Je česká reklama T-mobilu jen nevinným vtípkem, anebo je součástí větší protipolské kampaně?

10. 12. 2014 / Tomasz Oryński

čas čtení 5 minut

Poláci si ze sebe neumějí dělat legraci, tak to pro ně musejí dělat jiní - praví se v populárním rčení. Avšak množství vtipů o Polácích může být iritující, zejména vzhledem k tomu, že většina z nich jen využívá nespravedlivých stereotypů. Možná proto se zdají být Poláci trochu přecitlivělí a reakce polského velvyslanectví na nedávnou reklamu firmy T-mobile byla příliš silná. Nebo ne?

Zdá se, že je to širší problém než jen jedna vtipná reklama, která si udělala legraci z Poláků. Polské firmy, které vyvážejí do České republiky, v poslední době musejí čelit různým problémům a malicherné zlé vůli. Například Gazeta wyborcza informuje, že česká hygienická služba nedávno vydala příkaz, že se bude speciálně zaměřovat na kontrolu dovážených polských potravin. Podle Polské federace potravinářských výrobců je to jen poslední zásah v dlouhé obchodní válce, kterou vede Česká republika proti Polsku. Její mluvčí argumentuje, že české úřady byly nuceny podniknout drastičtější kroky, protože pomlouvačná kampaň v českých médiích pošpiňující kvalitu polských potravin nevedla k znatelnému poklesu objemu dovozu polských potravin do ČR. Zjevně jsou čeští spotřebitelé schopni se o tom sami rozhodnout, a tak musejí dovozcům ze severu ztrpčovat život další kontroly v naději, že přestanou do ČR potraviny dovážet.

Trh s potravinami není jediným sektorem, kde polské firmy čelí neférové konkurenci na českém trhu. Výrobci polských oken a dveří se setkali s neférovou kampaní, která používala polská okna jako synonymum špatného výrobku. Tato kampaň byla úspěšná a export polských oken a dveří do ČR podstatně poklesl, i když polští výrobci uvádějí, že je to také důsledkem nové strategie, v jejímž rámci se nyní zaměřují na výdělečnější západní trhy. Polští výrobci jako Fakro nebo Drutex jsou na Západě velmi úspěšní (Firmě Fakro se například za dvacet let podařilo na Západě ovládnout 15 procent trhu), takže obviňování, že polské výrobky jsou špatné kvality, jsou zřejmě bezpodstatná.

Mezitím v Polsku jsou Češi, i když se na ně někteří lidé dívají spatra, všeobecně velmi populární. Ano, člověk se může setkat s názorem, že automobily Škoda jsou špatné kvality, ale z objemu jejich prodeje vyplývá, že to je jen projev závisti nad mezinárodním úspěchem škodovek, zatímco polské automobily jako FSO a FSM zmizely z trhu. Nicméně kampaň stylu Světa oken by byla v Polsku nepředstavitelná. I když pivo Tyskie mělo kampaň, v níž je polské pivo tak dobré, že je nerozlišitelné od slavných zahraničních značek - jedna ta reklama je ZDE. A Češi nebyli jejím jediným terčem. Analogické reklamy odkazovaly na slavné značky piva z Irska, ze Skotska, z Německa i z Austrálie.

Bylo by zajímavé zjistit, co je motivem pro protipolskou kampaň, která se právě, jak se zdá, odehrává v České republice. Kdyby to bylo motiváno ochranou českých výrobců před zahraničními dovozci, přirozeným prvním terčem by bylo Německo, protože většina potravin dovážených do ČR pochází z Německa. A kromě toho, Česká republika je relativně malá země, a tak není hlavním cílem polského vývozu, zatímco pro české výrobce je velký severní soused důležitým trhem. Zdá se, že zahájit obchodní válku, v níž by proti sobě válčili Češi a Poláci, poškodí českou ekonomiku více než polskou.

Takže co s tou kontroverzní reklamou? Česká pobočka T-mobile se nakonec rozhodla kontroverzní reklamu stáhnout, pravděpodobně nikoliv bez nátlaku svého vlastníka, Telekom Deutschland. Ta reklama byla v Polskou velkou zprávu a rozčílila hodně lidí. Ozvaly se hlasy požadující bojkot polské pobočky T-mobile a její německý majitel by důsledky takového bojkotu na větším polském trhu nemohl ignorovat, kdyby česká pobočka kontroverzní reklamu odmítla stáhnout. Reklamní agentura dál svůj produkt hájí, ale zase útokem na kvalitu polských výrobků: “A našim milým polským přátelům: všímejte si raději, jakou sůl sypete do potravin, které vyrábíte pro nás, než našich reklam, které nejsou určeny pro vás,” píší Tomáš Löbel a Ondřej Hübl z firmy Saatchi and Saatchi Praha.

Ano, bývala doba, kdy se do potravin v Polsku přidávala technická sůl. Avšak neohrozilo to nikoho na životě, což nebyl ten případ, když, bohužel, v roce 2012 vedl metanol v českých lihovinách k úmrtí několika osob. Takže možná je načase, aby namísto toho, aby se české podniky snažily vyvolávat konflikty mezi Čechy a Poláky a iritovaly Poláky stupidními reklamami, měly by se pokoušet rozšířit svůj vývoz do Polska a využívat toho, že Polákům jsou Češi sympatičtí a Poláci mají rádi české výrobky. Zatím...

PS. Chci k tomu dodat, že mně osobně se zdá ta reklama českého T-mobilu docela zábavná. A je možné ji interpretovat oběma způsoby, protože ten Čech musí být opravdu stupidní, že si kupuje mobil v tak pochybném podniku...

0
Vytisknout
14047

Diskuse

Obsah vydání | 15. 12. 2014