6. 4. 2011
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
6. 4. 2011

Strasti kolem E 10 aneb jak se v Německu zavádí zelené palivo

Na německých čerpacích stanicích se od ledna tohoto roku nabízí nový druh paliva jménem E 10. Jedná se o klasický benzín s desetiprocentní příměsí ethanolu, který se v Německu získává převážně z cukrové řepy, obilí a zčásti i z dřevěných odpadků.

Ethanol se do benzínu přidával již dříve, ale pouze v pětiprocentním poměru (E 5), tak proč se o tom vůbec zmiňovat? Důvod je prostý: nynější desetiprocentní příměs není vhodná pro všechny typy benzínových motorů.

Hlavně u starších modelů může větší příměs alkoholu způsobit poškození umělohmotných těsnění, nátěrů a díky většímu obsahu vody i zrychlit korozi motoru.

Proto spolková vláda vydala nařízení, podle kterého musí provozovatelé čerpacích stanic zároveň nabízet i „starý“, 95 oktanový, benzín s označením „Super-Benzin“.

Německý automobilový klub ADAC ale v minlých dnech prováděl namátkové kontroly u čerpacích stanic v Mnichově a okolí a zjistil, že se na čerpacích stanicích prodává dražší 98 oktanový „SuperPlus“ pod označením konvenčního „Super“. Dle názoru klubu tímto čerpací stanice porušují nařízení vlády a včera podal na společnosti ARAL, Shell, BP Germany, OMV a Jet žalobu.

Ropné společnosti se brání tím, že vládní nařízení jim ukládá pouze povinnost „na stejné čerpací stanici nabízet i pohonné hmoty kvality „Super“ s obsahem ethanolu do 5%“.

Dalším a mnohem závažnějším problémem je fakt, že řidiči nové palivo neodebírají a radši čerpají dražší benzín E 5 pod označením „Super“. Tento odpor vůči novému palivu ztěžuje život i ministru životního prostředí a křesťanskému demokratu Norbertu Röttgenovi, který neúspěch paliva svádí na ropné společnosti. Tvrdí, že nevyužívají dostatečným způsobem informační materiály a plakáty, které ministerstvo společně se svazem německých výrobců automobilů pro zavedení nového paliva připravilo. Ropné společnosti prý měly dostatek času seznámit zákazníky s novým druhem paliva. Při pohledu na úmorné reklamní kampaně ropných společností, slibující pohádkový výkon závodních aut Formule 1 při použití zázračných lektvarů vlastní výroby, mi není jasné, proč by to takto nešlo i s E 10.

Naopak ropné společnosti z neúspěchu viní vládu. Ta jim pod hrozbou finančních sankcí uložila výrobní kvótu pro výrobek, který veřejnost již v minulosti odmítla a odmítá ho i dnes. Je logické, že případné sankce tyto společnosti v plné míře předají opět řidičům a vyženou tak ceny pohonných hmot dále do astronomických výšek.

Některé německé ropné společnosti se nechaly slyšet, že do značné míry omezily další výrobu paliva E 10 a opět rozjíždějí výrobu klasického „Super“ benzínu, aby tak pokryly jeho stále vysokou poptávku. Dodávají, že toto pokrytí neuspokojené poptávky ceny za normální benzín zase sníží. Minulých několik let se ale nedal pozorovat pokles cen pohonných hmot i přes výrazný pokles cen za surovou ropu a pochybuji i o tomto slibovaném zlevnění.

Letošní pokus spolkové vlády uvést palivo E 10 na německý trh ale zdaleka není prvním. Již v roce 2008 se tehdejší spolkový ministr životního prostředí Sigmar Gabriel (SPD – německá sociální demokracie) pokoušel o zavedení nového paliva. Když ale viděl, jak skepticky němečtí řidiči reagují na přírůstek na čerpacích stanicích, celý projekt odvolal.

O rok později se o to samé pokusil jeho nástupce za CDU (křesťanští demokraté) Norbert Röttgen a také neuspěl. Tento rok již o odkladu nechce ani slyšet. Spolková vláda se rozhodla, že projekt dotáhne do zdárného konce a udělá tím krok ke splnění nařízení Evropské unie, že do roku 2020 musí být doprava v členských zemích minimálně z 20% pokryta palivy z obnovitelných zdrojů.

Zádrhel minulých pokusů, stejně jako i toho současného, je v první řadě skepticismus a strach řidičů. Spolková vláda tvrdí, že ethanol je „bio“ právě díky faktu, že při jeho výrobě, tedy od vysázení rostlin až po spálení paliva v motoru, vzniká právě tolik CO2, kolik rostliny vážou při svém růstu.

Tato tvrzení jsou vyvracena jedněmiu experty a potvrzována jinými „experty“. Vědci tak u obyčejného občana již dávno ztratili svou důvěryhodnost.

Dalším problémem je, že nikdo řidičům nedal jistotu, že „ta nová šťáva“ nepoškodí motor jejich plechového miláčka. ADAC a další organizace společně s vládou sice prohlašují, že informace jsou dostupné na mnoha místech a mnoha způsoby, ale přesto nedokázali přesvědčit veřejnost o bezpečnosti paliva E 10.

Proto nedávno společnost Shell přišla s nabídkou, že zdarma pojistí každého řidiče proti škodám na jeho vozidle, způsobeným palivem E 10. Háček je v tom, že nutí řidiče skoro výhradně tankovat u svých stanic, takže jde opět jen o získávání a upoutání klientů.

Autor je studentem 2.ročníku VOŠ CR. Článek je psán v rámci odborné praxe z mediální komunikace, kterou autor provádí v Britských listech.

                 
Obsah vydání       6. 4. 2011
6. 4. 2011 Drábek, Heger a vláda heparinových vrahů Petr  "Vlk"
6. 4. 2011 V moři nedaleko italského pobřeží se převrátila loď s uprchlíky
6. 4. 2011 Příspěvek na péči v sociální reformě způsobí chaos a komercionalizaci sociálních služeb Jiří  Hrebenar
6. 4. 2011 Pocta pro českého spisovatele. Ovšem, pokud je Milan Kundera ještě českým spisovatelem? Ivo  Šebestík
6. 4. 2011 Škárka, loajalita za peníze a novinářská etika
6. 4. 2011 Videozáznam z demonstrace, kterou média nechtěla ukázat! Martin  Dukát
1. 4. 2011 Michael  Marčák
6. 4. 2011 Jak EU a Česká republika "podporují" demokracii a lidská práva na Blízkém Východě Karel  Dolejší
6. 4. 2011 K diskusi o změně kapitalismu, neboli O darwinistickém marasmu Uwe  Ladwig
6. 4. 2011 Normalizovaný Monbiot aneb Náruč establishmentu otevřená Karel  Dolejší
6. 4. 2011 Strasti kolem E 10 aneb jak se v Německu zavádí zelené palivo Kay  Čejka
6. 4. 2011 Psaní pro pana ministra dopravy a rozumné lidi Jan  Sláma
6. 4. 2011 A je to tady. Eventuální vlastníci soukromých penzijních fondů si už brousí zuby. Jiří  Baťa
4. 4. 2011 Michael  Marčák
5. 4. 2011 Neomalený útok na Václava Moravce Jiří  Jírovec
5. 4. 2011 Pane ministře Drábku, nejsme lovnou zvěří a nenecháme se zahnat do rohu Jiří  Hrebenar
5. 4. 2011 Zuřivé reakce na film Václava Havla Odcházení, které vůbec nejsou o tom filmu Jan  Čulík
5. 4. 2011 Jsou vlády České republiky odborně na výši? Boris  Valníček
5. 4. 2011 Kolaps globalizace Chris  Hedges
5. 4. 2011 Člověk v tísni otevřeně přiznává dvojí metr ohledně přístupu k lidským právům Daniel  Veselý
5. 4. 2011 K Heydrichovu synovi: Žákovo prase a Čulíkova omluva Oldřich  Průša
5. 4. 2011 Duben 2011: Rozklad vlády Václava Klause Boris  Cvek
5. 4. 2011 7 x Japonsko: něco od roku 1995 tutlalo u svých atomových elektráren? Miloš  Dokulil
5. 4. 2011 Společnost, ať socialistická či kapitalistická, nesmí být založena na vládním vydírání Vladimír  Hejnic
4. 4. 2011 Prezident není váš kamarád Michal  Rubáš
4. 4. 2011 Pravdu nelze umlčet! Ať je jakákoliv! Jiří  Baťa
4. 4. 2011 Drábkova sociální reforma je protiústavní a odporuje mezinárodním normám Jiří  Hrebenar
4. 4. 2011 Místo jednoho štvavého článku denně by bylo záhodno hledat konstruktivní řešení Jaromír  Drábek
4. 4. 2011 Hra jako zrcadlo světa aneb o Havlovi a jeho odchodu (pardon, odcházení) Štěpán  Kotrba
4. 4. 2011 O státě, ve kterém bych nechtěl žít, neboli O chvále hnědých a rudých fašistů Uwe  Ladwig
4. 4. 2011 Oni, my a zánik Západu ve dvanácti obrazech
4. 4. 2011 Ve Finsku poklesla od 70. let úmrtnost na silnicích trojnásobně! Bohumil  Kartous
4. 4. 2011 Kaddáfí zahajuje diplomatickou ofenzívu
4. 4. 2011 Kritik izraelské ofenzívy v Gaze soudce Goldstone čelí židovskému hněvu a zpytuje svědomí Daniel  Veselý
8. 3. 2011 Hospodaření OSBL za únor 2011

Německo dnes RSS 2.0      Historie >
6. 4. 2011 Strasti kolem E 10 aneb jak se v Německu zavádí zelené palivo Kay  Čejka
5. 4. 2011 Odcházení á la Westerwelle aneb „restrukturalizace“ německých liberálů Kay  Čejka
1. 4. 2011 Islám, integrace a bezzubí tygři z Německa Kay  Čejka
30. 3. 2011 O vítězích a poražených, snech a realitě Kay  Čejka
30. 3. 2011 Pomáhal Vatikán německým válečným zločincům k útěku před spravedlností? Jan  Kolařík
27. 3. 2011 Německo bez jádra – dějství II. Kay  Čejka
25. 3. 2011 Německá (ne)účast na libyjské bezletové zóně Kay  Čejka
23. 3. 2011 Německo bez jádra? – aneb jak zemětřesení v Japonsku dochvívá v Evropě Kay  Čejka
15. 3. 2011 Německo pozastavilo plány na rozvoj jaderné energetiky   
4. 2. 2011 Španělsko po boku Francie a Německa Lubomír  Molnár
17. 1. 2011 Bez Habermase polemika nebylo by Habermase teoretika?   
29. 12. 2010 Německý spolkový stát je finančně zdráv, avšak na komunální úrovni hrozí kolaps   
27. 12. 2010 Hlavní ekonom Deutsche Bank: Krize v eurozóně bude napřesrok pokračovat   
21. 12. 2010 Nečas oficiálně přijal i zástupce sudetoněmeckého landsmandšaftu Štěpán  Kotrba
14. 12. 2010 Wikileaks: Spojené státy záměrně vyvolávají rivalitu mezi západoevropskými politiky