním a sociálním pojištění. Že by princip solidarity se státními úředníky ?

ODS zavádí státem zaručený příjem, důsledkem je, že až do dnešních 25000 hrubého vám bude stát přispívat na váš plat. Ještě se budete cítit jako zodpovědný samostatný jedinec, když budete každý měsíc čekat na svoji dávku od státu ? Pan Hrbek se také ptá, kde na tuto dotaci ODS vezme potřebné stamiliardy. Stamiliardy to přece jen asi nebudou, zkusme si trošku započítat a odhadnout poněkud přesněji výpadek veřejných rozpočtů. Celou záležitost od teď pojmeme čistě technicky a nebudeme se zabývat morálními či sociálními aspekty navrhovaných změn.

Na internetu jsem našel rozdělení hrubé mzdy v ČR, bohužel jen za rok 2004, ale pro naše přibližné odhady nebude rozdíl mezi lety 2004 a 2005 až tak významný. 3 104 780 zaměstnanců bylo rozděleno do 17 skupin podle hrubé mzdy. Spočítame tedy pro každou skupinu čístou mzdu podle stávajícího systému a podle daňové kalkulačky ODS zde. Rozdíl mezi super hrubou a čistou mzdou je to, co skutečně dostane stát. Porovnáme příjem státu podle obou systémů. Protože v daňové kalkulačce ODS se počítá i s odvodem DPH, zahrneme ji do výpočtu přesně tak jak je tomu na stránkách ODS. Částečně zohledníme i fakt, že v obou systémech jsou zvýhodněni zaměstnanci s dětmi. Budeme počítat, že 30% zaměstnanců v každé skupině má dítě do 15 let.

Hrubá mzda v ČR

HMZ
HMP
SHM
PPL
PPLD
PPLB
0-8 000
6 000
8 100
80 674
24 202
56 472
8 000-10 000
9 000
12 150
197 959
59 387
138 572
10 000-12 000
11 000
14 850
266 488
79 946
186 542
12 000-14 000
13 000
17 550
325 057
97 517
227 540
14 000-16 000
15 000
20 250
363 156
108 946
254 210
16 000-18 000
17 000
22 950
364 643
109 392
255 251
18 000-20 000
19 000
25 650
329 620
98 886
230 734
20 000-22 000
21 000
28 350
278 975
83 692
195 283
22 000-24 000
23 000
31 050
212 012
63 603
148 409
24 000-26 000
25 000
33 750
155 334
46 600
108 734
26 000-28 000
27 000
36 450
108 715
32 614
76 101
28 000-30 000
29 000
39 150
80 400
24 120
56 280
30 000-32 000
31 000
41 850
62 194
18 658
43 536
32 000-36 000
34 000
45 900
82 437
24 731
57 706
36 000-40 000
38 000
51 300
46 894
14 068
32 826
40 000-50 000
45 000
60 750
65 150
19 545
45 605
>=50 000
55 000
74 250
85 072
25 521
59 551

HMZ - hrubá mzda

HMP - průměrná hrubá mzda ve skupině
SHM - skutečná průměrná hrubá mzda včetně 35% odvodu zaměstnavatele
PPL - celkový počet poplatníků ve skupině = PPLD + PPLB
PPLD - počet poplatníků s dítětem
PPLB - počet bezdětných poplatníků

Stávající soustava

SHM
PPLD
PPLB
MZD
MZB
OPD
OPB
ODVOD
8 100
24 202
56 472
5 982
4 515
51 259 836
202 452 120
253 711 956
12 150
59 387
138 572
7 653
6 513
267 063 339
781 130 364
1 048 193 703
14 850
79 946
186 542
8 769
7 845
486 151 626
1 306 726 710
1 792 878 336
17 550
97 517
227 540
9 950
9 100
741 129 200
1 922 713 000
2 663 842 200
20 250
108 946
254 210
10 967
10 326
1 011 345 718
2 522 780 040
3 534 125 758
22 950
109 392
255 251
12 193
11 553
1 176 729 744
2 909 095 647
4 085 825 391
25 650
98 886
230 734
13 420
12 779
1 209 375 780
2 969 777 314
4 179 153 094
28 350
83 692
195 283
14 637
13 996
1 147 668 396
2 803 092 182
3 950 760 578
31 050
63 603
148 409
15 772
15 131
971 726 634
2 362 522 871
3 334 249 505
33 750
46 600
108 734
16 907
16 266
784 883 800
1 901 105 256
2 685 989 056
36 450
32 614
76 101
17 834
17 402
607 142 224
1 449 571 848
2 056 714 072
39 150
24 120
56 280
18 969
18 537
486 765 720
1 160 099 640
1 646 865 360
41 850
18 658
43 536
20 105
19 672
405 718 210
965 541 408
1 371 259 618
45 900
24 731
57 706
21 677
21 245
599 059 013
1 422 741 430
2 021 800 443
51 300
14 068
32 826
23 736
23 304
387 770 352
918 996 696
1 306 767 048
60 750
19 545
45 605
27 339
26 906
653 017 995
1 543 455 620
2 196 473 615
74 250
25 521
59 551
32 485
32 053
1 065 884 565
2 512 873 547
3 578 758 112
celkem
41 707 367 845
za rok
500 488 414 140

SHM - skutečná hrubá mzda včetně 35% odvodu zaměstnavatele

PPLD - počet poplatníků s dítětem
PPLB - počet bezdětných poplatníků
MZD - čistá mzda minus odvod DPH podle spotřebního koše poplatníka s dítětem
MZB - čistá mzda minus odvod DPH podle spotřebního koše bezdětného poplatníka
ODVOD -- skutečná hrubá mzda minus čistá mzda * počet poplatníků

Rovná daň

SHM
PPLD
PPLB
MZD
MZB
OPD
OPB
ODVOD
8 100
24 202
56 472
7 975
6 723
3 025 250
77 761 944
80 787 194
12 150
59 387
138 572
9 771
8 519
141 281 673
503 154 932
644 436 605
14 850
79 946
186 542
10 968
9 716
310 350 372
957 706 628
1 268 057 000
17 550
97 517
227 540
12 166
10 913
525 031 528
1 510 182 980
2 035 214 508
20 250
108 946
254 210
13 363
12 111
750 311 102
2 069 015 190
2 819 326 292
22 950
109 392
255 251
14 560
13 308
917 798 880
2 461 130 142
3 378 929 022
25 650
98 886
230 734
15 758
14 506
978 180 312
2 571 299 696
3 549 480 008
28 350
83 692
195 283
16 955
15 703
953 670 340
2 469 744 101
3 423 414 441
31 050
63 603
148 409
18 153
16 900
820 287 891
2 099 987 350
2 920 275 241
33 750
46 600
108 734
19 350
18 098
671 040 000
1 701 904 568
2 372 944 568
36 450
32 614
76 101
20 547
19 245
518 660 442
1 309 317 705
1 827 978 147
39 150
24 120
56 280
21 745
20 493
419 808 600
1 050 015 960
1 469 824 560
41 850
18 658
43 536
22 942
21 835
352 785 464
871 373 040
1 224 158 504
45 900
24 731
57 706
24 738
23 948
523 357 422
1 266 762 112
1 790 119 534
51 300
14 068
32 826
27 133
26 765
339 981 356
805 385 910
1 145 367 266
60 750
19 545
45 605
31 696
31 696
567 860 430
1 325 007 670
1 892 868 100
74 250
25 521
59 551
38 739
38 739
906 276 231
2 114 715 561
3 020 991 792
 
 
 
 
 
 
celkem
34 864 172 782
 
 
 
 
 
 
za rok
418 370 073 384

SHM - super hrubá mzda

PPLD - počet poplatníků s dítětem
PPLB - počet bezdětných poplatníků
MZD - čistá mzda minus odvod DPH podle spotřebního koše poplatníka s dítětem
MZB - čistá mzda minus odvod DPH podle spotřebního koše bezdětného poplatníka
ODVOD -- super hrubá mzda minus čistá mzda * počet poplatníků

Vidíme tedy, že zavedení rovné daně z příjmu fyzických osob způsobí deficit přibližně 500-418 = 82 miliardy korun. Část těchto peněz se vrátí do rozpočtu prostřednictvím daně z příjmu právnických osob, protože lidé s vyšší čistou mzdou budou zřejmě i více utrácet a zvyšovat tak výnosy právnických osob. Proti tomu bude působit plánované snížení sazby DPPO. Poddle odborníků z ODS přinese tato změna další deficit ve výši pouhých 4 mld Kč, hlavně díky pozitivnímu působení Lafferovy křivky viz zde . Jiní odborníci soudí, že je tento odhad příliš optimistický, ale buďme na chvíli také optimisty a upravme si vzoreček na

Deficit = 82 mld + 4mld =86 mld

K tomu přidejme sliby daňových prázdnin pro živnostníky. Předpokládaný deficit (dle ODS) 20 mld za 4 roky. Počítejme tedy 5 mld/rok.

Deficit = 86 mld + 5 mld =91 mld

Protože státem zaručený příjem nahrazuje některé dnešní sociální dávky u nižších příjmových skupin, sníží se dále deficit o příslušnou částku. Označme si ji jako TSDP ( transfer sociálních dávek do příjmů) . Celkem tedy

Deficit = 91 mld - TSDP

Odhadneme-li TSDP optimisticky na 15 mld ( lépe informovaný čtenář doplní vlastní odhad ), dostaname se na částku 76 miliard korun. Ani toto číslo není konečné. Je třeba započítat jaký vliv na deficit budou mít:

  • změna systému důchodového zabezpečení
  • změna systému sociálních dávek ( týká se dětí, nezaměstnaných a příjemců dalších dávek, nekrytých státem zaručeným příjmem )
  • růst ekonomiky a snížení nezaměstnanosti

V Nedělní partii na Primě 12.3. , slíbil pan Tlustý všem důchodcům 1000 Kč na kompenzaci zavedení 15%-ní sazby DPH na potraviny. K 30.9.2005 bylo v ČR evidováno 1 957 299 starobních důchodců což představuje 23,5 miliardy Kč za rok. Vzhledem k tomu, že pan Tlustý slibuje důchodcům přidat, tak jim zároveň asi nebude, alespoň v prvním roce reforem, z druhé kapsy nemravně tahat. Tedy důchody nám deficit ovlivní jen takto:

Deficit = 91+23 -- TSDP = 114 mld - TSDP

Až dosud jsme vycházeli z čísel, která nám dala ODS, nebo která jsme byli schopni vypočítat.

Protože detailní propočty týkající se sociálního systému (asi) nejsou k dispozici, pokusíme se obejít zatím bez nich. Odhadněme tedy ještě TSDP na 15 miliard ( přece jen všichni zaměstanci v ČR nejsou "socky") a dostáváme se k hodnotě

Deficit = 99 mld

Tato částka může být vylepšena změnou systému sociálních dávek ( předpokládáme, že pravicová ODS nebude příliš přidávat) a růstem ekonomiky.

Deficit = 99 mld - RE - ZSS

V. Tlustý tvrdí, že deficit bude 18 mld , ČSSD spočítala 120 mld.

ČSSD: 120 = 99 -- RE - ZSS

Jinými slovy, odhad ČSSD by mohl být blízko skutečnosti např. kdyby se objem vyplácených dávek výrazně nezměnil a žádný významný růst nenastal. Dá se ale předpokládat, že k určitému oživení ekonomiky by určitě došlo.

ODS: 18 = 99 -- RE - ZSS

0 = 81 -- RE - ZSS

ODS ještě zbývá pokrýt cca 81 miliard v jednom roce kombinací vyššího výkonu ekonomiky a/nebo snížením objemu vyplácených dávek. Zamíchat kartami by mohla ještě změna systému zdravotního pojištění, kterou se ani neodvažuji do této analýzy zahrnout a zefektivnění státní správy. Ušetříme na sociálních dávkách ? Stát vyplácí cca 90 miliard ročně na sociální příjmy ( bez důchodů ) viz např. zde Jistě by nebylo politicky únosné tento objem snížit o více než takových ZSS =10 mld. Tudíž ekonomický růst má za úkol vyprodukovat v prvním roce

RE = 71 mld

Je to reálné ? Umí to někdo doložit ? Skoro jistě by rovná daň nějaký růst nastartovala, případné snížení nezaměstnanosti by pak pomohlo snížením výdajů sociálních dávek a zvýšným odvodem od zaměstnanců i výběrem DPH. S  DPPO si už moc nepomůžeme, protože její efekt už je zahrnut Lafferovou křivkou výše.

Oproti tomu zde existují jistá rizika:

  • odhad Lafferovy křivky nemusí být realistický a dojde většímu výpadku financí
  • český poplatník je nevyzpytatelný, pokud např. utratí zvýšený příjem za nákup zahraničních aut a dražších dovolených, bude se ekonomický zázrak konat mimo naši kotlinu
  • zvýší-li se významně spoluúčast na zdravotním nebo sociálním pojištění, budou lidé část volných prostředků vázat a na tyto účely a nepřispějí tedy k "rozpumpování" ekonomiky

Tady předávám symbolický štafetový kolík dalšímu a chytřešímu čtenáři, který bude mít více štěstí při dolování dat z našich, na skutečné informace skoupých, politiků a odborníků.

                 
Obsah vydání       5. 4. 2006
5. 4. 2006 Hon na čarodějnice na amerických univerzitách
5. 4. 2006 Amerika ve válce Oskar  Krejčí
5. 4. 2006 Jak Aneta Langerová bojuje proti komunismu u Thermopyl Bohumil  Kartous
5. 4. 2006 Toulám se Josef  Krutil
5. 4. 2006 Michael  Marčák
5. 4. 2006 Zelený postmaterialismus jako hit sezóny Pavel  Pečínka
5. 4. 2006 Zelená neznalost nebo úmysl? Štěpán  Kotrba
5. 4. 2006 Oddělit mezi nevládkami "zrno od plev" Ivan  Brezina
5. 4. 2006 Michael  Marčák
5. 4. 2006 Blair bude v britské televizi zřejmě postaven před soud jako válečný zločinec
5. 4. 2006 Ruské dohody o potrubí u moučníku Egon T. Lánský
5. 4. 2006 Ryba, která vás vytáhne z letargie Jan  Klusáček
5. 4. 2006 Spočítejme si, jak nám to po volbách spočítají Pavel  Viktorin
5. 4. 2006 Bobošíková nebude mlčet
5. 4. 2006 Klienti hradní manipulace esemeskováním Oldřich  Průša
5. 4. 2006 Nový zákon o nemocenském pojištění je špatný Jan  Faltýsek
5. 4. 2006 Smrt čeká v pořadí Filip  Rožánek
5. 4. 2006 Poslanci superprivilegovanými zaměstnanci Stanislav A. Hošek
5. 4. 2006 Zpracovatelé odpadu v Česku Karel  Mašita
4. 4. 2006 Voda a vzduch, ale hlavně peníze ze zahraničí blízkého i vzdálenějšího Egon T. Lánský
4. 4. 2006 Mimoúrovňová křižovatka Malovanka v Praze 6 -- skandál v právním státě! Petr  Kužvart
4. 4. 2006 O zbloudilé velrybě a smrti médií Jan  Paul
4. 4. 2006 Britský ministr obrany: Změňte Ženevské konvence!
4. 4. 2006 Pravičáci, snobové a rozkejdaný Zeman Stanislav  Křeček
4. 4. 2006 Katolicismus a svoboda, dva neslučitelné pojmy Milan  Valach
12. 2. 2006 Hospodaření OSBL za leden 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce