25. 2. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
25. 2. 2002

Boj proti dopravním zácpám: Britská vláda plánuje zavést satelitní poplatky pro řidiče

Všechna vozidla v Británii mají být vybavena satelitním čidlem, jehož prostřednictvím se bude měřit, kolik vozidlo ujelo kilometrů a v které části země. Na základě měření budou automobilisté platit měsíční poplatky za užívání silnic. V oblastech, postižených dopravními zácpami, mají být poplatky za ujetý kilometr velmi vysoké. Novým opatřením, které tento týden britské vládě předloží poradní tým pro otázky dopravy, se britská vláda pokusí vyřešit vážné problémy s dopravními zácpami na britských silnicích, které postihují především jih země a oblast kolem Londýna. Pravidelné měsíční poplatky za ujeté kilometry mají nahradit dosavadní daň z motorových vozidel, která má být zrušena. (Podrobnosti v angličtině viz zde.) Není vyloučeno, že se tento systém po zavedení v Británii rozšíří i do dalších zemí. Otázka však je, zda by byly jiné země schopny zajistit, aby nedošlo ke zneužití informací o pohybu automobilů a k narušení práva občanů na soukromí. (Stejné zneužití informací ovšem hrozí i uživatelům mobilních telefonů, trasa jejichž pohybu je také zaznamenávána a ukládána.)

Komise pro integrovanou dopravu předloží v pondělí britské vládě návrh na využívání satelitů už existujícího globálního lokalizačního systému (Global Positioning System) ke sledování všech vozidel na britských silnicích. Všechna vozidla na silnicích v Británii budou vybavena elektronickou "černou skříňkou", která umožní satelitnímu systému přesně určit polohu vozidla na silnici. Informace o cestách motoristů se budou shromažďovat buď ve vládních úřadech, anebo v soukromém podniku, který bude pracovat pro vládu na smlouvu. Zároveň však mají být zavedena přísná opatření proti možnému zneužití shromážděných informací a porušení soukromí motoristů.

Poplatky za ujeté kilometry se budou lišit v různých oblastech podle míry dopravního provozu. V oblastech s dopravními zácpami budou tyto poplatky vysoké. Očekává se, že v centrálním Londýně se bude platit až 45 pencí (24 Kč) za jednu ujetou míli (1,6 km), zatímco na prázdných silnicích na venkově bude poplatek zřejmě ve výši 1 pence (55 haléřů) za ujetou míli. Na dálnicích bude zřejmě v pracovní dny poplatek ve výši 3,5 pence (1,90 Kč) za ujetou míli, na ostatních silnicích 4,3 pence za míli. Mimo dopravní špičku bude jízda po silnicích zadarmo.

Britská Komise pro integrovanou dopravu argumentuje, že realizace tohoto projektu povede k snížení automobilové dopravy o pět procent a do deseti let povede ke snížení dopravních zácp o padesát procent. Komise ve své zprávě varuje, že ani obrovské investice do veřejné dopravy či rozsáhlá výstavba nových silnic nepovedou k odstranění chronických zácp na britských silnicích.

Zpráva doporučuje, aby byla zrušena dosavadní daň z motorových vozidel a aby byla snížena daň z benzínu. Argumentuje, že zavedením plateb za ujeté kilometry bude vybírání daní za užívání silnic daleko spravedlivější než dosavadní plošné zdanění benzínu, které diskriminuje motoristy, žijící na venkově.

Řidiči či nákladní automobilová doprava, kteří by využívali silnic v době dopravních špiček, budou muset platit daně o stovky liber ročně víc než ostatní uživatelé silnic, kteří naopak ušetří.

Britská vláda chce také do dvou let zavést poplatky za užívání silnic pro všechny nákladní automobily, na základě počtu ujetých kilometrů, na základě váhy vozidla a jeho emisí. Čistší nákladní automobily budou platit méně.

Pozorovatelé konstatují, že plán je "trojským koněm", v jehož důsledku zřejmě budou zavedeny všeobecné poplatky za užívání silnic podle ujetých kilometrů. Pokud se prokáže, že bude projekt úspěšný u nákladních automobilů, má být rozšířen na všechna vozidla v Británii do roku 2010.

                 
Obsah vydání       25. 2. 2002
25. 2. 2002 Vyvlastnenie po kapitalisticky Daniel  Krajcer
25. 2. 2002 Irská spojka? Jan  Čulík
25. 2. 2002 Interpelace Pavlu Dostálovi: vyjádřete se k výrokům Milana Knížáka Vladimír  Mlynář, Michal  Lobkowicz
25. 2. 2002 Boj proti dopravním zácpám: Britská vláda plánuje zavést satelitní poplatky pro řidiče
25. 2. 2002 Občanské sdružení v Plzni: Připojuji se s uznáním, a závidím Ondřej  Hausenblas
25. 2. 2002 Šest britských manželských dvojic plánuje "etické" designer babies
25. 2. 2002 Batelka a Klaus - souboj "gigantů" Ondřej  Čapek
25. 2. 2002 Známý historik, kritizující Izrael, nyní ostře kritizuje Arafata
23. 2. 2002 Izraelci opustili Šarona
25. 2. 2002 Staneme se otrokem svých temných vášní - krutí dobyvatelé informačního prostoru? Štěpán  Kotrba
25. 2. 2002 Write for the BCSA prize
22. 2. 2002 Příklady táhnou: občanské sdružení dokáže efektivně vystupovat ve veřejném zájmu Helena  Svatošová
22. 2. 2002 Bůh má pořád indiánský rysy... Kultovní román? Martin  Pilař
22. 2. 2002 Spolana zamořuje ovzduší dioxiny
22. 2. 2002 Kyanidové loužení zlata je nebezpečné
9. 2. 2002 Podáváme žalobu na Úřad pro ochranu osobních údajů za nezákonné utajování informací Tomáš  Pecina
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
25. 2. 2002 Staneme se otrokem svých temných vášní - krutí dobyvatelé informačního prostoru? Štěpán  Kotrba
25. 2. 2002 Šest britských manželských dvojic plánuje "etické" designer babies   
25. 2. 2002 Batelka a Klaus - souboj "gigantů" Ondřej  Čapek
25. 2. 2002 Irská spojka? Jan  Čulík
25. 2. 2002 Vyvlastnenie po kapitalisticky Daniel  Krajcer
25. 2. 2002 Boj proti dopravním zácpám: Britská vláda plánuje zavést satelitní poplatky pro řidiče   
22. 2. 2002 Bůh má pořád indiánský rysy... Kultovní román? Martin  Pilař
22. 2. 2002 Totalita nehrozí z technologie - hrozí jen tehdy, selžeme-li duchovně Eugen  Haičman
22. 2. 2002 Kam se vydali čeští hokejisté? Jan  Paul
22. 2. 2002 Příklady táhnou: občanské sdružení dokáže efektivně vystupovat ve veřejném zájmu Helena  Svatošová
22. 2. 2002 Michaela Jílková jako Xena, válečnická princezna: srovnání pořadů "Kotel" a "Question Time" Nellie  Woods
21. 2. 2002 Robert Fisk: "Občas se vyskytne šílenec jako český premiér Zeman"   
21. 2. 2002 Proč pravice letos nevyhraje volby Radek  Mokrý
20. 2. 2002 Likvidace IPB jako mocenského centra ODS byla nejzávažnější událostí posledních čtyř let Václav  Žák
20. 2. 2002 Hájím svůj návrh správního řádu ČR Jiří  Kaucký

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
25. 2. 2002 Boj proti dopravním zácpám: Britská vláda plánuje zavést satelitní poplatky pro řidiče   

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
25. 2. 2002 Boj proti dopravním zácpám: Britská vláda plánuje zavést satelitní poplatky pro řidiče   
19. 10. 2001 Kontraprohlášení kolektivu Ulice patří lidem   
19. 10. 2001 Několik poznámek k policejnímu "článku" Helena  Svatošová
18. 10. 2001 Policisté nejsou povinni sdělit, proč zasahují proti demonstraci