Hreha zas a znovu
31.8.2009    Respekt    24    Politika - o kom se mluví
    Silvie Lauder
Manažer se špatnou pověstí opět míří nahoru, tentokrát do čela veřejnoprávní ČTK  

Kontrast je to do očí bijící. Na jedné straně úspěšný mediální manažer, na straně druhé muž, jehož angažmá skončilo ostudou jak v českých, tak slovenských veřejnoprávních médiích. Přesto do čela České tiskové kanceláře zvolili právě toho druhého. A hlavolam je na světě. Proč se to stalo? A proč by nás to mělo zajímat?  

Podivný šéf  

V případě veřejnoprávní firmy ČTK jde docela o hodně. Nejvýznamnější tuzemská tisková agentura se během let posunula od komunistického monopolu na produkci cenzurovaných zpráv v podnik, který má relativně slušné postavení i v mezinárodním srovnání. Zatímco většina agentur podobného typu ve střední a východní Evropě (a také některé v západní, jako třeba španělská EFE) je dotována státem, a to až z padesáti procent, ČTK nepotřebuje už dvanáct let žádnou podporu. Ke kvalitě či atraktivitě zpráv ČTK lze mít samozřejmě výhrady, ale uměřená agentura nemá na kontě žádná zásadní profesní pochybení a navíc dobře hospodaří (loňský obrat měla 360 milionů korun, z čehož 18 milionů představuje zisk). Byť jí v posledních letech vyrostla konkurence v podobě soukromé agentury Mediafax, „četka“ stále zůstává dominantním hráčem, který má vliv na podobu zpravodajské agendy v této zemi. Jejích služeb využívá drtivá většina českých a některá slovenská média (obsah části z nich na ČTK doslova stojí a krize tuto závislost jen prohlubuje), státní instituce, podniky či ambasády. 
      Tenhle úspěch stojí z velké části i na schopnosti bývalého socialistického podniku přizpůsobit se rychle se měnícím trendům produkce informací. A v této situaci najednou zaměstnanci i klienti zjišťují, že Rada ČTK, která nového ředitele agentury vybírá, zvolila do čela týmu muže, který má za sebou na rozdíl od svých konkurentů až podezřele mnoho neúspěchů. 
      Šestapadesátiletý absolvent košické techniky Radim Hreha se ve veřejném hledáčku poprvé výrazněji objevil před třemi lety, když speciálně pro něj ředitel České televize Jiří Janeček zřídil funkci ředitele svého sekretariátu. Zvláštní to bylo zejména proto, že Hreha do funkce nastupoval z pozice šéfredaktora serveru Česká média, který krátce předtím změnil svůj dosavadní kritický tón vůči Janečkovi. Česká média a další podniky (třeba televize RTA) patří českokrumlovskému podnikateli Jaroslavu Berkovi, který dlouhodobě lobbuje za tuzemské komerční televize. Hrehův nástup hned vyvolal rozruch. „Nebyl důvěryhodnou osobou, byl nevýrazný, neměl žádné profesionální renomé,“ říká tehdejší člen Rady ČT Jiří Voráč, který proti Hrehově anganžmá na radě vystoupil. „Působil dojmem vlezlého hochštaplera, oportunisty, který se vlichocuje všem, pokud mu to něco nese.“ 
      Voráč nebyl se svými tvrdými námitkami sám. Přidal se k němu třeba moderátor Jan Kraus, který hrozil, že pod Hrehou nebude pracovat. Hreha po pouhém měsíci funkci opustil. Záhy poté se neúspěšný tajemník vynořil na nejméně očekávaném místě: stal se rovnou šéfem slovenské veřejnoprávní televize. Jeho nástup od počátku provázely pochyby o jeho profesním vybavení (nikdy nepracoval v televizi a vůbec neznal slovenskou mediální scénu) i podezření z toho, že ho do funkce dosadila politická a ekonomická lobby. 
      Podpora z byznysu dávala logiku: Hrehu podle slovenských novinářů protlačovala třeba J&T vlastnící televizi JOJ, pro niž slabá a rozvrácená STV znamenala menší konkurenci. Hreha sám podezření přiživoval úzkými kontakty se svým starým známým, předsedou slovenského parlamentu a dvojkou strany Smer Pavolem Paškou. A byly tu i další potíže. Prosazoval zrušení reklamy v STV, čímž by se televize stala závislou na koncesionářských poplatcích – a tím závislejší na politicích. „Nechal si diktovat zvnějšku, jak má televizi řídit a koho má kam dosadit, a nebyli to právě schopní profesionálové,“ tvrdí tehdejší člen Rady STV Miroslav Kollár. „To vedlo k marasmu, z něhož se televize dodnes nevzpamatovala.“ 
      Spekulace o eliminaci konkurence pro soukromé televize se začala naplňovat. Televize pod Hrehovým vedením zažila personální zemětřesení (ze zpravodajství na protest proti politickým zásahům do zpráv odešla třetina zaměstnanců), kvalita zpravodajství i dalších programů a s nimi i sledovanost padaly a hned za nimi klesal objem reklamy. Co šlo naopak nahoru, byly výdaje – po dvou předchozích letech s vyrovnanými rozpočty za Hrehy ztráta nabobtnala na bezmála 300 milionů korun. To už bylo moc a rada STV Hrehu po pouhém roce odvolala.  

Nemám kontakty  

„Obraz slovenského působení Radima Hrehy je skutečně tristní – jeho příchod byl pro STV pohroma, jako šéf je neschopný,“ říká redaktorka slovenského deníku SME specializující se na média Mirka Kernová. 
      Je to důležité především proto, že příběh Hrehova hlavního konkurenta v zápasu o ředitelské křeslo „četky“, dvaapadesátiletého Jiřího Majstra, nabízí jiný obrázek. Dlouholetý zaměstnanec ČTK (nastoupil sem už v roce 1980) patří v generaci někdejších předlistopadových žurnalistů rozhodně k tomu lepšímu. Byl zpravodajem ve Spojených státech či Velké Británii, uplynulý rok v agentuře zastupoval ředitele a v posledních měsících to byl (třeba když kritizoval náhubkový zákon) právě on, kdo za ČTK mluvil na veřejnosti. 
      V postkomunistické zemi platí dvojnásob, že zkušenosti z doby nesvobody znamenají spíše nevýhodu. Majstr ale není jen zkušený praktik. Tento muž stál v minulých letech u většiny inovací, s nimiž „četka“ za poslední roky přišla – inspirován Spojenými státy rozjel v polovině 90. let jeden z prvních zpravodajských serverů v Česku, stál u rozjezdu mutlimediální podoby ČTK, která dodává audio a video, či u nejnovějších úprav vnitřního kodexu agentury, u čehož byl pro změnu inspirován pravidly britských médií. 
      Jako o svém „ideálním nástupci“o něm hovoří i dosavadní ředitel Milan Stibral, který odchází do důchodu. V Majstrův prospěch hovoří také třeba to, že dnes studuje mediální studia na jihoanglické univerzitě v Bournemouthu. 
      Přesto Rada ČTK protlačila nahoru Radima Hrehu. Uspěl sice jen o jediný hlas (v poměru čtyři ku třem), ale vítěz bere vše. Zaměstnanci ČTK jsou navenek korektní, ale v anonymních rozhovorech je jasné, že nadšením tady nikdo neskáče. Na Slovensku si mediální experti rovnou klepou na čelo. „Nechápu, jak ho mohli zvolit po tom, co tady předvedl,“ diví se Mirka Kernová ze SME. 
      Jak to tedy bylo? Nikdo z radních dnes neříká, jak v tajné volbě hlasoval, ale u stolu to nakonec vyplyne zcela jasně. 
      „Velmi mě překvapilo, že byl zvolen právě pan Hreha,“ říká radní navržený za ODS Ondřej Šefčík. Majstr prý byl svojí profesionální pověstí i erudicí jasnou volbou a Šefčík své kolegy upozorňoval na Hrehovy limity. „On je špica,“ přidává se místopředsedkyně rady Eleanore Rasmussenová (rovněž za ODS). „Zkušený novinář, technicky zdatný, ještě si zvyšuje vzdělání. Navíc známe jeho plány a vidíme jeho práci už dnes. Má pro tu práci všechny předpoklady,“ dodává detaily. „Pro mě bylo zásadní, že STV měla za působení pana Hrehy ztrátu neúměrnou k příjmům. Pokud se mu takové manko povedlo jednou, tak nemám záruku, že se mu nepovede znovu,“ říká Šefčík. „V době krize jsou finance zásadní. A navíc závislost na státních penězích snižuje nezávislost na politicích.“ 
      Čtyři členové rady – dva za ČSSD, po jednom za KSČM a KDU-ČSL – to viděli jinak. U Jana Bohdala (za ČSSD) to nebylo překvapivé jednoduše proto, že právě on převzal po Hrehově odchodu do ČT řízení serveru Česká média. A podle ostatních měl prý Hreha „kvalitní projekt“. Ten je ovšem tajný (a jeho autora se Respektu nepodařilo zastihnout). A navíc je to prý „člověk zvenku, který by mohl přinést změnu“. Radní nominované za KSČM Miroslavě Moučkové Hrehova slovenská anabáze „nepřišla podstatná“, jejímu kolegovi delegovanému ČSSD Vladimíru Cisárovi zase nafouknutá. „Je to jen kratší epizoda,“ říká Cisár o Hrehově schopnosti přivést televizi hospodařící s vyrovnaným rozpočtem za rok do třistamilionové ztráty. Zcela odzbrojující je potom odpověď Jiřího Borika, radního nominovaného lidovci, který s Hrehovým odvoláním z funkce ředitele STV neměl problém, protože o něm zkrátka nevěděl. „Netušil jsem to,“ přiznává Borik. „Ve svém životopise to určitě neuváděl.“ Copak si nezjistil o kandidátech další informace? „Díval jsem se na internet, ale tam to nebylo,“ říká Borik. Není snad povinností radního placeného z peněz daňových poplatníků, aby si informace nějak opatřil (zvlášť když není třeba detektivní práce, ale jednoduše se o tom psalo v novinách)? „Povinností to asi je, ale člověk nemá kontakty, aby zjistil, jestli je informace pravdivá. To, že je to v novinách, ještě neznamená, že to je pravda,“ namítá Borik.  

Budeme ho sledovat  

Právě nepochopitelnost a nečekanost výběru (a zmatená vysvětlení některých členů rady) roztáčejí stejné spekulace, které provázely Hrehův nástup do čela STV. Jak si můžeme být jistí, že jeho jmenování není výsledkem politického či obchodního nátlaku? Stejně jako na Slovensku měla upadající STV nahrát soukromým televizím, mohl by sešup „četky“ nahrát soukromým tiskovým agenturám, třeba nedávno vzniklému Mediafaxu, který je majetkově spřízněn s TV Nova. Na to ovšem nikdo nedokáže odpovědět. A indicií je málo. „Kdo to celé zorganizoval, protože to tak vypadá, že někdo na tom zájem měl, to bohužel nevím,“ říká člen rady Ondřej Šefčík. 
      Nicméně volba se líbí některým politikům, kteří mají k současné podobě ČTK výhrady, což je třeba předseda Stálé komise Senátu pro sdělovací prostředky Vítězslav Jandák (ČSSD). Ten nemůže „četce“ přijít na jméno kvůli „hospodaření v nepořádku“ i kvalitě zpravodajství. Jak špatně hospodaří ziskový podnik, který poslední dekádu nestál daňové poplatníky ani korunu, Jandák nevysvětluje. Stranou nechává i to, v čem přesně je „četka“ nekvalitní. „Pro mě je šokující, když ČTK převezme informaci z Blesku,“ rozčiluje se poslanec ČSSD. Kterou přesně? A proč by to bylo šokující, pokud by byla pravdivá a ověřená? „Už nevím, co to bylo,“ dodává Jandák. Právě kvůli těmto výhradám jej výsledky volby nijak nerozladily. „Zaplať pánbůh, že to nedostal ten zástupce ředitele, že to bude dělat někdo jiný,“ říká bývalý ministr kultury. 
      Stačí naznačená podezření navzdory své vágnosti k tomu, abychom v následujících měsících ČTK nepustili ze zřetele? Ano, minimálně proto, že odběratelé ČTK si dnes její informace obvykle už dál neověřují (podle klasických pravidel BBC, že zdroje se ověřují, ale informace od renomovaných agentur nikoli). Přehlasovaní radní, kteří nedokázali zabránit Hrehově úspěchu, slibují pro budoucnost svoji „maximální ostražitost“. Q  

Není jeho volba výsledkem politického či obchodního tlaku?  

