Kauce padesáti milionů euro na natištění katalogu, neboli Naděje, že se zákazníci budou chovat iracionálně

22. 6. 2009 / Uwe Ladwig

Pracovníci firmy Quelle z města Fürth mohou doufat, že aspoň po určitou dobu ještě nepřijdou o zaměstnání. Státní kauce ve výši 50 milionů euro umožnila insolvenčnímu správci koncernu Arcandor Klausu Hubertu Görgovi a tím také firmě Quelle natisknout zimní katalog tohoto zásilkového obchodu. Že insolvence obchodních domů jako Karstadt a zásilkových obchodů jako Quelle znamená sázet na iracionalitu zákazníků, o tom něco v téhle poznámce...

Jako prý jeden z nejznámějších insolvenčních správců v Německu Görg samozřejmě ví, že insolvence není nejtragičtějším osudem firmy. Právě na to poukazovalo v těchto dnech hodně lidí, včetně jeho samotného, ještě před rozhodnutím politiků dát firmě Quelle státní finanční záruku ve výši těch 50 milionů euro. Někomu se to může zdát dost divné na někdejší bojovníky za "volný trh" a proti státním zásahům, ale časem mohou prý i politikové změnit názory. Zajímavé ale taky je pochopitelně přitom to, že nikdo zatím nepoukázal na zvláštní riziko, které je s insolvencí takových obchodních firem spojeno.

V případě insolvence výrobců jsou často jejich zákazníci závislí na dalších dodávkách od této značky, to ale neplatí pro zákazníky obchodních domů. Příkladem průmyslových výrobců může být firma Opel, v kterémžto případě by obchodníci prodávající její vozy chtěli zajímavým a dost drzým způsobem, aby i jí dal stát finanční dotaci. V případě koncernu Arcandor a jeho součástí, obchodních domů Karstadt a Quelle si však zákazníci mohou většinu prodávaného zboží beze všeho koupit v jiných obchodních domech, které z insolvence ani ze ztráty dodavatelů nemusejí mít strach. Görg ovšem o možné volbě jiných dodavatelů nemluví, zajímavé ale je, že například obchodní domy Karstadt už zahájily inzerci na slevy technických výrobků, které dnes prodávají, do výše až 66 procent.

Že však takové ceny zajistí výdělky a přežití firmy, tomu já nevěřím. A ani nevím, jestli si zákazníci uvědomí, že dál nakupovat v krachujících obchodních domech je riskantní a raději budou nakupovat u těch firem, které budou existovat ještě zítra. Co vy na to? Kam byste si vy šli koupit nový televizor?

Vytisknout

Obsah vydání | Pondělí 22.6. 2009