3. 4. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Nová svoboda
3. 4. 2002

Přes Rudé náměstí k nové soše Svobody

Je zřejmé, že někteří umělci jsou velmi citliví lidé, kteří mají občas zvláštní schopnost výrazně zaznamenat problémy současného světa. Výtvarné umění tak má šanci být stále aktuální ve své možnosti nejen nastavovat kritické zrcadlo lidské společnosti, ale v mnoha ohledech její vývoj i předvídat. Mnozí umělci kteří se zúčastnili v roce 1998 festivalu Ars Elektronica v rakouském Linci ani netušili, do jakých souvislostí se dostanou po 11.září 2001 jejich některé práce. Týká se to především progresivní moskevské umělecké skupiny AES (Tatjana Arzamasova, Lev Evzovič, Evgenij Svijatsky) a jejího vystaveného díla s názvem Vize budoucnosti - The World According to Mr. Huntington.

Huntington je profesorem politologie na Harvardu a tehdy tvrdil, že etnické střety mezi civilizacemi jsou takřka neřešitelné. Jmenoval přitom devět relevantních kultur: západní, ortodoxní, islámskou, konfuciánskou, buddhistickou, japonskou, hinduistickou, africkou a latinskoamerickou. Střet mezi západní a islámskou považuje za nejdramatičtější a metaforicky jde prý o zápas mezi MacWorld a Jihadem.

Při pohledech na Sochu svobody která je zahalena islámskou ženskou burkou (Nová svoboda 2006), či na skupinu Talibánců pózujících na Rudém náměstí v Moskvě před kůlem s přibitými lidskými dlaněmi (Moskva 2006) skutečně až zamrazí. Pravděpodobně mnohé z těchto vizí se již "neuskuteční" a díla mají víceméně jen provokovat k otázkám, jejichž nesnadné zodpovězení nese každý člověk především sám v sobě.

Moskva 2006Projekt byl prý veden mimo antizápadní i antiislámskou ideologii a pouze se zabýval naší xenofobií ohledně možného vlivu Orientu na západní civilizaci.

V této souvislosti stojí za to citovat Miloše Vojtěchovského, který pro časopis Umělec (č.6-7,1998) vystoupení skupiny AES v Linci recenzoval: "Jde o dost ironickou persifláž na katastrofické představy vůdců bílé rasy a projekt se nutně setkal s poměrně rozpačitou odezvou a byl napaden jak muslimy, tak americkými ochránci politické korektnosti".

Nutno říci, že po 11.září 2001 se američtí vedoucí představitelé na politickou korektnost z vysoka vykašlali, což nakonec nelibě nesl i představitel hlavního spojence USA britský premiér Tony Blair. Mnohé tehdy vystihl i člen skupiny AES Lev Evzovič: "Život není politicky korektní, proč by to mělo platit pro umění? Většina lidí může interpretovat projekt, aniž by spadli do polarity buď a nebo. Politická korektnost je často formou cenzury."

Miloš Vojtěchovský v závěru svého článku z roku 1998 píše, že fundamentalismus na obou stranách fronty se svorně brání proti svobodě, liberálnímu myšlení a svobodné komunikaci mezi jednotlivci. Hlásá mormonsky, že Bůh je s námi proti barbarům tam venku. Hybridní prolínání kultur v městském prostředí, nebo v síti je v podstatě skutečně spíš orientální, než hegeliánsky transcendentní a katolicky universalistické. Tento vynikající postřeh doplňuje umělec Hakim Bey, který přivítal orientalizaci s nadšením: "Islám v Evropě a Americe? Proč ne? Proč se z toho netěšit?

Autonomní enklávy v Berlíně, Paříži, Londýně, propojené anarcho-federalismem s těmi ostatními autonomními zónami, squaty, sociálními centry, ekologickými farmami a jinými antikapitalistickými jednotkami a nehegemonickými skupinami...Proč nezkusit něco jiného?" Po více jak třech letech se ale vnucuje otázka: Jakpak se asi vede Hakim Beyovi po 11. září 2001?

                 
Obsah vydání       3. 4. 2002
3. 4. 2002 Přes Rudé náměstí k nové soše Svobody Jan  Paul
3. 4. 2002 Smrt královny matky: Pokrytectví, hysterie a BBC
3. 4. 2002 Baťovské obytné čtvrti Městské památkové zóny Zlín v ohrožení Zdeněk  Chládek
3. 4. 2002 Bumerang na prezidenta Tomáš  Pecina
3. 4. 2002 Vážený pane redaktore! Radek  Mokrý
2. 4. 2002 Společnost minus stát? Pavel  Sirůček
2. 4. 2002 Rozhodnutí o zastavení trestního stíhání Tomáše Peciny pravomocné Tomáš  Pecina
29. 3. 2002 Nadnárodní společnosti a rozvojové země Hassan  Charfo
3. 4. 2002 Revue Proglas: Taková byla čtyřkoalice Petr  Dimun
3. 4. 2002 Členka Výboru pro národní bezpečnost: Čí je to vlastně válka? Bushka  Bryndová
2. 4. 2002 Komunistom sa možno verilo viac Lubomír  Sedláčik
2. 4. 2002 RRTV chce "regulovat internet" Štěpán  Kotrba
2. 4. 2002 Viníci a lokajové - kolektivní vina sudetských Němců Milan  Valach
2. 4. 2002 Případ velmi vlažné spravedlnosti: Lze vyhrát majetkový spor s advokátem? Radek  Mokrý
2. 4. 2002 Stav češtinářů v Čechách aneb Nakolik respektují učitelé češtiny v Česku nový gramatický úzus Daniela  Pilařová
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
3. 4. 2002 Přes Rudé náměstí k nové soše Svobody Jan  Paul
19. 2. 2002 Kunsthistorik troubí na poplach Jan  Paul
6. 2. 2002 "Kauza" Vaněk versus Lada v pohledu médií Jan  Paul
23. 1. 2002 Ilustrace a karikatura v českém tisku Jan  Paul
4. 12. 2001 Sebastiano Salgado, obchodník s bolestí Jan  Paul
21. 11. 2001 Podporujte svého Davida Jan  Paul