16. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Aermacchi  MB 339
16. 1. 2006

Český letecký průmysl - tradiční sebeklam od let třicátých

< Aermacchi MB 339

Aero Vodochody vyrábělo a prodávalo za doby Varšavské smlouvy (a mnohdy ještě i poté) na trhy , které Štěpán Kotrba vyjmenoval v článku "Aero Vodochody: iks pokusů o záchranu leteckého průmyslu". Bohužel, nikdo za celou dobu nebyl schopen zanalyzovat, jaká byla skutečná cena, za která lze letouny prodat. V období studené války prostě trh se zbraněnmi neexistoval, byly sféry vlivu, kam se dodávalo a vše financovala většinou banka RVHP. Prtoto skutečná konkurenceschopnost Aera (podstatné know-how a zkušenosti do Aera přešly z Kunovic a z Luftwafewerke) je prostě velká neznámá, píše čtenář, jehož totožnost je redakci známá.

Ani vteřinu nepochybuji o to, že Američani se v Aero chovali jako ........ (synonymický výraz pro "přinejmenším podivně" - pozn. red.), ale ten nejpodstatnější podíl na krachu L159 mají, bohužel, naši zelení idioti jeho chybnou specifikací. Když se podíváte na JAK-AEM 130, specifikovaný přibližně v téže době, pak - je mi líto - celý vývoj L 159 byla kolosální pitomost. Lépe bylo udělat to jako italská Aermacchi a nechat si letadlo vyvinout v Rusku. Letoun vznikl díky mezinárodní spolupráci firem Aermacchi S.p.A. (Itálie), Jakovlevova konstrukční kancelář (Rusko), SOKOL Novgorod (Rusko) a Považské strojírny (Slovensko). Dnes jim to lítá s dvouproudovými turbodmychadlovými motory DV-2S vyráběnými v Považských strojírnách nebo ve verzi M-346 s motory F124 od GE a lítá to moc pěkně.

Přiznejme si bez mučení - Aero na zbrusu novou konstrukci prostě nemělo, zejména konstrukční zkušenosti s kompozitovými materiály Kevlar a Nomex byly nulové. JAK-AEM 130 je éro o řád lepší (teď jim ho Čína kopíruje pod překvapivým názvem - L15 :-). Spolupráce s italským partnerem pomohla Jakovlevově konstrukční kanceláři specifikovat základní konfiguraci letounu, schopného provádět bojový výcvik až do roku 2040. JAK 130 je kombinací lehký bitevník/výukový, má démonicky mechanizované křídlo. Potenciální kupci pro lehký bitevník jsou navíc státy, které ho již mají v argentinské verzi pro velmi chudého muže (FMA IA 58A Pucara, FMA IA 63 Pampa) anebo mají tradiční vazby na Velkou Británii (kterej blbec z Aero všechny krmil tou Indií, kde bylo jasné, že z toho bude h....... - synonymum pro nic - pozn. red.). A nakonec i fakt, že eroplán L 159, který je tolik podobný starému L 39, je desetkrát dražší, hraje také svoji roli.

Stejně nebezpečný sebeklam jsme měli o našem leteckém průmyslu koncem třicátých let, a úplně stejnou vinou tehdejších zelených idiotů se konstrukce dolnoplošníků poslala na vedlejší kolej.

Resumé - kam český mírový voják stoupne, tam to po......., pak to zase zacharaňují dobrovolníci v legiích, Svobodově armádě nebo RAF. Po.......li Aero, po.......jí transportéry, o kterých psal nedávno pan Dolejší.

                 
Obsah vydání       16. 1. 2006
16. 1. 2006 Západním firmám vyhovuje čínský totalitní režim
16. 1. 2006 Penzionovat Bohumil  Kartous
16. 1. 2006 Rozvědka MI5 dostane pravomoci odposlouchávat britské poslance
16. 1. 2006 Ministerstvo školství nechrání žáky před pedofily
16. 1. 2006 "Pedofil" se oženil se školačkou, kterou předtím "sexuálně zneužil"
16. 1. 2006 Starala sa mati má
16. 1. 2006 Od zákeřných a všehoschopných lidí jsem se mohl dočkat i horších věcí Stanislav  Huml
16. 1. 2006 Když nás nikdo nepochválí, musíme se pochválit sami Josef  Vít
16. 1. 2006 Boj novodobých Jánošíků Luboš  Zálom
16. 1. 2006 Prezident všech občanů chce víc, než může Štěpán  Kotrba
15. 1. 2006 Lásky není nikdy dost Václav  Dušek
16. 1. 2006 KSČM: Praha už není Jurský park Štěpán  Kotrba, Irena  Ryšánková
16. 1. 2006 Jaderná energie, mediální přestřelky a analytikovo know-how Štěpán  Kotrba
16. 1. 2006 Čtvrtina německé elektřiny z OZE? Nestrašte! Vítězslav  Novák
16. 1. 2006 Trestního paragrafu za pomluvu zneužívají různé trucakce
16. 1. 2006 Reality show Odhalení: Melouny dostal Richard Štěpán  Kotrba
16. 1. 2006 Český letecký průmysl - tradiční sebeklam od let třicátých
16. 1. 2006 Jak je to s tou žízní, aneb "Drž se svého půllitru" Pavel  Mareš
16. 1. 2006 Plyn bez družby Miroslav  Polreich
14. 1. 2006 Ovečka: Nezabijete-li ho, můžete být zabiti Štěpán  Kotrba
14. 1. 2006 "Škrtnutím" Palase se ČSSD neprobudí do slunného dne Vladislav  Černík
14. 1. 2006 Dost pohodlí v moderním vlaku
13. 1. 2006 Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí -- úvaha nad banalitou jednoho filmu Bohuslav  Binka
14. 1. 2006 Být podvodníkem se vyplatí, zájem médií je zaručen Štěpán  Kotrba
13. 1. 2006 Snahy zavádět demokracii zvnějšku vyvolávají krveprolévání
13. 1. 2006 Pendolino Jakub  Žytek
13. 1. 2006 Britský důstojník: Americká armáda v Iráku je obětí institučního rasismu
13. 1. 2006 Mitterrand: levicový strejda, nebo monarchistický sedmilhář? Josef  Brož
13. 1. 2006 Psycholožka: Počet milostných vztahů v zaměstnání je obrovský
13. 1. 2006 Jak Komenský zabloudil v Amsterodamu Adam Samuel Hartmann
12. 1. 2006 Fenomén Kohout Josef  Provazník
12. 1. 2006 Tištěné noviny končí?
6. 1. 2006 Mlčení ministrů Jan  Čulík
11. 1. 2006 Diskuse s Janem Čulíkem v Českých Budějovicích
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce