18. 4. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
ilustrační foto
18. 4. 2007

CESTOPIS

Pátek třináctého, aneb proč musí České dráhy zkrachovat

Jeden můj přítel říká, že při cestování s ČD se neplatí za dopravu, ale za zážitky. A má naprostou pravdu. Marné bylo naše volání a po odjezdu onoho vlaku i něco ostrých slov směřovaných vůči výpravčímu. Suše nám oznámil, že tento vlak podle jízdního řádu na nic nečeká a příští vlak nám jede za hodinu. „Výpravčí prostě jede podle grafikonu. Ani když jim voláme z vlastního mobilu, že je tu pár lidí, kteří to potřebují stihnout, nepočkají ani minutu. Dříve tady jezdilo 20 nákladů denně do západního Německa, to možná problém byl, ale teď, když tu jede jeden vlak, tak to nechápu...“

Již dlouho se mi to nestalo, ale co čert nechtěl, v pátek mi ujel před nosem autobus a stát ve frontě na možná jediné volné místo se mi opravdu nechtělo. Nezbývalo než vzít zavděk drahou. Jeden můj přítel říká, že při cestování s ČD se neplatí za dopravu, ale za zážitky. A má naprosto pravdu. První co mě omráčilo při nákupu jízdenky do jednoho malého západočeského městečka bylo to, že místenka z Prahy do Plzně stojí skoro stejně jako doprava autobusem. Ale vzal to čert, o 84 Kč nezchudnu a budu mít jistotu, že si ve vlaku sednu.

Na nástupiště dobíhám těsně před příjezdem vlaku, ale mám štěstí, že má rychlík zpoždění 10 min, tak si stačím ve stánku koupit ještě něco k pití, protože se připravuji na cestu přehřátým neklimatizovaným a podle počtu cestujících čekajících na nástupišti, též přeplněným vlakem. Nestačil jsem se ale připravovat dlouho, protože vlak opravdu přisupěl s jen šestiminutovým zpožděním. Alespoň budu mít v Plzni šest minut na přestup. Vlak se okolo mě přehnal a dav čekajících cestujících mě nahrnul do prvních otevřených dvířek. Řazení vlaku jsem nenašel a že bych si snad stihnul přečíst potrhané cedulky přilepené na oknech někdy i ve vícero provedeních, které vždy oznamovaly jiné číslo vagónu, o tom v té tlačenici a rychlosti brzdícího vlaku nemohla být ani řeč. Nedbal jsem tedy na místenku a usadil se na první, alespoň trochu volné, místo. Prodírat se zaplněnou uličkou někam dopředu nebo dozadu nemělo smysl.

Spolucestující v kupé byli všichni podobného věku a netrvalo to dlouho a začali jsme si povídat o všem možném, hlavně pak o negativních zkušenostech o cestování s ČD. Názor jsme měli všichni stejný, dokonce i ti dva, kteří u ČD pracovali. To se provalilo při příchodu průvodčího, protože se prokazovali režijní jízdenkou.

Tím by snad moje zamyšlení mohlo skončit, ale protože byl pátek a třináctého, rychlíku se na trati mezi Prahou a Plzní nepodařilo dohnat šestiminutové zpoždění. Naopak, navýšil jej na rovných, již na Smíchovském nádraží avizovaných, 10 minut. Z času na přestup mi z původních dvanácti zbyly jen dvě minuty. Ale co, při troše běhu se to dá zvládnout. Nelenil jsem, připravil jsem se co nejblíže ke dveřím vagónu a hned jak mě dveře vypustily ven, běžel jsem z prvního na třetí nástupiště.

A zase ten pátek. Třináctého. Lidí bylo všude jako máku a mnozí z nich se během snažili stihnout stejný spoj jako já. Ti cestující, kteří jeli jiným vlakem, se nám pletli pod nohy, protože většina spojů do ostatních směrů na rychlík z Trutnova čekala. V nastalém zmatku se skupina asi dvaceti mírně zadýchaných cestujících přiřítila na třetí nástupiště právě ve chvíli, kdy již výpravčí zvedal plácačku.

Marné bylo naše volání a po odjezdu onoho vlaku i něco ostrých slov směřovaných vůči výpravčímu. Suše nám oznámil, že tento vlak podle jízdního řádu na nic nečeká a příští vlak nám jede za hodinku.

A měl pravdu ten muž. Za necelou hodinu se na třetí nástupiště západní části přihrkalo dva a půl vagónu motorového vlaku. Do vlaku jsme se zmáčkli a při troše dobré vůle a pár pošlapaných nohách se mezi námi protáhla i malá štíhlá průvodčí.

Ta nám nakonec vysvětlila, že i ve věku moderních a mobilních komunikací to je složité: „Výpravčí prostě jede podle grafikonu. Ani když jim voláme z vlastního mobilu, že je tu pár lidí, kteří to potřebují stihnout, nepočkají ani minutu. Dříve tady jezdilo 20 nákladů denně do západního Německa, to možná problém byl, ale teď, když tu jede jeden vlak, tak to nechápu...“

Cestování drahou je asi již jen pro abonenty. Ti se vyznají v tajích železnice, nekupují si zbytečné místenky a jízdné mají za 60 %, když předtím zaplatili členství v klubu za 600. Náhodný cestující nemá šanci. Ostatně stejně jako na dráze, musí si i cestující cestu naplánovat, nejlépe při změně jízdního řádu. Jestli se České dráhy a jejich zaměstnanci budou podobným způsobem chovat k cestujícími nadále, nezbude brzy než jejich privatizace. Nikdo toho nebude litovat. A potom se asi celá modrá armáda bude divit. Cestující se diví již nyní.

                 
Obsah vydání       18. 4. 2007
18. 4. 2007 Čo Seung-hui měl psychické problémy
18. 4. 2007 BBC: Tento masakr nepovede v zákonu o vlastnictví střelných zbraní k žádným změnám
18. 4. 2007 Stávku ve Škodovce podporují četné další podniky
18. 4. 2007 Jak si obstarat střelnou zbraň ve Virginii Miloš  Kaláb
18. 4. 2007 Můj hlas Jan  Vnouček
18. 4. 2007 Americká základna v Brdech tématem francouzské prezidentské kampaně Karel  Košťál
18. 4. 2007 Tiskový mluvčí Bendla: "legitimní snaha zprostředkovat veřejnosti všechny dostupné informace"... Zdeněk  Štefek
18. 4. 2007 Je důvodné podezření se domnívat, že vyzařování radaru pod limitem české normy naprosto neznamená, že je radar bezpečný
18. 4. 2007 Pátek třináctého, aneb proč musí České dráhy zkrachovat Josef  Baxa
18. 4. 2007 České železnice fungují Lukáš  Zádrapa
18. 4. 2007 Totální zhovadilost
18. 4. 2007 14. 4. 2007   Canny
18. 4. 2007 300: Bitva u Thermopyl aneb White Power at work Vít  Zdrálek
18. 4. 2007 Je obtížné udělat referendum? Tomáš  Franke
18. 4. 2007 Co, když nikdo už nechce dělat určitou speciální práci? Aneb: Hrozba světu bez chřestu z Německa Uwe  Ladwig
18. 4. 2007 Spatřili jste v lese ježka s anténou? Štěpán  Kotrba
18. 4. 2007 Al Jazeera v angličtině bude vysílat prostřednictvím YouTube
18. 4. 2007 Československá hrubost?
18. 4. 2007 Minulost dožene každého, i badensko-württemberského premiéra Richard  Seemann
18. 4. 2007 Kdo je tady pako? Tomáš  Koloc
18. 4. 2007 Jsem pro politický postih vlivného rasismu Boris  Cvek
18. 4. 2007 Na Olymp Pavel  Kopecký
17. 4. 2007 Tradice Prvního máje a letošní akce ultrapravice Jindřich  Lacina
18. 4. 2007 Názor dne Oldřich  Průša
17. 4. 2007 Na reformě daní prodělá většina poplatníků Petr  Gočev
17. 4. 2007 Likvidují mobilní telefony včely?
17. 4. 2007 Jak se cítit šťastný
17. 4. 2007 Co se stane, když vám onemocní manželka
17. 4. 2007 Závazky elit a veřejné mínění Ivo  Šebestík
17. 4. 2007 Příčiny utrpení pacientů Jan  Mertl
17. 4. 2007 Až nebezpečí z Íránu pomine, Američané radarovou základnu v ČR zruší?
16. 4. 2007 Všední příběh z pozlátkového světa, aneb cosi je shnilého ve státě českém Jan  Paul
16. 4. 2007 Igor Josef  Škvorecký
17. 4. 2007 Spamy na podporu Yekty Uzunoglu z Mnichovic chodí dál
16. 4. 2007 Záznamy všedních dní Igor  Hájek
16. 3. 2007 Hospodaření OSBL za únor 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce