12. 11. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 11. 2007

Banka roku -- čím větší banka, tím lépe?

Největší banky patří k nejméně oblíbeným

Největší banky v ČR vyhrávají jednu soutěž za druhou. Tak aktuálně zvítězila Komerční banka v soutěži o "Banka roku". Kdo tušíte, že na druhém místě se musela umístit další velká banka Česká spořitelna, máte pravdu. Je zajímavé, že tisíce klientů mají poznatky zcela odlišné. V deseti kategoriích se o titul MasterCard Banka roku 2007 utkalo celkem 17 bank zaměřených na tzv. drobnou klientelu. O vítězích osmi kategorií rozhodla odborná porota, o deváté veřejnost.

Z rozhodnutí odborné poroty, se na prvních místech opět jako v minulých letech objevily největší banky. Jsou to právě ty banky u nichž mají klienti největší problémy s individuálním přístupem, s kvalitní komunikací jejich zaměstnanců. Navíc v těchto bankách často přežívají úřednické manýry a tedy i svázanost zaměstnanců banky a viditelná nepružnost.

Komunikace není jen reklama

Komunikace banky vůči klientům není pouze viditelná a bombastická reklamní kampaň (do které logicky nejvíce investují právě největší banky), ale především komunikace, která není navenek tolik vidět, nicméně jednotlivým klientům skutečně efektivně pomáhá. Není pak překvapením, že představitelé velkých bank pravidelně odmítají účast v pořadech, kde se hovoří například o bankovních poplatcích. Mají pocit, že jednosměrná reklamní komunikace je dostačující, jinde a jindy už není o čem mluvit.

Je neřestí právě velkých bank, že neoslovují jednotlivého klienta, ale masy, v reklamách, brožurkách a letácích slibují hypotéky pro každého, rychlé peníze a nejlepší služby. Cílem je nalákat masu a přimět ji nabízený produkt koupit. Banka si stanoví pravidla a klienta staví před nemilosrdné rozhodnutí - ber nebo neber, na tvém místě čekají další tisíce lidí na hypotéku či jiný produkt. Zase až takovou hodnotu pro nás nemáš... chtělo by se dodat. Na straně druhé je chybou, že klienti se často do role "hladových spotřebitelů" dostávají sami svou pasivitou, odevzdaností a nedůsledností.

I proto není až tak velkým překvapením, že zejména velké banky nemají zas až tak výraznou potřebu lidem nabízet pro ně vhodné služby, flexibilně a účelně je přizpůsobovat konkrétním jednotlivým klientům. Překvapivé ale je, že právě tyto banky pak vyhrávají v podobných anketách.

Z výsledků anket (kvalitativních, nikoliv kvantitativních, kde vítězí banky s největším počtem klientů), které neovlivňují žádní porotci, ale pouze samotní klienti bank, jasně vyplývá, že největší banky nepatří k těm nejoblíbenějším, spíše naopak. Lidé jim v průměru dávají horší známky, nejen za komunikaci, ale i za přístup ke klientovi či za jednotlivé služby. Naopak lépe hodnoceny jsou banky, které se alespoň snaží vyjít vstříc přáním a požadavkům svých klientů a přistupují k nim více individuálně. Jsou to právě "menší" banky, které v poslední době na trh přicházejí s novinkami (např. GE Money -- paušální konto Genius Aktive, UniCredit -- vklady přes bankomat či služba zvaná tankautomat /výdej paliva bez obsluhy po zaplacení kartou/ apod.). V anketách jako je Banka roku se to ale projeví jen velmi vlažně. Stále vítězí stejné banky, bez ohledu na to, co se v daném kalendářním roce událo. I kdyby se ostatní banky třeba postavily na hlavu, na prvních dvou místech hlavní kategorie této ankety budou Česká spořitelna a Komerční banka. Děje se tak od roku 2003 a vypadá to, že se tak bude dít i nadále.

                 
Obsah vydání       12. 11. 2007
12. 11. 2007 Princip nenávisti Milan  Valach
12. 11. 2007 Média a kastovní systém postmoderního věku Bohumil  Kartous
12. 11. 2007 "Neonacisté" a záchodový dědek Jan  Paul
11. 11. 2007 Všichni společně proti neonacismu Štěpán  Kotrba
10. 11. 2007 Neonazisme en République Tchèque Karel  Košťál
12. 11. 2007 Poděkování
12. 11. 2007 Poděkování a tak trochu chucpe Štěpán  Kotrba
12. 11. 2007 Policie opět nezklamala
12. 11. 2007 Pražské nepokoje
12. 11. 2007 Znepokojující rysy sobotní demonstrace Jan  Smolák
12. 11. 2007 Francouzští vysokoškoláci se připojují k protestům železničářů Karel  Košťál
12. 11. 2007 Vůně, květy, cesta, slunce Václav  Rozehnal
12. 11. 2007 Veršující učitel zpívajícímu právníkovi Patrick  Ungermann
12. 11. 2007 Problém Beštia Alex  Koenigsmark
12. 11. 2007 Šéfové zakazují zaměstnancům soukromě brouzdat v práci po internetu
12. 11. 2007 Největší banky patří k nejméně oblíbeným Patrik  Nacher
12. 11. 2007 Paneria (se zpožděním): Nařízení vyhazovat zákazníky s počítačem jsme nevydali
12. 11. 2007 Kanadští atomoví veteráni čekají na spravedlnost už půl století - zatím stále marně Miloš  Kaláb
10. 11. 2007 RADAR V BRDECH: Další vědci zpochybnili vládní studii o radaru jako povrchní
10. 11. 2007 Co je císařovo, dejte císaři , co je vaše, vám nikdo nesmí vzít ! Zdeněk  Bárta
9. 11. 2007 ČEZ: 6000 MW tepla vyletí komínem jen z jedné elektrárny! Petr  Petržílek
9. 11. 2007 Chaos na obraně: Parkanová odvolává ředitele sekce vyzbrojování Ministerstva obrany ČR Petr  Hulinský
9. 11. 2007 Musíme prekonať všetky ideológie
9. 11. 2007 Herec jako "mluvčí národa" Michal  Vimmer
9. 11. 2007 Může či chce Evropská unie hrát roli světové mocnosti? Ivo  Šebestík
9. 11. 2007 Šídla v pytli neutajíš Vladislav  Černík
20. 10. 2007 Hospodaření OSBL za září 2007