
 

Odvolání vůči rozhodnutí Rady ČT ve věci stížnosti na porušení 
Pravidel předvolebního vysílání, Kodexu České televize  

a zákona o České televizi Petrem Fischerem,  
Danielou Písařovicovou a Zdeňkem Šámalem,  

žádost o zpětvzetí usnesení Rady a nové projednání stížnosti 

4. 8. 2013  

Skutkový stav:  

26. 9.2012 jsem zaslal Radě ČT stížnost na porušení Pravidel předvolebního vysílání, 
Kodexu České televize a zákona o České televizi Petrem Fischerem, Danielou 
Písařovicovou a Zdeňkem Šámalem v pořadu Studio 6..  

8. 10. 2012 v 14:01 jsem obdržel elektronickou formou informaci o tom, že Rada mi v 
příloze emailu odesílá dopis.  

Příloha, doručená mi 8. 10. 2012, byla ovšem datována 10. 10. 2012… Neuvěřitelné… 
Předseda Rady PhDr. Milan Uhde v ní sděluje, že Rada určila stížnosti číslo e91/2012 a 
bude se touto stížností zabývat.  

10.10. 2012 postoupila stížnost k vyjádření generálnímu řediteli ČT Petru Dvořákovi.  

Petr Dvořák postoupil stížnost Etickému panelu – poradnímu orgánu České televize. Ten 
se stížností zabýval 10. 12. 2012 a vydal k žádosti generálního ředitele o posouzení 
stížnosti Usnesení č 8. V něm konstatuje, že Etický panel došel k závěru, že v daném 
pořadu Petr Fischer hrubým způsobem porušil obecná etická pravidla a Kodex ČT, když 
řekl „…všichni víme, jak to bylo po válce a kdo se stěhoval do Liberce a jací lidé tam 
postupně vyrůstali.“  

24.4. 2013 mi byla doručena vlastní odpověď Rady na stížnost. To znamená 6 měsíců po 
jejím odeslání Radě. Přesto, že Etický panel konstatoval hrubé porušení Kodexu ČT, cituje 
v odpovědi předseda Rady anonymní zdroj jako „závěr“ jakéhosi „šetření“, které nebylo 
resp. nemohlo být šetřením Rady, protože o žádném šetření Rada nejednala a nikoho 
tímto šetřením nepověřila. (viz. Zápisy z jednání RČT). Tento anonymní zdroj konstatuje, 
že nešlo o product placement ani o skrytou reklamu, neboť Česká televize nesleduje 
„podáváním informací z denního tisku“ reklamní cíl, úplatu či protihodnotu a „primárním 
cílem je informovat diváky České televize o tom, co přináší noviny v uvedený den“.  

Z  textu, citovaného předsedou Rady v odpovědi, vyplývá, že  primárním cílem ČT v 
tomto případě je INFORMOVAT – jde tedy o INFORMACI – zprávu, nikoliv o KOMENTÁŘ.  

Citace v odpovědi předsedy Rady přiznává, že „redaktoři v uvedeném pořadu částečně 
citují z denního tisku, ale také je glosují“. „Z obsahu předmětné části pořadu je zřejmé, 
kdy redaktor čte z deníku, kdy interpretuje text a kdy vyjadřuje na článek či téma 
názor“. Hned v další větě konstatuje, že: „Nelze v žádném případě zpochybnit, že na ČT 
se při jejím vysílání vztahuje zákon o České televizi, Kodex České televize.“ 

O několik vět dále pak Uhde v odpovědi tvrdí, že „lze však připustit, že v daném případě 
p. Fischer nezvolil vhodnou formu při glosování článku … a jeho „interpretace měla být 



umírněnější…“ Návazně Šéf Rady konstatuje, že se ale jednalo pouze o „individuální 
vybočení z pravidel“.  

Uhde sám v závěru dopisu konstatuje, že: „Rada České televize je přesvědčena, že tento 
závěr obsahuje pro vás zadostiučinění“. Vzápětí Uhde dodává, že: „Kromě toho vám dal 
za pravdu svým stanoviskem i Etický panel...“  

 

Analýza obsahu odpovědi Rady ČT:  

Jako stěžovatel jsem nežádal zadostiučinění, ale stěžoval jsem si na porušení zákona o 
ČT a Kodexu ČT. Výrokem, přijatým v usnesení Rady o této stížnosti mělo být 
jednoznačně řečeno, zda osoba, nazývaná v odpovědi Rady „redaktor“, stejně jako 
„moderátorka“ se dopustili porušení mnou zmíněných ustanovení Kodexu a zákona, či ne.  

Etický panel je poradním orgánem generálního ředitele, ne Rady. Rada je povinna se 
zabývat na svém veřejném zasedání (jiným způsobem není ze zákona oprávněna jednat) 
meritem stížnosti – vlastním pořadem. Může k rozhodnutím Etického panelu GŘ, stejně 
jako k stanovisku GŘ či managementu ČT přihlédnout, není ale jimi vázána a musí 
rozhodnout sama. Rada je dle § 4 orgánem veřejnosti na kontrolu činnosti České 
televize, je tudíž nadána samostatnou pravomocí a v § 8 zákona je jí určena v rámci její 
působnosti povinnost dbát na dodržování Kodexu ČT.  

Jelikož Kodex jako podzákonná norma a zákon o ČT sám odkazuje ve věci porušení 
Kodexu na porušení povinností dle zákoníku práce, je Rada povinna postupovat tak, aby 
její názor, přijatý v Usnesení, byl procesně odpovídající – dle usnesení NS musí být 
soudně přezkoumatelný, tudíž musí obsahovat přesné odůvodnění skutku, jeho právní 
kvalifikaci dle Příslušného ustanovení Kodexu s odkazem na zákon, neboť sankci (v tomto 
případě dle zákoníku práce) lze uložit pouze na základě příslušného § zákona, nikoliv na 
základě podzákonné normy). Postižený zaměstnanec se má právo v občanskoprávním 
řízení domáhat změny sankčního pracovněprávního rozhodnutí.  

Eufemistické konstatování o „individuálním „vybočení“ z pravidel“ nic nemění na tom, že 
Usnesení Etického panelu GŘ ČT, na něž se předseda Rady ve své odpovědi odvolává, 
konstatuje HRUBÉ porušení Kodexu. Nicméně Etický panel se nevyjádřil k meritu stížnosti 
v plném rozsahu, zkoumal pouze jednu jedinou větu komentátora.  

Z vyjádření předsedy Rady vyplynulo ovšem přiznání, že „glosování článku“ je „jeho 
interpretace“, odlišná od „vyjádření názoru“. Toto žonglování se slovíčky považuji za 
neodpovídající Kodexu ČT. Domnívám se v souladu s ustanovením Kodexu, že cokoliv, co 
není v pořadech zpravodajských a aktuálně publicistických zprávou, je komentář – tedy i 
vlastní interpretace textu zprávy, neboť dává redaktorovi možnost subjektivního 
posouzení relevance a významu jednotlivých slov a slovních spojení či vět a možnost 
použít jiná slova, která ve zprávě nejsou obsažena, a která mohou měnit význam zprávy. 
Základním atributem zprávy, odlišným od komentáře je, že ZPRÁVA NEOBSAHUJE 
NÁZOR. Nikoho, ani redaktora. A je podrobitelná důkazu pravdy (čl. 5.10 Kodexu).  

Ve zmíněné stížnosti jsem si nestěžoval pouze na nepřípustnost jedné jediné věty, ke 
které se vyjadřoval Etický panel („…všichni víme, jak to bylo po válce a kdo se stěhoval 
do Liberce a jací lidé tam postupně vyrůstali.“), ale i věty „“ jako zavdávající důvodné 
podezření z naplnění porušení Kodexu podněcováním k nenávisti vůči skupině občanů pro 



jejich politickou orientaci, když tato je legitimním vyjádřením plurality názorů, neboť její 
nositelem je politická strana, řádně registrovaná podle zákona o politických stranách 
ministerstvem vnitra. Stížnost cituje doslovně celý odstavec z přímé řeči „redaktora“ 
Fischera:  

„Což je pro mne obzvlášť bolestné, protože pocházím z Liberce a své spoluobčany 
opravdu za to nemám rád, že by volili tolik komunistů. A všichni víme, jak to bylo po 
válce a kdo se stěhoval do Liberce a jací lidé tam postupně vyrůstali. No každopádně 
komunisté by tam vedli o 19,2 % a mohli by vyhrát volby, ale jak je vidět z té struktury, 
tak by asi nesestavili koalici. Nicméně mapa nám postupně červená – jak naznačují 
Hospodářky a nevím, uvidíme v těch krajských volbách, jak to dopadne. Každopádně se 
zdá, že komunisté budou posilovat.“  

Záznam pořadu Studio 6 
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096902795-studio-6/video/  

Podstatné (mimo Etickým panelem zmíněné věty) je, že: 

1. „redaktor“ „své spoluobčany opravdu nemá rád za to, že by volili tolik komunistů“ 
a je to pro něj „obzvlášť bolestné“. Tím uráží skupinu občanů – voličů KSČM, 
nemalou část občanů Liberecka, což jsem jako stěžovatel v původním textu 
stížnosti uvedl.  

2. Petr Fischer nečte, ani neinterpretuje TEXT ZPRÁVY, ale KOMENTUJE – čili 
vyjadřuje svůj laický NÁZOR, a to v jedné větě spolu s citací údajů ze zprávy HN - 
ZPRÁVOU. („No každopádně komunisté by tam vedli o 19,2 % a mohli by vyhrát 
volby, ale jak je vidět z té struktury, tak by asi nesestavili koalici.“) Budoucí čas 
tvrzení „mohli by“ „by asi nesestavili“ není založen na realitě, ale na spekulaci z 
neznámého zdroje, respektive jako nijak neodůvodněné apriorní domněnky autora 
tvrzení. Průzkum citovaný v pořadu (19,2 %) ani konečné výsledky voleb KSČM v 
Libereckém kraji (17,89% / 11 zastupitelů) neumožňovaly v žádném případě před 
volbami předjímat výslednou koalici.  

http://liberecky-kraj.kraj-lbc.cz/seznam-zastupitelu 
http://www.volby.cz/pls/kz2012/kz21?xjazyk=CZ&xdatum=20121012&xkraj=6  

3. V odpovědi Rady uvedená věta „primárním cílem [tohoto pořadu] je informovat 
diváky České televize o tom, co přináší noviny“ znamená, že cílem NENÍ 
informovat o tom, co si o tom myslí „redaktor“. Pořad Studio 6 je deklarován 
Českou televizí jako pořad ZPRAVODAJSKÝ (šifra Zp).  

http://www.ceskatelevize.cz/porady/a-z/s/.  

Má tedy přinášet (objektivní) zprávy, ne (subjektivní) komentáře a ne 
(spekulativní) domněnky.  

4. Ve vyjádření Rady je p. Fischer nazván „redaktorem“, i když se de facto jednalo o 
roli „komentátora“. Kodex striktně tyto role pro vysílání zpravodajství a aktuální 
publicistiky rozlišuje. Roli aktuální publicistiky definuje Kodex v bodě 5.3 jako 
„kritickou reflexi reality, musí jít do hloubky věcí, zjišťovat pravé příčiny jevů a 
popsat rozsah následků.“ Zprávy definuje Kodex v ustanovení bodu 5.8 takto: 
„Zpráva musí být založena na zjištěných a ověřených údajích.“ Bod 5.9. pak 
imperativně nařizuje, že „Česká televize smí odvysílat zprávu ověřenou alespoň ze 



dvou důvěryhodných a na sobě vzájemně nezávislých zdrojů, pouze v případě 
informací, které oficiálně zpřístupnily veřejné úřady a instituce, postačí jeden 
oficiální zdroj, není-li z okolností zřejmé, že jde o nepravdivé nebo nepřesné 
údaje. Pokud je v naléhavých případech pro nemožnost ověřit informaci u druhého 
zdroje a s ohledem na váhu veřejného zájmu, k němuž se zpráva vztahuje, 
výjimečně nezbytné odvysílat informaci pocházející pouze z jednoho zdroje, musí 
na to být divák upozorněn.“.  

Rada ČT se ve své odpovědi nevyrovnala VLASTNÍM VÝROKEM s odkazem na příslušná 
ustanovení Kodexu a zákona o ČT s výroky poradního orgánu GŘ - Etického panelu. 
Výrok Etického panelu není rozhodnutím generálního ředitele s právní návazností na 
zákoník práce. Rada v tomto ohledu musí rozhodnout ve své výlučné působnosti dané 
ustanoveními § 8 a těmito ustanoveními musí také své rozhodnutí uvodit.  

a) Byl výrok Etického panelu GŘ ČT oprávněný a došlo jím citovanou větou k 
hrubému porušení Kodexu ČT? V jakém ustanovení? S jakým zdůvodněním? Došlo 
tímto porušením Kodexu i k porušení § 2 zákona o ČT? V kterém odstavci a 
písmenu příslušného paragrafu? Jak Rada zdůvodní, že k porušení Kodexu či 
zákona došlo, a nebo nedošlo?  

Rada se nevyrovnala VLASTNÍM VÝROKEM ani s těmito tvrzeními o porušení zákona o ČT, 
Kodexu ČT a Pravidel předvolebního vysílání:  

b) Vedoucí kulturní redakce ČT Petr Fischer plnil funkci komentátora, přinášející  
vlastní subjektivní názory a pocity, ke kterým je ovšem odborně nepříslušný, 
ačkoliv měl pouze plnit funkci redaktora, informujícího diváky České televize o 
tom, co přináší noviny. Tedy člověka, přinášejícího zprávy. Jako redaktor byl 
Fischer označen v odpovědi Rady…  

c) Porušil svým vystupováním před kamerou Petr Fischer jako redaktor ustanovení 5. 
14 Kodexu (Redaktoři České televize si musí při vystupování ve zpravodajských a 
aktuálně publicistických pořadech počínat tak, aby divák nemohl rozpoznat, jaký 
mají na věc, o níž informují, názor)? Petr Fischer směšoval zprávu (informaci) a 
komentář (názor) v jedné větě. Informace o výsledcích průzkumu byla zpráva 
(bez ohledu na pravdivost informace, kterou v té době nebylo možné ověřit). Vše 
ostatní byly dle stěžovatele Fischerovy domněnky, nezakládající se na faktech.  

d) Porušil tak Petr Fischer ustanovení článku 5. 7 Kodexu ČT (Zprávou se rozumí 
skutkové tvrzení informující o určitém ději nebo stavu. … Oproti zprávě vyjadřuje 
hodnotící soud názory, postoje nebo pocity. Česká televize musí dokázat pro 
diváky jednoznačnou formou oddělit zprávu od hodnotícího soudu, zvláště není 
přípustné směšovat zprávu a hodnotící soud v jedné větě redaktora. Rovněž není 
dovoleno vydávat pouhé domněnky za zprávy) ? Co z Fischerových výroků bylo 
zprávou, a co komentářem? Oddělila ČT pro diváky jednoznačnou formou zprávu 
od komentáře? Co z výroku Petra Fischera bylo „pouhou domněnkou“, 
nezakládající se na žádných faktech? Došlo nebo nedošlo ke klamavé manipulaci s 
fakty (dle bodu 5.10 Kodexu)?  

e) Petr Fischer svým výrokem „své spoluobčany opravdu nemá rád za to, že by volili 
tolik komunistů“ urazil skupinu občanů – voličů legitimní a legálně působící 
parlamentní strany KSČM, tvořící nemalou část občanů Liberecka (více než 17% 
voličů). Podporoval tím Fischer cíl vysílání České televize - napomáhat 



vzájemnému porozumění a toleranci a podporovat soudržnost společnosti 
(preambule Kodexu), jakož i § 2 odst. 2 písm. b) zákona (přispívání k právnímu 
vědomí obyvatel České republiky)? Splnilo vysílání tohoto pořadu požadavek § 2 
odst. 2 písm. a) zákona (poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku 
vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů)? Splnila 
Fischerovými výroky před kamerou Česká televize požadavek nestrannosti platnou 
i pro aktuálně publicistické pořady dle bodu 5.6 Kodexu?  

f) Moderátorka Daniela Písařovicová ani slůvkem nezdůraznila, že vedoucí kulturní 
redakce ČT nemá právo na názor (komentář), jestliže přináší ZPRÁVU (z tisku – 
tedy čte cizí informaci, i když jde o „informaci o informaci“). Je povinností 
moderátora oddělovat zprávu od komentáře ve vysílání, pokud to její host před 
kamerou neučiní či hosta „umravnit“ s odkazem na zákon či opravit jeho výroky 
bezprostředně po jejich řečení tak aby požadavkům zákona odpovídaly? Splnila si 
moderátorka tuto povinnost?  

g) Moderátorka Daniela Písařovicová se ve vysílání nedistancovala od Fischerova 
výroku, a to ani od té části, kterou Etický panel označil za hrubé porušení Kodexu 
ČT. Je povinností moderátora distancovat se od výroku ve vysílání, který porušuje 
Kodex či zákon? Splnila si moderátorka tuto povinnost, sehrála roli 
kvalifikovaného oponenta tak, jak jí nařizuje Kodex v ustanovení 6.1? Dbala na 
dodržování pravidel čestně vedené diskuse, jak jí nařizuje Kodex v ustanovení 
6.5?  

h) Zodpovědností vedení redakce je nepřipustit ve vysílání porušení Kodexu a 
Pravidel předvolebního vysílání. Učinil ředitel redakce zpravodajství a publicistiky 
veškerá opatření, aby zabránil publikování manipulativních výroků na obrazovce v 
inkriminovaném pořadu? Zkoumala Rada odpovědnost vedení redakce či pořadu? 
S jakým výsledkem? To vše je Rada povinna zjistit, diskutovat veřejně a s 
odkazem na příslušné ustanovení Pravidel, Kodexu či zákona vydat o tom detailní 
odůvodňující výroky, které by snesly požadavek soudní přezkoumatelnosti.  

Vzhledem k těmto námitkám vůči usnesení Rady a odpovědi na stížnost e91/2012, 
doručené mi dne 24.4. 2013 podávám  

odvolání vůči rozhodnutí Rady ČT ve věci stížnosti e91/2012 na porušení 
Pravidel předvolebního vysílání, Kodexu České televize a zákona o České televizi 
Petrem Fischerem, Danielou Písařovicovou a Zdeňkem Šámalem z důvodu 
nevypořádání se Rady s meritem stížnosti výrokem zda byl nebo nebyl jednou každou ze 
zmíněných osob porušen Kodex ČT či zákon o ČT spolu s detailním odůvodněním, jehož 
pisatelem by byla Rada a které by bylo prosto formálních i obsahových vad.  

Žádám, aby Usnesení Rady, kterým byla schválena odpověď na stížnost e91/2012, 
doručené mi dne 24.4. 2013, bylo vzato Radou zpět pro formální i obsahové vady 
odpovědi na stížnost, spočívající v nevyrovnání se s meritem stížnosti, 
neodůvodněnost a z toho vyplývající soudní nepřezkoumatelnost, na kterou mám já, jako 
stěžovatel, jakož i osoby dotčené rozhodnutím Rady, ústavní nárok.  

Žádám, aby se Rada znovu vrátila k původní stížnosti, jednala o její oprávněnosti na 
veřejném zasedání znovu, tentokrát kvalifikovaně na základě promítnutí předmětného 
pořadu, spolu s přepisem dialogů s ohledem na výše uvedená ustanovení Pravidel 
předvolebního vysílání, Kodexu ČT a § 2 zákona o ČT a návazně vydala VLASTNÍ 



kvalifikovaný a detailně odůvodněný výrok o každém ze všech bodů podání stěžovatele, 
jakož i o výsledku šetření Etického panelu ČT tak, aby její výroky splňovaly požadavek na 
odůvodněnost a přezkoumatelnost v souladu s ustanovením článku 36 odst. 1 Listiny 
základních práv a svobod (s odkazem na Rozsudek Nejvyššího soudu České republiky 
sp.zn. 29 Odo 394/2002, ze dne 29.7.2004). To je povinnost Rady, daná dle vymezení 
její existence v § 4 odst. 1 a její působností v § 8 odst. 1 písm i) zákona o ČT.  

Zákon o ČT 
http://img8.ceskatelevize.cz/boss/image/conte

nts/zakony/pdf/zakon-o-ceske-televizi.pdf  

Žádám zároveň Radu, aby na podnět stěžovatele provedla vlastní kvantitativní 
frekvenční analýzu zdrojů, ze kterých čerpá ČT (objektivní) informace o tom, 
„co píše denní tisk“ za situace, kdy se stěžovatel má právo domnívat, že některé 
deníky jsou dlouhodobě zcela ignorovány a jiné dlouhodobě marginalizovány. Žádám, 
aby tato analýza byla Radou zveřejněna.  

Jen takové rozhodnutí Rady přispěje k právnímu vědomí nás všech a dělá veřejné službě 
čest. Stěžovatel nestojí o satisfakci, ale o dodržování Kodexu a zákona zaměstnanci, ale i 
Radou ČT. Objektivita, pestrost a vyváženost zpravodajství a publicistiky jsou, respektive 
měly by být hlavními, ne-li jedinými ctnostmi média veřejné služby.  

 
 
 
Radim Hreha 
Řevnická 1280  
Mníšek pod Brdy  
252 10 

sony
Obdélník


