Proč havarovalo letadlo Air France z Ria do Paříže?

3. 3. 2010

Po dlouhých měsících vyšetřování nyní vyšlo najevo, proč havarovalo 31. května 2009 letadlo společnosti Air France při letu z Rio de Janeira do Paříže, píše Spiegel Online

Čidlo, zaznamenávající teplotu vně letadla najednou stouplo o několik stupňů, i když se teplota vně letadla nijak nezvýšila. Falešné údaje vznikly proto, že se na čidlu utvořila silná vrstva ledových krystalů, která čidlo izolovala. Přitom začala katastrofa

Letadlo letělo nad Atlantikem nad bouřkovými mraky a letadlo začalo být obaleno stále větším množstvím ledu. Tím byly vyřazeny z provozu důležitá čidla, měřící rychlost letadla: Pitotovy trubice. V důsledku toho se počítače letadla vypnuly. Čtyři minuty poté, co přestala fungovat čidla rychlosti, spadlo letadlo do Atlantického oceánu.

Od té doby většina zkušených cestujících léta z Ria do Paříže během denního světla, kdy piloti lehčeji vidí, jestli letí do bouřkových mraků, a mohou se jim vyhnout.

Vyšetřování katastrofy odhalilo bezpečnostní slabinu, kterou trpí v současnosti všechna letadla v provozu. "Takováto katastrofa se může odehrát kdykoliv znovu," konstatoval šéf leteckých odborů Arnoux.

Nad Atlantickým oceánem je nebezpečná zóna tropických bouří. Jí se letadla obloukem vyhýbají. Proč se jí nevyhnulo letadlo společnosti Air France? Nemělo dostatečné množství paliva: Maximální množství paliva, které letadlo mělo na palubě, stačilo jen tak tak na let do Paříže. Odbočka nebyla možná.

Potíž je, že Pitotovy trubice se podle zastaralých metod testují jen při teplotách do -40 stupňů Celsia. Tyto zastaralé předpisy pocházejí z roku 1947 - z doby před vznikem tryskových letadel.

Firma Airbus už několik let nabízí svým zákazníkům speciální bezpečnostní program jménem "Buss" - stojí 300 000 dolarů pro jedno letadlo. Pokud selže čidlo rychlosti, nový software ukazuje pilotům úhel, do jakého musejí dostat letadlo, nemá-li spadnout.

Firma Air France zatím toto zařízení pro svá letadla nekoupila.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 3.3. 2010