30. 5. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 5. 2006

Školné a ekonomické bariéry v přístupu ke vzdělávání

Vysokoškolské vzdělání představuje v současném světě významnou hodnotu. S vyšším vzděláním rostou příjmy, zaměstnatelnost, zvyšují se možnosti na trhu práce. V místech, kde jsou soustředěni vzdělaní lidí, vysoké školy, výzkum je také nejvyšší životní úroveň, roste zde zájem investovat, podnikat, vytvářet pracovní příležitosti. Na to doplatila např. Vysočina.

Vzdělání je rozhodně investice, kterou potřebuje jak jedinec, tak i společnost.

V současném systému si každý své vzdělání platí prostřednictvím daní. Školy pak dostávají prostředky podle počtu studentů, výzkumných výsledků, počtu akademických hodností... Mezi školami existuje konkurenční prostředí, student si může rozhodnout pro studium jak na veřejné nebo státní vysoké škole či univerzitě, tak i na soukromých vysokých školách. Postupně se snižují bariéry přístupu k vysokoškolskému vzdělání. Každým rokem narůstá podle čsu počet studentů vysokých škol asi 20 000 ZDE

. Postupně roste kvalita služeb, je tlak na růst kvality vzdělávání, rostou reálné příjmy, zvyšuje se počet vyučujících (i docentů a profesorů). Podle plánu vlády ČSSD se množství finančních prostředků na vysoké školství zdvojnásobí. V současnosti představují náklady spojené se studiem (bydlení, cestování, strava, učebnice) na veřejné vysoké škole měsíční částku 3500-5000 Kč.

Kromě přímých nákladů platí student i nepřímé, tj. přichází o částku kdyby šel po střední škole do zaměstnání a místo pěti let vysokoškolského studia si spořil. ODS navrhuje zavedení školného a změnu financování vysokých škol s tím, že by do nich více zapojili bankovní sektor ve formě spoření a půjček na vzdělání ZDE. Existuje velké množství typů školného (australský či britský model aj.). U nás se diskutuje např. přímé školné, které se platí vždy na začátku roku. V současnosti kdy průměrný příjem nedosahuje ani 20000 Kč je pro většinu studentů nepřijatelné.

Při školném 24000 Kč by se rozhodlo ukončit studium 46% studentů, při 40000 Kč by podle Matějů (2005) ukončilo studium až 70% studentů. Znamenalo by to méně studentů, menší konkurence a nižší platy pedagogům. Tento trend by šel proti zájmu ČR zvyšovat počty studentů na vysokých školách na úroveň průměru EU. Tzv. odložené školné, které navrhuje ODS ve své reformě je odvod procentuálně stanovené částky z příjmů, přičemž přímé školné bude zvýhodněno.

To znamená, že studenti kteří si by splácení odložili, a bude jich většina, zaplatí 150% nominální hodnoty školného. Odstraňuje tím současné prvky solidarity protože studenti majetných rodičů, kteří mohou dovolit zaplatit přímé školné, by byly ve výhodě. Školné např. částka 10% z hrubé mzdy by se odvádělo přímo vysokým školám, až když roční příjem absolventa překročí průměrnou mzdu. Očekává se, že většina studentů překročí průměrnou mzdu.

Např. když přímé roční školné bude 24000 Kč, studium trvá 5 let a sankce za odložení je 50%, dostaneme částku 180000 Kč. Např. při stálém platu absolventa 20000 Kč by částku splácel 7,5 let. Uvažuji zde o neúročeném závazku, s úroky by tato doba splácení ještě narostla. Po dokončení studia se většina absolventů vysokých škol snaží zajistit si dobrou práci, slušné bydlení, chce cestovat, založit rodinu, a mnohaleté splácení školného by jim snížilo kvalitu života někam na úroveň středoškoláků. Školné z dílny ODS bude znamenat omezení přístupu ke studiu, komercionalizaci vzdělání a ztrátu akademické nezávislosti. Zároveň samo o sobě nebude znamenat vyšší příjmy pro VŠ. Lepší cesta je motivovat soukromý sektor k výrazně vyšším investicím do lidských zdrojů a také čerpání financí z fondů EU na vědu a školství. Nyní stojíme opravdu na křižovatce dvou konceptů, a je jen na nás, pro jaký se v letošních volbách rozhodneme.

V článku vycházím z publikace profesora Matějů (2005). "České vysoké školství na křižovatce".

                 
Obsah vydání       30. 5. 2006
30. 5. 2006 Staly se Britské listy cílem dezinformační hry, anebo předseda výboru pro obranu a bezpečnost Parlamentu Jan Vidím zatajil poslancům důležitá fakta? Štěpán  Kotrba
30. 5. 2006 Poslance Váňu z ČSSD zmlátili surově železnou tyčí
30. 5. 2006 Dopis televizních ředitelů Klausovi, který Martin Krafl odmítl zveřejnit
30. 5. 2006 KSČM filmaře ve Sněmovně podpořila a podpoří znovu Ivana  Levá
30. 5. 2006 Zelení vyhodí místopředsedkyni. Setkala se s Paroubkem.
30. 5. 2006 Kasl napadl objektivitu průzkumů STEM Štěpán  Kotrba
30. 5. 2006 Zakažte České televizi předvolební pořady :) Bohumil  Kartous
30. 5. 2006 DOKUMENT: "Braňme demokracii proti pučistickým praktikám ODS!" Jiří  Paroubek
30. 5. 2006 DOKUMENT: Výzva Mirka Topolánka
30. 5. 2006 S Paroubkem růst, s Topolánkem dluhy Jiří  Havel
30. 5. 2006 Nejasnosti v majetkových poměrech Martina Bursíka
30. 5. 2006 Nohavica se přiznal, že Hutka spolupracoval s StB :) Bohumil  Kartous
30. 5. 2006 Michael  Marčák
30. 5. 2006 ČTK: Ukázková manipulace mediální kočkou Filip  Rožánek
30. 5. 2006 Nekupujte vodu v lahvích
30. 5. 2006 Čelný liberálnědemokratický poslanec vyšetřuje smrt dr. Kellyho
30. 5. 2006 Havárie amerického vozidla vyvolala v Kábulu nepokoje
30. 5. 2006 Čtenáři nesou kus odpovědnosti za to, co čtou Bohumil  Kartous
30. 5. 2006 Napsali mi ze Slovenska přátelé Egon T. Lánský
30. 5. 2006 Poslanecká imunita Jaromír  Hájek
30. 5. 2006 Ve sbírce zítra vyjde novela vysílacího zákona Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Cesta do hlubin filmařovy duše Filip  Rožánek
29. 5. 2006 Malé upřesnění k rovné dani Jan  Hošek
30. 5. 2006 Školné a ekonomické bariéry v přístupu ke vzdělávání Petr  Staněk
30. 5. 2006 Keňa zavedla zákaz kouření ve veřejných místnostech a na veřejných prostranstvích
29. 5. 2006 Týdeník Euro: Čechům plány na americkou základnu v ČR nevadí
30. 5. 2006 Kdy jindy než teď Jiří  Pazdera
30. 5. 2006 Mají čeští náckové hudební sluch? Lubomír  Valenta
30. 5. 2006 Ředitelka Ligy lidských práv jmenována řádnou členkou Rady vlády ČR
29. 5. 2006 United they fall Irena  Ryšánková
30. 5. 2006 Asociace školských odborů hodnotí 8 let vlády ČSSD Radek  Sárközi
30. 5. 2006 Střet zájmů Vladimíra Justa Ivan  Brezina
30. 5. 2006 Členství v NATO je závazek
29. 5. 2006 Media Tenor: Mezi "negativním popisem" a "poškozováním" je zásadní rozdíl Marek  Síbrt
29. 5. 2006 Sovy nejsou tím, čím se zdají být Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Filmařská sprostota a 111 hlasů dobrých Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Princip veřejné mediální služby a meze Janečkova intelektu Štěpán  Kotrba
29. 5. 2006 Témata Britských listů - nejen pro předvolební poučení
29. 5. 2006 Volby dopadnou špatně Boris  Cvek
29. 5. 2006 Volební kampaň jako hledání nenulových součtů Michael  Kroh
29. 5. 2006 Zdravotnictví: výhodně nízké mzdy, králíci a zajaci Ivan  David
29. 5. 2006 Dzurinda pred volbami: Strach pred Ficom Lubomír  Sedláčik
28. 5. 2006 Koho volit? Jan  Čulík
6. 5. 2006 Hospodaření OSBL za duben 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
30. 5. 2006 Školné a ekonomické bariéry v přístupu ke vzdělávání Petr  Staněk
30. 5. 2006 Asociace školských odborů hodnotí 8 let vlády ČSSD Radek  Sárközi
17. 5. 2006 Vysokoškolská stávka: Je to jako sledování automobilové havárie ve zpomaleném filmu   
17. 5. 2006 Opravdu parodie   
16. 5. 2006 Maturity z logického a systémového myšlení Miroslav  Prokeš
16. 5. 2006 Domácí učitelé z třetího světa vyučují americké studenty na dálku   
15. 5. 2006 Kolektivní maturity -- danajský dar ČSSD na rozloučenou Radek  Sárközi
15. 5. 2006 Výzkumné záměry a rozvoj vědy v regionech Demeter  Krupka
14. 5. 2006 Stávka hrozí kompletním uzavřením britských univerzit   
13. 5. 2006 Při stávce univerzitních učitelů začíná jít do tuhého Jan  Čulík
9. 5. 2006 Otazníky kolem státních maturit a CERMATu Radek  Sárközi
2. 5. 2006 Parodie na maturitu III.   
28. 4. 2006 Školství, jeho reforma a volby František  Augusta
28. 4. 2006 Parodie na maturitu II. Bohumil  Kartous
27. 4. 2006 Parodie na maturitu Bohumil  Kartous