Kde je v evropském srovnání cyklistické dopravy Česká republika?

5. 7. 2017 / František Řezáč

čas čtení 4 minuty

 

200 let jízdního kola – jak vypadá budoucnost? V Česku bledě...

Bavorská veřejnoprávní televize BR – Bayerischer Rundfunk vysílala v úterý 4. července půlhodinový seriálový pořad Fascinace věděním, který se kriticky zabýval možnostmi cyklistické dopravy (dále CD) v hlavním městě Bavorska Mnichově a hlavním městě Dánska Kodani. Pro Mnichov toto objektivní srovnání nedopadlo dobře.doprava

Na příkladu jedné obyvatelky okrajové čtvrti se ukazuje, jaké jsou překážky CD pro běžnou každodenní dopravu na kole. Vedle různých přerušení cyklopruhů, kde se musí cyklista chtě nechtě vnořit do proudu automobilů, je to nenávaznost veřejné městské dopravy, tedy vlaků, tramvají a autobusů (dále MHD) na cyklistické trasy. Především nutnost projíždět část trasy na cestě do práce v hlavním dopravním provozu s auty odrazuje většinu od většího využití kola. V Německu zahynulo na silnicích v roce 2016 350 cyklistů...

Jak je to v Kodani, která je stejně rovinatá jako Mnichov? Tam přepraví prostředky MHD devět milionů cyklistů za rok. Předpokládá to konstrukční úpravy vozidel, které umožňují přepravu kol bez omezení pěších cestujících. V Kodani to zřejmě jde.

Nyní se přeneseme do nových spolkových zemí, do Saska a jeho metropole Drážďan. Když jsme tam byli v rámci projektu Central Meet Bike http://www.cyklodoprava.cz/central-meetbike/projekt

v roce 2012, žasli jsme nad tím, jak radnice CD podporuje a projeli jsme město na kolech. Jenže ono je něco jiného předvádění úspěchů hostům a něco jiného každodenní praxe. V tom jsou zřejmě bývalí endéeráci a Češi mistři.

Nový silniční most přes labské údolí, který mimochodem stál Drážďany statut UNESCO, vůbec nepočítal s cyklisty, ačkoli každý, kdo toto Drážďany zná, ví, že most propojuje dvě poloviny města, asi jako Libeňský most Holešovice s pravým břehem Vltavy. Cyklisté, ať turisté či dopravní, musí od cyklostezky podél Labe vynášet kola pod dlouhém schodišti na most, kde se rázem ocitají na vozovce mezi auty. Jak podobné Praze!

V Praze nyní bojuje iniciativa Auto-Mat http://www.auto-mat.cz/2017/06/automat-zaluje-prahu-8-urad-obesel-sve-obcany-potaji-zrusil-cykloobousmerky/ proti likvidaci i těch mála opatření, která pomáhala cyklistům a zvyšovala jejich bezpečnost. Automobilová lobby, nejen v Praze, vytlačuje cyklisty na okraj, doslova na chodníky, jak je tomu třeba v Plzni.

Proč tomu tak je?

To všechno, co mají cyklisté k dispozici jak v Mnichově, tak v Kodani, musel někdo prosadit, musel se o to postarat. Třeba v Rakousku se to jmenuje Radlobby Österreich https://de.wikipedia.org/wiki/RADLOBBY_%C3%96sterreich

Máme něco takového v Česku? Inu, něco tu je, ale je to holt po česku. Tam, kde starosta jezdí na kole, jako třeba v Jihlavě, se pro cyklisty dělá poměrně hodně. Tam, kde starosta jezdí autem až před radnici, se pro každodenní dopravní cyklisty nedělá nic. Cyklistika je turistika a zábava, ať si jezdí sem a tam kolem řeky, my je do ulic nepustíme!

Existují u nás dvě rivalizující se „organizace“, které se nedokázaly dohodnout na účinné a jednotné spolupráci. První je tzv. Česká cyklofederace http://www.ceskonakola.cz/Novinky/Neziskove-organizace-zakladaji-Ceskou-cyklofederac.aspx

Další je tzv. Asociace cykloměst http://www.cyklomesta.cz/ To je jakýsi Svaz pro spolupráci s radnicemi. Když radnice chce, tak aspoň něco – když nechce, tak nic…

ADFC – Všeobecný německý klub cyklistů, má desítky tisíc členů ve stovkách organizací většiny německých měst. Také proto vysílá veřejnoprávní televize takovéto pořady http://www.br.de/mediathek/video/sendungen/faszination-wissen/fahrrad-verkehr-video-100.html#

Na otázku Kde je v evropském srovnání cyklistické dopravy Česká republika? si tedy můžeme odpovědět stručně, krátce a jadrně. Po česku...

0
Vytisknout
9098

Diskuse

Obsah vydání | 10. 7. 2017