2. 5. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 5. 2008

Na betonový problém betonovou záplatu

Pražská magistrála má vskutku tuhý kořínek. Však její pevnost nad Nuselským údolím zkoušeli po dokončení komunisté řadami tanků i nastartovanými raketovými motory. Tato urbanistická zběsilost ve formě dálnice vedoucí středem města a popravující jeho hlavní náměstí přežila i dvacet let po pádu režimu, a jestli se naplní apokalyptické záměry pražských radních, zabetonuje se na další desetiletí do našeho městského života ještě daleko "hlouběji''.

Radní se totiž prý konečně dohodli na řešení: Magistrálu o něco zúží a její malou část kolem Národního muzea převedou pod zem. Při té příležitosti tam zřídí rozsáhlé podzemní garáže. Bude to stát asi tak deset miliard.

Proč se Pražané bojí říci, že dálnici středem města prostě nechceme? Nechceme jí ani nad zemí, ani pod zemí, ani v umyvadlech. Nechceme jí v našem krásném historickém městě slyšet, vidět a nechceme jí dýchat. Prostě říci, že to zkrátka není moc dobrý nápad.

Přitom místo, které nyní na magistrále zabírají nekonečné kolony aut by se dalo tak krásně využít! Jen si to představte. Obrovská Park Street procházející celým městem jako živý bulvár. Stromy, tráva, lavičky, kavárny. Odpočinková zóna, veřejné prostranství té nejvyšší kvality, kde se lidé setkávají, procházejí, kde se můžou přes den konat pouliční koncerty a lidé posedávají na trávě a dají si oběd venku na slunci. Celoměstská dopravní tepna pro pěší a cyklisty. Po celé trase by se dal rozmístit systém automatických půjčoven kol, jaké mají v Paříži a v Barceloně, takže byste mohli z Budějovické nebo z Pankráce kdykoliv dojet po rovině tím nejpříjemnějším prostředím až do Holešovic během deseti dvaceti minut! Mohly by tam jezdit tramvaje, které by ulevily kapacitně nedostačující trase metra C a nenutily lidi trávit život v podzemí.

Přitom magistrála s dokončením pražského okruhu ztratí svoje faktické opodstatnění -- svou omluvu. Od té chvíle, která se blíží, se z její existence stane již čistě politické rozhodnutí. Co vlastně ve městě chceme? Auta, nebo lidi?

A to všechno bychom mohli dostat za zlomek plánovaných nákladů, které sežrere zabetonování pár stovek metrů tohohle monstra pod zem, a které především nic nevyřeší. Dokud centrem města povede vysoce kapacitní silnice, budou po ní jezdit auta, to je přeci zřejmé. Když vybudujeme kapacitní podzemní parkoviště, budou na něj denně přijíždět další auta, jak by tomu mohlo být jinak. Jenže i kdyby celá magistrála vedla pod zemí, ne jenom její nicotný kousíček, pořád nám ta auta budou vybředávat na povrch. Ulice jako jsou Žitná a Ječná zůstanou navždy mrtvé a špinavé, mosty Nuselský a Hlávkův budou navždy hnusné. Zplodin, gumy a prachu nebude o nic méně, protože někudy se z těch podzemních nor samozřejmě odvětrávat musí. Žádný dopravní problém se nevyřeší, pořád tam budou zácpy, které budou dále indukovat zácpy na všech bočních ulicích -- jestli se magistrála zůží, budou zácpy horší.

Jenže celá magistrála nikdy pod zem převedena nebude, to je chorá fantazie. Většina lidí, kteří u magistrály žijí, kteří jí denně potkávají na svých cestách přes dálnicemi rozervané náměstí I.P. Pavlova a jiné, na všech přípojných ulicích jako Žitná a Ječná, na chodníku na Nuselském městě, pro ty se vůbe nic převedením kusu magistrály pod zem kdesi u Muzea nezmění.

Přitom je tak zřejmé, že pokud by dalo město přednost poněkud jinému řešení než onomu betonovému, pokud by se z magistrály stala Park Street, gigantická pěší zóna a bulvár a město by umělo tuhle myšlenku prodat, ty lidi tam natáhnout, ceny domů v okolí by vzrostly raketovým tempem. V domech, které jsou dnes obávaným špinavým ghettem, by najednou chtěl bydlet každý! Bezpečnost pražanů by na tolika místech vzrostla, podíl cyklistické dopravy by se skokově zvýšil, město by s takovým projektem získalo mezinárodní prestiž a pro tolik lidí by se obyčejná kvalita života ve městě výrazně zvýšila.

Současné řešení, ke kterému se pražští radní bez jakékoliv předchozí diskuze s obyvateli zavázali, může na první pohled působit jako krok správným směrem. Nyní vyřešíme problém u Muzea a později někde jinde. Ve skutečnosti je však fatální chybou, která jen zabetonovává současný stav. Kdo bude poté, co město investuje do magistrály 10 miliard, přemýšlet o jejím zrušení?

Na další desítky let -- nikdo. Zůstane jediná cesta, jak postupovat dál.

Ta betonová.

Autor je studentem Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a je aktivistou za prosazení cyklostezek a městské cyklistické dopravy

                 
Obsah vydání       2. 5. 2008
4. 5. 2008 První máj s neonacionalisty, neonacisty, provokatéry a opilci Štěpán  Kotrba
5. 5. 2008 ČT 24 o protiraketové obraně
4. 5. 2008 Čištění Ladislav  Žák
4. 5. 2008 Ten problém je i náš, vážení Hana  Mudrová
4. 5. 2008 Raytheon dostal za úkol řešit zahřívání polovodičů u vysoce výkonných radarů Štěpán  Kotrba
4. 5. 2008 Hledá se: Alois Brunner, klíčový spolupracovník Adolfa Eichmanna Richard  Seemann
2. 5. 2008 Pane Šticho, mluvčí České televize, odpovězte! Jakub  Rolčík
2. 5. 2008 Labouristická strana zaznamenala v komunálních volbách nejhorší porážku za 40 let Jan  Čulík
2. 5. 2008 Na betonový problém betonovou záplatu Hynek  Hanke
2. 5. 2008 Demonstrace: "Tuhle smlouvu neberem"
2. 5. 2008 Michael  Marčák
2. 5. 2008 Fukuyama: Mocná slabost Číny
2. 5. 2008 Tucet poslanců ČSSD v českém parlamentu hlasuje válečným obětem navzdory Vladislav  Černík
1. 5. 2008 ČSSD pomohla vládě vyslat vojáky do úderných akcí USA v Afghánistánu Andrea  Cerqueirová
2. 5. 2008 Čína si vybudovala tajnou základnu pro jaderné ponorky
2. 5. 2008 Přehled dosavadních slyšení o americké obraně proti balistickým raketám v Kongresu Pavel  Barák
2. 5. 2008 Globální hlad ve světě nadbytku Daniel  Veselý
2. 5. 2008 Ropná onanie -- proč?! Beno  Trávníček
2. 5. 2008 Věnec sonetů (II) Jaroslav  Seifert
2. 5. 2008 Michael  Marčák
30. 4. 2008 Věda je součástí národní kultury František  Řezáč
1. 5. 2008 Máj pro dělníky, sufražetky i katolíky Štěpán  Kotrba
30. 4. 2008 Miloš Pick: Zápas o pětidenní pracovní týden v éře reforem Miloš  Pick
30. 4. 2008 ODS na pražském magistrátu: Modleme se, aby šlo jen o tupost, či korupci Bohumil  Kartous
30. 4. 2008 Vyjádření Ivana Davida k odvolání z funkce ředitele PL Bohnice
30. 4. 2008 Protest v britském deníku The Times proti udělení Nobelovy ceny
30. 4. 2008 Čtrnáct bodů pro oficiální verzi o 11.září 2001
30. 4. 2008 Řízená péče ve zdravotnictví - proboha, ne z USA! Petr  Wagner
30. 4. 2008 Neoliberalismus, pojmy a česká translace Stanislav A. Hošek
30. 4. 2008 Bolívie: Santa Cruz rozhodne Simone  Radačičová
30. 4. 2008 Proč jsem si koupil nový deštník po návštěvě léčebny dlouhodobě nemocných Wenzel  Lischka
30. 4. 2008 Pane redaktore, proč ten výsměch? Jan  Neoral
30. 4. 2008 České klenoty, Česká koruna, Česká země, Česká televize... Michal  Rusek
29. 4. 2008 Brdské jaro 2008 Pavel  Čámský
29. 4. 2008 Válka velkých osmiček aneb Všichni ztratili paměť? Josef  Brož
30. 4. 2008 Válka velkých osmiček aneb Všichni ztratili paměť? část II. Josef  Brož
29. 4. 2008 Obrodný proces v Semilech
29. 4. 2008 Jak jsem sežral koně Milan  Daniel
29. 4. 2008 Energeticko-klimatický balíček EU: naše budoucnost, nebo zkáza? Petr  Petržílek
29. 4. 2008 Dva tisíce slov
29. 4. 2008 Vaše nynější krize Ivan  Sviták
30. 4. 2008 Hospodaření OSBL za březen 2008