29. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 9. 2005

Minimální cena benzinu -- utopie, nebo schůdné řešení?

"Zaveďme rovnou, minimální cenu benzinu (a nafty). Tím se odstraní jediná nejistota jak pro výrobce automobilů, tak pro spotřebitele při jejich rozhodování a posuzování návratnosti budoucích investic do alternativních pohonů."

Hned na úvod bych chtěl ocenit článek Michala Brože "Automobilismus, ekologie a pokrok", kde autor rozebírá jak technickou, tak ekonomickou stránku věci. Nesouhlasím snad jen v jediné věci, a to že pokroku brání různé "fosilně orientované" lobby. Pokud ano, nechť mi někdo vysvětlí mechanismus, jakým to funguje.

V dnešním tržním prostředí si nedokážu představit, že by existoval výrobek, který je levnější než řada stávajících alternativ a přesto se neprosadil v širším měřítku. Těžko by někdo dokázal koncernu, jakým je např. VW, nařídit, že nesmí vyvíjet elektrický či hybridní pohon (mimochodem VW nevyšel v článku pana Brože příliš dobře, přesto, že vyrábí nejúspornější dieselový motor na světě a motory tohoto typu jsou jako jediné výrobcem schváleny pro provoz na bionaftu).

Podle mého názoru však problém tkví zejména v nejistotě. Výzkum alternativního pohonu je v podstatě sázkou do loterie. Stejně jako na burze je rizikem budoucí cena akcie a její kolísání, tak rizikem výzkumu motoru je cena pohonných hmot a její značné kolísání.

Investoři vědí, že je nesmysl kupovat dnes perspektivní akcii, která je evidentně podhodnocená, pokud to není názor většiny trhu. Tato akcie pak bude ještě dlouhý čas v portfoliu "viset" podhodnocená aniž by investorovi něco přinesla. A stejně by dopadl výrobce, který by měl vyvinutý elektrický pohon, který ale nikdo nekoupí kvůli vysokým nákladům na pořízení a provoz.

Dnes by se jim sice hodil, ale kdo mohl tušit, že ropa po období, kdy stála dokonce pod 10 USD/barel vystartuje během relativně krátkého období k 70 USD a více. A kdo si vsadí na další růst, když v minulosti jsme zaznamenali i výrazné poklesy? Možná je dnes situace trochu jiná, nejedná se o nabídkové šoky jako v minulosti, ale o poptávkové šoky, které asi neodezní ani ve střednědobém horizontu.

Přesto bylo až do současnosti riziko vývoje alternativního pohonu patrně pro většinu automobilek příliš vysoké. Ale co s tím? Měl bych jedno řešení, které není příliš lehké vyslovit. Vidím se už předem ukřižován zastánci co nejnižších a pokud možno rovných daní, i zastánci co nejnižších cen. Přesto tu kacířskou myšlenku vypustím, aniž bych ji měl promyšlenou do všech důsledků. Třeba jen k diskusi, aby ji někdo buď rozvinul, nebo ji případně zcela vyvrátil.

Nuže, zaveďme rovnou, minimální cenu benzinu (a nafty). Tím se odstraní jediná nejistota jak pro výrobce, tak pro spotřebitele při rozhodování o návratnosti budoucích investic.

A teď už jen pár argumentů, proč se mi tahle myšlenka nezdá ani v dnešním tržním prostředí jako naprostý úlet.

Cena by vycházela zhruba z dnešní ceny, rostla by, pokud by cena ropy převyšovala tu dnešní, ale neklesala by v případě poklesu cen ropy. Navíc by byla patrně indexovaná (rostla by s nějakým měřítkem inflace).

Benzin bude mít na všech čerpacích stanicích stejnou cenu. Když to jde u cigaret, neměl by to být zásadní problém ani u benzinu. Čerpací stanice si budou muset zákazníka přilákat jinými službami. Trochu větší problém mám s cenou z rafinerií. Ty by musely být regulovány (věcně usměrňovány) stejně jako dnes ceny monopolních prodejců energií (plynu, elektřiny) na základě cen vstupů a přiměřeného zisku. Případný rozdíl by samozřejmě ve formě pohyblivé daně připadl státu.

Opatření se nedá udělat na národní úrovni (tak jak si např. prof. Klaus představoval, že čeští zemědělci hrdinně bez dotací a na vlastní náklady převálcují dotovanou zahraniční konkurenci). Pokud by se však realizovalo na úrovni EU, nemělo by to nijak výrazně ovlivnit ani konkurenceschopnost Evropy vůči světu.

Zatím nemám představu, jaký dopad by opatření mělo na cenu ropy samotné. Na jedné straně by sice tento mechanismus nastartoval dlouhodobý a trvalý pokles poptávky po ropě v Evropě, ale pokud by se nepřidaly USA a Čína, není dopad na celkovou poptávku a cenovou tvorbu úplně jasný.

Souhlasné i nesouhlasné reakce vítány.

                 
Obsah vydání       29. 9. 2005
29. 9. 2005 Anděl, opilci a agresivní bezdomovci Fabiano  Golgo
29. 9. 2005 Právo na sebeobranu Štěpán  Kotrba
31. 10. 2005
29. 9. 2005 Proti šéfu republikánské většiny v americké Sněmovně reprezentantů bylo zahájeno trestní stíhání
29. 9. 2005 Labouristická strana se omluvila za to, že vyhodila dvaaosmdesátiletého "výtržníka"
29. 9. 2005 Bezdomovci - pohled z druhé strany
29. 9. 2005 Literárky pro starší a pokročilé masochisty Štěpán  Kotrba
29. 9. 2005 Zatvrdlé cíle žalují František  Schilla
29. 9. 2005 Boj proti terorismu a jeho vliv na situaci uprchlíků a přistěhovalců
29. 9. 2005 Jak kritici ublížují filmu Štěstí Ján  Simkanič
29. 9. 2005 Sin City: alibistická oslava zvrácenosti Ján  Simkanič
29. 9. 2005 Amerika by měla vrátit nakradené létající talíře Jiří  Míka
29. 9. 2005 Minimální cena benzinu -- utopie, nebo schůdné řešení? Jan  Hošek
29. 9. 2005 Současný stav nezměníme František  Hájek
28. 9. 2005 Paroubek dal sociálním demokratům jasně najevo, jak vypadá a jak jedná konzervativní levicový lídr Štěpán  Kotrba
29. 9. 2005 SPD čeká na Godota Richard  Seemann
29. 9. 2005 Kancléřem budu já Igor  Záruba
29. 9. 2005 Naši furianti Oskar  Krejčí
29. 9. 2005 Protestantismus nezpochybňuje hodnotu světského úspěchu Bohumil  Kartous
27. 9. 2005 Jürgen Habermas, náboženství a postsekulární společnost
29. 9. 2005 Hrozí Francii násilný útok? Simone  Radačičová
29. 9. 2005 O komunistech pravých a nepravých Michael  Hauser
29. 9. 2005 Problémy Turecka, na které Josef Brož zapomněl
29. 9. 2005 Zášť katolické církve vůči homosexuálům volá do nebe Romana  Radová
29. 9. 2005 Petr Zvěřina - beránek, který snímá hříchy světa? Vojtěch  Polák
29. 9. 2005 Brouček nebo člověk, pane Zemane? Josef  Vít
27. 9. 2005 Číselná osa a opovržení teoretiků Bohumír  Tichánek
29. 9. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 24. - 31 srpna 2005
29. 9. 2005 Je třeba vychovávat lékaře, kteří budou mít rádi venkov, vesnice, okrajové a chudé čtvrti měst třetího světa Fidel Castro Ruz
22. 11. 2003 Adresy redakce
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
29. 9. 2005 Současný stav nezměníme František  Hájek
29. 9. 2005 Minimální cena benzinu -- utopie, nebo schůdné řešení? Jan  Hošek
27. 9. 2005 Pokud hrozí rostlince či broučkovi zmizení z planety, má větší cenu, než každý z nás   
27. 9. 2005 Automobilismus, ekologie a pokrok Michal  Brož
26. 9. 2005 Ekologie, nebo pokrok? Josef  Vít
23. 9. 2005 Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy Michal  Brož
23. 9. 2005 Pojedeme automobilem i na onen svět?   
22. 9. 2005 Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce František  Schilla
22. 9. 2005 Budeme jezdit zadarmo Josef  Vít
30. 8. 2005 Úvaha o automobilovém světě Martin  Böhm
25. 8. 2005 Nejen piloti jsou pod tlakem Hynek  Hanke
22. 8. 2005 Silnice jsou rozbité, úřední šiml řehtá, ale my vám přejeme příjemný den   
24. 6. 2005 Bič na řidiče Tomáš  Vandas
15. 6. 2005 Máme právo na zdravé životní prostředí? Pavel  Juránek
15. 6. 2005 Čím ochočit kamiony Jiří  Kofránek

Ropa - Peak oil a energetická bezpečnost RSS 2.0      Historie >
29. 9. 2005 Minimální cena benzinu -- utopie, nebo schůdné řešení? Jan  Hošek
29. 9. 2005 Amerika by měla vrátit nakradené létající talíře Jiří  Míka
20. 9. 2005 Co nebylo řečeno o termojaderné fúzi Michal  Ruman
15. 9. 2005 Francie kompenzuje drahou ropu Simone  Radačičová
15. 9. 2005 Jak čelí chudý Jih růstu ceny ropy? Simone  Radačičová
13. 9. 2005 Skutečně už hrozí konec ropné éry?   
13. 9. 2005 Ještě jednou o termojaderné fúzi Michal  Mašín
12. 9. 2005 No justification for soaring oil prices Jan  Čulík
12. 9. 2005 Sluneční energie bez kompromisů Michal  Ruman
12. 9. 2005 Bude mít hurikán Katrina vážné hospodářské následky?   
12. 9. 2005 Bionafta - pouhá náhrada bez řešení problému?   
11. 9. 2005 Británie: Tajný plán omezit prodej benzínu   
9. 9. 2005 Bionafta - řešení? NE Petr  Dvořák
9. 9. 2005 Bionafta nemůže být pro ČR jediným řešením Michal  Mašín
8. 9. 2005 Bionafta je nejlepším řešením Jan  Hošek